Gå til innhold
Arkivverket

Når og hvor døde Styrmann Elias Christensen f. 28. april 1837

Marit Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Nei dessverre, Marie giftet seg aldri igjen.
Man blir jo helt besatt av å finne skjebnen hans, men med din erfaring ... vil du si at jeg ikke bør bruke mer tid på det? 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Marit Jørgensen said:

Nei dessverre, Marie giftet seg aldri igjen.
Man blir jo helt besatt av å finne skjebnen hans, men med din erfaring ... vil du si at jeg ikke bør bruke mer tid på det? 🙃

Ikke gi opp! Vi har alle noen nøtter som dette 🙂

Enten lar de seg aldri løse eller så vil du finne løsningen til slutt!

Det kan være flere innganger til denne nøtten. Har du sett om du finner et skifte etter Elias? Du sier han ikke er oppført i kirkebøkene, men har du undersøkt dødsfallsprotokollene? Kanskje kan han være nevnt her? Giftet sønnen seg? Er du ekstra heldig kan det stå verdifull informasjon om faren ifm vielsen hans

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Ikke gi opp! Vi har alle noen nøtter som dette 🙂

Enten lar de seg aldri løse eller så vil du finne løsningen til slutt!

Det kan være flere innganger til denne nøtten. Har du sett om du finner et skifte etter Elias? Du sier han ikke er oppført i kirkebøkene, men har du undersøkt dødsfallsprotokollene? Kanskje kan han være nevnt her? Giftet sønnen seg? Er du ekstra heldig kan det stå verdifull informasjon om faren ifm vielsen hans

Nei skifteprotokoller har jeg aldri vært innom noen gang. De hadde jo 3 sønner og en datter - så kanskje jeg kan finne ut noe den veien!

Andreas 1864 (min tippoldefar)

Carl Severin Christensen 1868
Elise Marie Christensen f.  17.08. 1871 Tønsberg
Ludvig Hjalmar Christensen f. juni 1875 Tønsberg

Skal se om jeg kan finne ut av det. 🙂 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gjerne sønnen Ludvigs konfirmasjon?

SAKO, Tønsberg kirkebøker, SAKO/A-330/F/Fa/L0011Ministerialbok nr. I 11, 1881-1890, s. 261
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060915020231

Far er her oppgitt å være skipper Mathias Kristoffersen.

EDIT: Dette er feil person

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ottar Eliassen skrev:

Hei.
Har du døds år, dødsmelding, skifte etter Marie?
mvh Ottar

Hei Ottar 🙂
Det er det som er så dumt - jeg har kun en gammel bibel hvor det er skrevet at konen (Marie) var blitt enke i 1881 og ellers intet. Familiehistoriene går ut på at han omkom i skipsforlis. 🙂  Jeg har lett i nesten hele år etter noen som kan erklære at han er død, men har ikke funnet noe - men så er jeg ikke så dreven heller da 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Dette er gjerne sønnen Ludvigs konfirmasjon?

SAKO, Tønsberg kirkebøker, SAKO/A-330/F/Fa/L0011Ministerialbok nr. I 11, 1881-1890, s. 261
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060915020231

Far er her oppgitt å være skipper Mathias Kristoffersen.

Men de het Christensen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Marit Jørgensen said:

Men de het Christensen 🙂

Bare glem denne Ludvig, det var feil person.

Vår Ludvig ble født 12.06.1875:

SAKO, Tønsberg kirkebøker, SAKO/A-330/G/Ga/L0005Klokkerbok nr. 5, 1875-1885, s. 7
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070425670010

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn vielsen til din tipp-oldefar Andreas f. 1864, i kirkebøker. Finn alt du kan i kirkebøker om barn, etterkommere. Der kan det ligge en notis som kan gi en pekepinn.

mvh Ottar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ottar Eliassen skrev:

Finn vielsen til din tipp-oldefar Andreas f. 1864, i kirkebøker. Finn alt du kan i kirkebøker om barn, etterkommere. Der kan det ligge en notis som kan gi en pekepinn.

mvh Ottar

Her er vielsen Ottar - men sier ingen ting  ... https://media.digitalarkivet.no/view/3531/226 

Må lete videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Bare glem denne Ludvig, det var feil person.

Vår Ludvig ble født 12.06.1875:

SAKO, Tønsberg kirkebøker, SAKO/A-330/G/Ga/L0005Klokkerbok nr. 5, 1875-1885, s. 7
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070425670010

Så flott Frank 🙂 Tusen takk ... jeg sendte en liten mail til min mors kusine - som er den eneste gjenlevende av generasjonen før meg, og hun sier at hun hadde hørt at de tilhørte en menighet som het "Evangelistene" men at de også var med i statskirken... Kan det ha noe å si for at vi ikke finner ham (Elias) ... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på dette. De kan stå under dissentere. Men se også i Klokkerbok, der kan være ting der også.

Endret av Ottar Eliassen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivet etter det Stistrupske Legat er oppbevart ved Riksarkivet:

0001 - Stistrupske legat (arkivportalen.no)

Jeg ville forsøkt meg med en hendelse til Arkivverket med forespørsel om det finnes informasjon rundt utdelingen av denne bibelen som enken Marie fikk i 1881. Jeg tviler vel litt på at arkivet er såpass detaljert at tildeling på personnivå eksisterer, men det kan være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Arkivet etter det Stistrupske Legat er oppbevart ved Riksarkivet:

0001 - Stistrupske legat (arkivportalen.no)

Jeg ville forsøkt meg med en hendelse til Arkivverket med forespørsel om det finnes informasjon rundt utdelingen av denne bibelen som enken Marie fikk i 1881. Jeg tviler vel litt på at arkivet er såpass detaljert at tildeling på personnivå eksisterer, men det kan være verdt et forsøk.

