Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp, russisk navn

Arne Reidar Jullum
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg holder for tiden på med korrekturlesing av viede i Stjørdal fra 1916 til 1928. AMF sin transkribering er dessverre så full av feil at den er nesten ubrukelig. I 1921 gifter Alexander "Vastrikh" seg med Aagot Matilde Pedersen den 22/4.  Alexander er født i Onega i Rusland. Så langt er det greit men, hva er hans fars stilling, navn og muligens adresse? Kan noen hjelpe meg?

Se nr. 1 side 213 i Ministerialboken.

https://www.digitalarkivet.no/kb20050330050137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man jukse litt så titter man i klokkerbok. 😎

Klokkern er litt usikker om han heter Vastrikh eller Vostrikh. Det ser ut som han har korrigert a til o.

Yrket til faren er også for meg uleselig. Ser bare ordet som ligner på Arkangelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ja klokkerboken er til stor hjelp. Nydelig skrift i motsetning til prestens til tider kruseduller. Dessverre så ser det ut til at også klokkeren har gitt opp når det gjelder farens navn.
Forøvrig så  blir jeg litt forundret over at klokkerens og prestens bok ikke er like. Finner navn i ministerialboken som ikke finnes i klokkerens, og omvendt.

Mvh

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å være en blanding av norske og kyrilliske bokstaver?

Kan forhøre meg litt blant dem som har bedre kjennskap til kyrillisk alfabet og se hva de kommer opp med. Første linke starter i hvert fall med «Rossi..» og linje 2 med «Aleksandr»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2021 den 20.26, Leif B. Mathiesen skrev:

Klokkern er litt usikker om han heter Vastrikh eller Vostrikh. Det ser ut som han har korrigert a til o.

Expand  

Etter hva jeg har skjønt uttales russisk «o» nærmere en norsk «a». F.eks. uttales fornavnet «Oleg» mer som «Alec».

Det kan være opphavet til misforståelsen/ rettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2021 den 21.11, Arne Jullum skrev:

Med hensyn til kyrilliske bokstaver så har jeg en mistanke om at det kan være det i det siste ordet som jeg har tolket til "Bochpbex"

Expand  

På 13.12.2021 den 21.23, Lina Sjølie skrev:

Jeg leser det som kyrillisk ja, men første bokstav som M: «Moskrbekh» da oversatt til latinske bokstaver. 

Men som sagt, ingen ekspert på kyrillisk.

Expand  

Det er nok en B. Samme B som i Bakken to innførsler ovenfor og som i Inga Bergljot i innførselen nedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Interessant, og vanskelig å tyde.

Aagot Mathilde og Alexander Wostryck

Gravminne:

https://slektogdata.no/gravminner/grav/a1b3fa47-0eb9-4cfe-9dc6-1259e5c68779

Søk i dødsfall - Døde 1951-2014 Digitalarkivet:

https://www.digitalarkivet.no/search/119/108008

Lykke til med korrektur og viktig arbeide!

Vennlig hilsen Vera

(På russisk skrives Vera slik: Bepa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forhørt meg med flere med russisk-kunnskaper, men alle sliter med å få noe meningsfylt ut av dette, annet enn første ord på 2. linje, som tidligere nevnt: Aлександр (Alexandr).

Her har nok presten slitt med å skrive ned det som har blitt diktert (og klokkeren ga opp etter «Poc»..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste ordet er Vostrykh/ Vostrik, som brudgommens slektsnavn, det er jeg 99% sikker på. Jobber nå med teorien om at ordet mellom Aleksandr og Vostrykh er et patronym. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har nok rett, Lina. Her er slektsnavnet skrevet med vanlige kyrilliske bokstaver og med kursivskrift (hvor t blir m):

Вострых   Восmрых   Vostrykh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom visst ikke noe særlig videre med denne. Blandingen av latinske og kyrilliske bokstaver, og fraværende russisk-kunnskaper gjør det ikke lett. 

Må la det ligge en stund, så kanskje det dukker opp noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det du har kommet frem til Lina.

Jeg legger inn en merknad ved dette navnet slik at de som vil granske videre på dette får et lite utgangspunkt for sitt arbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider