Gå til innhold
Arkivverket

Anne Marie Pedersdtr f. 1813 Tønset (Marie Skebinder)

Magne N.G Hagen-Pettersen
 Del

Recommended Posts

Heisann.

Etter å ha tatt en DNA test for en del år siden, så dukket det i dag opp et veldig spennende spor som jeg ikke kan unngå å følge videre, så får man se hvor det ender.

Min  stamfar Petter Karlsen født på Morkinsdalen u Dobra gaard, Solum, Telemark den 23.11.1844, han liv og virke er godt kjent for meg, han blir satt igjen på gården Kolbrek på Eiker hos Lars Andersen og Berthe Christensdtr på Kolbrek, blir konfirmert der og siden gift med deres datter Else Marie 1846-1881, og de flytter siden til Strømsgodset der han dør i 1901.

Dåpen hans er her: https://media.digitalarkivet.no/kb20060720050132

Konfirmasjon er da foreldre blir omtalt som tatere: 

Foreldrene han blir delvis kalt tatere, omvandreisende. Hans far var Ungkarl og husmandssøn Karl Johansen, han tjenestegjorde i Valdres der han møtte Anne Marie Pedersdtr, ved dåpen til sønnen er Gardstuen oppgitt, og noe som ser ut til Voss, han er ikke født eller konfirmert på Voss, og ikke funnet spor av han der i det hele tatt. Har ikke funnet han i Valdres eller omegn for den saks skyld. Anne Marie ble oppgitt å komme fra Brendebakken u Lien i Øvre Foldals annex, Lesja. Jeg har ikke funnet noen familietilknytning til Brendebakken for hennes del, så det kan jo tenkes at hun kun var i tjeneste der.

Så til DNA matchen som kom i dag, det eneste navnet som kunne passe inn i hos meg var nettopp Anne Marie Pedersdtr, her er det oppgitt at hun fikk en sønn Andreas Jakobsen (Lindberg) ca 1860 med Jakob Johansen. Når det er sagt så er det jo en mulighet for at min Karl kan være en bror av denne Jakob også.

Aldersmessig så er hun jo en god kandidat til min Petter.

Er det noen som kjenner mer til hennes liv og virke?, hvor mange barn hun hadde og slikt, eventuelt om noen kjenner til Jakob sin familie også.

(jeg hadde et innlegg om Petter tidligere (10-15 år siden) men kan ikke finne det igjen nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Magne N.G Hagen-Pettersen skrev:

(jeg hadde et innlegg om Petter tidligere (10-15 år siden) men kan ikke finne det igjen nå)

Dette? 

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider