Gå til innhold
Arkivverket

Peder Trondsen Sylli, Eiker, d. 1724 - Opphav?

Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Jeg hadde et likelydende spørsmål i 2003 

Slekten på Sylli, eller Solli, i Øvre Eiker har blitt delvis behandlet av Lokalhistoriewiki Solli (Øvre Eiker) – lokalhistoriewiki.no. Peder Trondsen giftet seg inn på gården, og hvor han selv kom fra er ukjent, men av diverse skifter vites det at han i hvert fall hadde søsknene Trond Trondsen, gift til Borge og Margrethe Trondsdatter, også gift til Borge. Et tredje søsken var Ingeborg Trondsdatter, som var fadder for datteren Åse i 1697. Hun giftet seg 1/10 1702 i Eiker med Jon Olsen. Bosted ikke oppført for noen av dem. Jon Olsen Borge døper Ole 15/4 1703: Faddere: Maline Helge Lies, Maline Sylli, Erik Kobberud, Trond Borge og Erik Borge. I 1706 døper Jon Olsen Braaden barna Trond og Cathrine. Faddere: Johanne Borge, Sissel Ristvedt, Malene Sylli, Karen Jensdtr., Eline Halvorsdtr., Ole Olsen Braaden, Lars skomaker [Lars Nilsen skomaker fra Borge i Ristvedt fjerding 1707], Erik Borge og Hans Olsen. På Trond Borges oppgivelsesskifte i 1735 nevnes hans søster Ingeborg Trondsdatter, g.m. Jon Vestbyeiet.

En søster var også Lisbeth Tronsdatter, som på Trond Borges oppgivelsesskifte i 1735 var ugift.

Noen som har vært borti en søskenflokk i Eiker eller nærområdet med disse navnene?

Endret av Svein Arnolf Bjørndal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja, det stemmer det.

Jeg har vel nevnt mye av det i posten fra 2003, som på grunn av fjerning av formateringen har blitt nærmest uleselig. Jeg tenkte derfor bare å nevne kortversjonen, denne gang. I tillegg visste jeg ikke sikkert at Ingeborg Trondsdatter var en søster da, og visste heller ikke om Lisbeth Trondsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den gamle tråden ser jeg at du har noen henvisninger til Ødegården - eller Ødeskogen som den også kalles - i Bingen. Hele området langs og på begge sider av Bingselva var vel ett felles ekteskapsmarked. Og siden prestegjeldsgrensen mot Modum går i elva (unntatt nederst ved Skotselv), kan det også være en ide å ha ha et øye på begge sider av elva.

Men tilbake til Ødegården/Ødeskogen: Av de transkriberte begravelseslistene for Eiker som jeg har, ser jeg at 7/10 1694 ble gravlagt en Troen Ødeskougen i hans 86. år (øverst høyre side):

SAKO, Eiker kirkebøker, SAKO/A-4/F/Fa/L0001Ministerialbok nr. I 1 /1, 1683-1704
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061219670219 

Ham ville jeg sett nærmere som en mulig far til søskenflokken.

Jeg finner også denne begravelsen: Gunhild Halvorsdatter, alder oppgitt til 98 år 5 mnd. 9 dager gravlegges fra Ødeschougen i Ristvedtfjerdingen 13/8 1719 (nr. 73):

SAKO, Eiker kirkebøker, SAKO/A-4/F/Fa/L0006Ministerialbok nr. I 6 /1, 1705-1733
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061220610342 

Jeg kan ikke si noe nærmere om hun var kona hans eller ei. Men var hun det, var det neppe de som var foreldre til Katrine i 1689.

Ellers "luktet" jeg tidligere i år litt på Gevelt der en på det ene bruket også hadde en søskenflokk med Trondsbarn, deriblant en Peder, som synes å ha tilhørt samme generasjon som "din" Peder Trondsson på Sylli. Jeg så da litt på hvilke andre Trondsbarn som kunne være hans søsken. Men siden det var den andre delen av Gevelt som var mitt hovedinteresseområde, gikk jeg ikke særlig i dybden, men konkluderte med at det fremsto som svært usannsynlig at de du nevner tilhørte samme søskenflokk som de på Gevelt. Den eneste jeg satte et spørsmålstegn ved var Ingeborg. Men med det du opplyser nå, ser jeg at jeg kan styrke henne under Gevelt.

For bedre å sondre mellom de to søskenflokkene, tar jeg med et konsentrat av det jeg fant ut om Gevelt: 

Trondsbarna fra Gevelts foreldre var Trond Amundsson Gevelt, gravlagt 23/4 1699, alder oppgitt til 85 år ringere 14 dager, og Mette Pedersdatter Gevelt, gravlagt 22/8 1714, alder oppgitt til 82 år. Jeg kom også frem til at Trond Amundsson Gevelt trolig var den samme Trond (42 år) som i manntallene fra vinteren 1664/65 var på nabogården Skibrekk. Jeg noterte følgende sannsynlige barn i søskenflokken fra Gevelt: 

Peder, tok over Gevelt, g. 1. g. 1697 med Randi Kristoffersdatter, g. 2. g. 1714 m. Mari/Maren Mathiasdatter, skifte på Gevelt i 1743.

Anne, gravlagt 29/9 1699, alder oppgitt til 41 år, skifte i Haugsund i 1700, g. (før 1684) m. Peder Kristoffersson.

Olaug, gravlagt 25/1 1722, alder ikke oppgitt, skifte i Kruke i 1723, g. (før 1687) m. Anders Nilsson.

Eli, skifte i 1715 på Hamre, begravelse ikke funnet, g. (før 1687) med Nils Larsson på Hamre søndre.

Kjersti, gravlagt i august 1726, alder oppgitt til 73 år (som kan være for lavt), skifte i Haugsund i 1726, g. 1. g. m. Nils Larsson, g. 2. g. (før 1702) m.  Anders Larsson.

Jøran, ikke funnet gravlagt, g. 1696 m. Nils Olsson. De bodde i Hokksund og døpte barn t.o.m. 1701. Deretter forsvinner de fra kildene.

Jeg vil også nevne dette skiftet i Skotselv i 1706 etter ei Marte Nilsdatter som hadde vært gift to ganger, først med en Trond Kristoffersson, som hun hadde 2 barn med, og så med en Nils Pedersson, som hun hadde seks barn med, hvorav eldstesønnen, Peder, alt var død og hadde etterlatt seg to barn. Dette forteller meg at det må ha vært lenge siden Trond Kristoffersson døde, og det fremgår ikke her om han kan ha vært gift før ekteskapet med Marte og evt. hadde et kull barn fra før. 

SAKO, Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, H, 1676-1828, s. 4512
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20100224634514 

En av døtrene, Anne, var (før 1687) gift med Morten Knive. Og jeg ser at da de 19/3 1693 døpte datteren Marte, var Kari Nilsdatter Ødegården blant fadderne:

Morten - Ministerialbok for Eiker prestegjeld 1683-1704 (0624P) - Digitalarkivet 

På den annen side ser jeg ingen fadderskap mellom Trondsbarna og familien på Knive øvre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Dag.

Jo, jeg har også merket meg Trond på Ødegården/Ødeskoven. Så vidt jeg forstår av Slektshistoriewiki, er det deler av samme gård (gnr. 181).

Jeg har notert dette vedr. Trond-slekten på Gevelt (som altså er en annen søskenflokk): Det var et skifte 14/2 1700 på Hokksund i Haug, Eiker etter en Anne Trondsdatter, g.m. Peder Christoffersen. Barn: Jens 14 år og Trond 9 år. Her nevnes søsknene Peder Trondsen (Gevelt) og Kirsti Trondsdatter. Disse må imidlertid ha vært barn av Trond (Amundsen) Gevelt, hvis arvinger ble stevnet for gjeld i Eiker 20/10 1700. 23/10 1726 er det skifte etter Kirsti Trondsdtr. på Hokksund. Barn: Peder og Lars. En av de som var skyldige til boet var Peder Trondsen Gevelt). I legdereulle for Vesterlandske rytterkompani 1692 under Rytteriet sønnafjells nevnes under gård nr. 52 Gevelt i Eiker sogn bl.a. bonden Trond Amundsen 60 år og sønen og rytteren Peder Trondsen 19 år (f. ca. 1673).

Jeg skal merke meg skiftet i Skotselv i 1706. 

Da Peder Sylli døpte Åse i 1697, er bl.a. Mari Ødegården fadder. Det har kanskje vært flere bruk der på slutten av 1600-tallet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var bl.a. de skiftene jeg brukte til å nøste opp i slekten på Gevelt. Legdsrullen var imidlertid ny for meg, så takk for den! En umiddelbar tanke i den forbindelse: Hvis det er rett at Trond Amundsson var så mye yngre enn oppgitt ved begravelsen, kan det kanskje være en tanke å kikke nærmere på om den Trond (42 år) som var på Skibrekk vinteren 1664/65 kan ha vært en annen enn ham.

Det stemmer at Ødegården og Ødeskogen er gnr. 181. Navnene har blitt brukt om hverandre. Den nevnes ikke i manntallene 1664/65. Om det betyr at den da stod øde eller ble drevet under en annen gård, vet jeg ikke. I tilfelle er vel Sønju det mest nærliggende alternativet. Men gården var krongods i hvert fall på 1600-tallet og brukerne leilendinger. Dermed burde det finnes kilder om bygselsavgifter o.l. i regnskapsmaterialet. På antall familier med barn til dåpen derfra på slutten av 1600- og begynnelsen av 1700-tallet synes det å ha vært i hvert fall to, kanskje tre, bruk. Det vil vel matrikkelforarbeidet av 1723 kunne gi svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Dag Thorsdalen skrev:

Ja, det var bl.a. de skiftene jeg brukte til å nøste opp i slekten på Gevelt. Legdsrullen var imidlertid ny for meg, så takk for den! En umiddelbar tanke i den forbindelse: Hvis det er rett at Trond Amundsson var så mye yngre enn oppgitt ved begravelsen, kan det kanskje være en tanke å kikke nærmere på om den Trond (42 år) som var på Skibrekk vinteren 1664/65 kan ha vært en annen enn ham.

Det stemmer at Ødegården og Ødeskogen er gnr. 181. Navnene har blitt brukt om hverandre. Den nevnes ikke i manntallene 1664/65. Om det betyr at den da stod øde eller ble drevet under en annen gård, vet jeg ikke. I tilfelle er vel Sønju det mest nærliggende alternativet. Men gården var krongods i hvert fall på 1600-tallet og brukerne leilendinger. Dermed burde det finnes kilder om bygselsavgifter o.l. i regnskapsmaterialet. På antall familier med barn til dåpen derfra på slutten av 1600- og begynnelsen av 1700-tallet synes det å ha vært i hvert fall to, kanskje tre, bruk. Det vil vel matrikkelforarbeidet av 1723 kunne gi svar på.

Spørs om ikke Trond Skibrekk likevel kan være identisk med ham på Gevelt: I skattemanntallet 1694 bor en Johannes på Skibrekk, men 2 lpd. i gården var eid av Trond Gevelt.

I leilendings-, strandsitter-, husmanns- og sagmesterskatten for 1683 er det ikke nevnt hvem som bodde på Ødeskogen, men Sr. Daniel Knoff eide gården. I 1723 er den muligens bare kalt Skoven (nr. 71). I så fall nevnes en Gunuld Jonsen som oppsitter der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke full oversikt, men såvidt jeg kan se ble schoffuen øde brukt av folka på Hære/Daler på Eiker til ihvertfall 1660 åra.
 I 1670 åra er det Daniel, vel eieren Daniel Knoff. I 1680 åra og fremover er det Trond.
Når vi passerer 1700 er det en Trond Trondsen gift med Maren på gården.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jan Engedahl skrev:

Når vi passerer 1700 er det en Trond Trondsen gift med Maren på gården.