Ja, det kan være en tanke! Skal gjøre det. 🙂 Takk for godt tips. 🙂 Har ellers trålet dødsfallprotokollene for deler av Tønsberg og omegn nå (jobben får vente! 😜), men det er lite å finne i perioden 1875 - 1881 dessverre. Tips meg gjerne om flere steder - jeg er åpen for alle innspill 😄 Takk takk 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Marit Jørgensen skrev:

Ja, det kan være en tanke! Skal gjøre det. 🙂 Takk for godt tips. 🙂 Har ellers trålet dødsfallprotokollene for deler av Tønsberg og omegn nå (jobben får vente! 😜), men det er lite å finne i perioden 1875 - 1881 dessverre. Tips meg gjerne om flere steder - jeg er åpen for alle innspill 😄 Takk takk 😄

DONE! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Han kan i prinsipp også ha hatt hyre på et helt annet skip enn Nordcap ved det antatte dødsfallet. 

2 timer siden, Marit Jørgensen skrev:

Kunne han f.eks. hoppe av i utlandet og mønstre på et utenlandsk-eiet skip?

Dersom han mønstra av Nordcap og på eit nytt norsk skip ville det mest sannsynleg ha blitt ført i hovudrullen. Dersom han rømte og mønstra på eit utanlandsk skip kan det forklara kvifor det ikkje står meir i hovudrullen. Dersom han var blitt kaptein og rømte tviler eg sterkt på at det ville stått ukommentert i rullen, eller i aviser. 

Han mønstra altså på Nordcap i mai 1875. I folketellinga Tønsberg 1875 (dvs. 31.12.1875) er han antatt å vera i Frankrike, og er styrmann. Men han er ikkje lenger på Nordcap, her er folketellingslista for Nordcap 31.12.1875, tellinga er tatt opp i Bordeaux (ny kaptein):

RA, Folketelling 1875, skipslister: Skip i utenrikske havner, hjemmehørende i byer og ladesteder, Fredrikshald - Arendal, 1875, s. 358
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10101903050358

Om ikkje anna betyr dette at fortsatt leiting etter Nordcap og forliset i 1877 er fånyttes. 

Han kan altså ha rømt og mønstra på eit utanlandsk skip. Det kan ha skjedd i Frankrike, men like gjerne ei eller to hamner før skipet kom til Bordeaux, berre at dei heime ikkje visste at han var forsvunne.

1 time siden, Marit Jørgensen skrev:

de tilhørte en menighet som het "Evangelistene"

Det er kanskje Den evangeliske lutherske frimenighet. Eg har kikka i Den evangeliske lutherske frimenighet, Menighetsprotokoller for Vestfold-menigheter, nr. 1: 1872-1925 utan å finna han. (https://www.digitalarkivet.no/source/79040)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Richard Johan Det er "nummeret før" jeg begynner å tro at han har "forsvunnet" i Frankrike. Hvis han var omkommet i en ulykke på land ville det jo blitt notert, hvis skipe hadde forlist og han var en av de døde - burde det også være fremkommet i et eller annet skriv, hvis han var død av sykdom ville vel det også være registrert. Som du sier Richard, er det ikke sikkert at det blir like mye "fuzz" når en styrmand forsvinner som når en kaptein forsvinner, så ... ja ... for meg er det nesten som om det er to mulige scenarier nå: 1) Dårlig førte "logger" 2)En som har "hoppet av"   Hvis man tenker på historien om skipsforliset, som er blitt fortalt i familien, er det klart at det er en "bedre historie" enn at personen har rømt....

🤔 Vi blir kanskje ikke klokere nå?  ... eller synes dere jeg skal tråle noen scannede bøker som vi enda ikke har vært igjennom? Jeg gjør det gjerne hvis dere gir meg et hint. Jeg er ikke så god på å vite alle kildene .... 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1882 døde bror til min mor-far i Nord Atlanteren, etter fall fra mast. Dette står innført i Kirkebok. (ca. 5mnd.etterpå) Fartøyet var "utenlandsk". På den tiden gikk en del norske sjøfolk til utenlandske fartøy pga. bedre hyre. Men rart at ikke dødsfallet er rapportert til familie/myndigheter.

mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo der jeg stusser også Ottar - at det ikke er noe skriftlig informatsjon om dette. Jeg får lete i alle skifter og dødsprotokollene har jeg allerede trålet en stor del av dagen i dag. Jeg gir meg ikke før hver sten er snudd. 😜 😆 Tusen takk for alle gode innspill... Nå tar jeg kvelden så langt ... familien bør jo også få litt oppmerksomhet ... de sier jeg er som en hund ... kommer kun når maten står på bordet ... ellers er jeg i andre århundreder! ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Alle gåter har et svar:

Elias og de 9 andre i mannskapet fant sin grav i Nordsjøen. Skuta var bark Nordcap av Tønsberg, bygd på Kalnes i 1851-52 og  ført av kaptein K. C. Knudsen fra Nøtterøy. Høsten 1875 var en høst med mye vær, mange stormer og forlis. Sent i november seilte de i ballast fra Cherbourg i Frankrike med kurs for Tønsberg.

Dit kom de aldri. Skuta totalforliste og forsvant, med mann og mus. Antakelig kantret hun. Mannskapets dødsdato ble satt til 20.12.s.å. R.I.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eowyn! Jeg er deg evig takknemlig for denne hjelpen som til sist løste gåten! Du er utrolig flink og selv om skjebnen ble et trist utfall, er det godt å få et svar på dette spørsmålet som har gnaget uten et svar!!! 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider