Gå til innhold
Arkivverket

Problemer med å tolke en innførsel i kirkeboken... Ullensaker

Svein Bakkevig
 Del

Recommended Posts

Enke/madame Randi Sass M. Köster giftet seg 4. juli 1775 med enkemann Hans H. Horn fra Lier. Jeg ber om hjelp til å tolke teksten i innføringen.

SAO, Ullensaker prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10236a/F/Fa/L0010Ministerialbok nr. I 10, 1733-1776, s. 174-175
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061102060722

Hilsen

Svein Bakkevig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

d. 4de Julii paa Garden Romsaas | Enkemand Hans Hansen Horn(?) fra Lier præstegield og Enken Madme. Randi Sass Sl. Kösters.- | D. 4de Julii |Hans Kongel. Majestets bevilgnin at lade Sig ægtevie uden foregaaende Trolovelse og Lysning af Prædikke-Stolen. Hr Cancellie-Raad Thams Skiffte-attest. Hr. Grønbehs præste-attest.
Cautionister Herman Hansen Soelberg, Klokkeren Bertel Abel(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg tror vi har med overklassen å gjøre!

Foreldrene til Randi het Mathias Knudsen eller Mathias Knudsen Sass (født 1690, 95 el. 1700, død 1750), og var bl.a. lensmann i Modum en tid, samt Boel Jensdtr Gamborg, (f. på Modum i 1705, død i 1743). Det ble gift i "Buskerud" 25. oktober 1725. Deres datter Randi Mathiasdtr Falck Köster sies å være født i 1720!

Kan du svare på dette, eller skal jeg stille spørsmålet på den vanlige diskusjonsfora-siden?

Hilsen

Svein Bakkevig, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.