Husker du i hvilken kilde og når du har sett disse? Trond Trondsen, bror av Peder Sylli, ble trolovet 2. adv. 1701 med Johanne Rasmusdatter. De to var fortsatt gift da Trond døde (skifte 1735). Maren er vel hun som var fadder for Peder Syllis datter Åse i 1697, men hvis det ikke passer at hun evt. var en tidligere kone, må dette være en annen Trond Trondsen (er det mulig!?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen Trond Trondsen gifte seg i Eiker fra 1689 og fremover, til Trond Trondsen som trolovet seg i 1701 med Johanne Rasmusdatter.

Er det mulig at Trond Trondsen, gift med Maren, kan være identisk med Trond Ødeskoven som ble begravet i 1694, slik at opplysningene omkr. 1700 evt. beskriver fortidige forhold/ikke oppdaterte opplysninger? (Hvis aldersangivelsen, 86 år, er riktig oppgitt, kunne det evt. være Trond Trondsens far, altså far til han som var gift med Maren?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ver i tingbok for Eiker i 1703. Det gikk vel på Maren Trond Trondsens . . . . . . . Kan ikke huske det sto salig/sl. forran navnet hans.

Jeg kan nok finne det igjen, men det blir ikke med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan Engedahl skrev:

Det ver i tingbok for Eiker i 1703. Det gikk vel på Maren Trond Trondsens . . . . . . . Kan ikke huske det sto salig/sl. forran navnet hans.

Jeg kan nok finne det igjen, men det blir ikke med det første.

Takk! Når jeg nå vet årstall og kilde, skal jeg se om jeg finner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg litt tid.

Maren Trond Trondsøns øde Skoven

SAKO, Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, F/Fa/Faa/L0057: Tingbok, 1700-1704, s. 192b Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090223330638

Uansett må en finne en forklaring på hvorfor f.eks.  Peder og Margrete ikke nevnes som arving etter Trond Trondsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som om Maren var død i 1703, i hvert fall. Og det nevnes vel ingen arvinger her? Maren var stevnet for gjeld, som hun vedsto. Det var vel byfogden på Strømsø som hadde lånt dem denne summen, det nevnes også at han "inngaf sin Special Regning paa hvis hun og hendes Mand bekommed haver".

Siden det var Maren som ble stevnet, kan det jo være at mannen var død, eller kanskje var forhindret fra å møte? Hvis Trond Trondsen som nevnes her, fortsatt var i live, kunne han og Maren muligens være foreldre til Trondsbarna på Sylli og Borge, og den Trond som døde i 1694 være en bestefar, da helst far til Trond Trondsen. Man skulle vel tro at det var Trond Trondsen og Maren som hadde datteren Katrine til dåp i 1689. Hvis hun var søster til de andre Trondsbarna, levde hun kanskje ikke opp?

Endret av Svein Arnolf Bjørndal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sikkert han var i Eiker da. I hvert fall har jeg ikke funnet noen annen voksen Trond i manntallene 1664-66 (inkl. både sognepresten og fogdens/sorenskriverens manntall) enn han på Skibrekk - og det er jo trolig han som senere kom til Gevelt.

Det finnes i 1664 en ung mann på Bråte i Millesvik fjerding ved navn Trond, 18 år, men han var en Toresen. I rulle for Akershusiske nasjonale infanteriregiment 1665 finner vi i Eiker prestegjeld, Numedal og Sandsvær i legd nr. 20 Horne, Horne og Skjoldhorne: Trond Toresen Bråte, innrullert 1665. Trond nevnes på Bråte også  i leilendings-, strandsitter-, husmanns- og sagmesterskatten for 1683, mulig Jacob bodde der 1694.

Så en Trond Trondsen synes vanskelig å påvise på Eiker i manntallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overså Trond, 21 år, som i 1665 nevnes som oppsitter på Lodenåsen, også i Millesvik fjerding. Hovedmannen på gården var åpenbart Tore, oppgitt som 61 år i 1665. Trond nevnes ikke der i 1666, og heller ikke i 1664, bare Tore. Om denne Trond også var en Toresen, og medbruker med faren, er ikke godt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider