Gå til innhold
Arkivverket

Sjøfartshovedrulle 1879-1887 og anmerkning


Arne Østensen
 Del

Recommended Posts

Min oldefar er til sjøs en tid i slutten av 1800-tallet. Han er ført i hovedrulle 1879-1887 s. 430 for Stavanger https://www.digitalarkivet.no/ru10051101180431 . Her står det en anmerkning "Rømt fra Trofast uden at komme ombord - defi: 20.80". Det siste er utydelig å vanskelig  forstå. Jeg har søkt litt etter skipet Trofast og finner et dampskip nevnt i "Stavanger sjøfarts historie" side 225. Kan dette være rette skip, og er det noen som kjenner skipets historie?

 

Mvh
Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trofast

Brigg bygget ? https://kulturnav.org/05b13a80-0cbd-4262-a94f-4f1505489fee

Bark bygget 1843: https://kulturnav.org/bf383f31-fcde-4025-9b5c-3c687f42894e

Bark bygget 1873: https://kulturnav.org/f479db8f-1068-49d4-af94-2bf473d588d9

 

Antakelig en av disse?

 

Ingen treff i damp- og motorskipsregisteret https://kulturnav.org/880d21f5-3317-450e-b8d8-c71d96851f6b

 

Historisk befolkningsregister viser at han er sjømann / matros mange år videre. Når moren (?) dør i 1919 står han oppført som nærmeste pårørende og med yrke som sjømann. https://histreg.no/index.php/person/daid/pf01036615019444 .  Rullen som du viser til går frem til 1888.  Har du funnet hans bevegelser som sjømann i andre ruller de neste 30 årene etter 1888?

 

Ang. merknaden du nevner:   Lurer på på om det kan stå "dep: 20.80" - muligens en forkortelese for departure?  men tallene vet jeg ikke hva betyr.

 

Forøvrig står det i tillegg påført noe med blyant i samme rulle på samme navn:   Uden Tiladelse (Reist i Sessions(...utydelig slutt)

Endret av Ivar Steen-Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden:

 

Sivert ser ut til å gifte seg på nytt i 1921 - i lysningen står det at han er skipstømmermann til sjøs og på verft:

Rogaland fylke, Domkirken i Domkirken, Lysningsprotokoll nr. 1 (1920-1930), Lysninger 1921, Side 16
https://media.digitalarkivet.no/view/66951/32

 

Rogaland fylke, Domkirken i Domkirken, Ministerialbok nr. A 33 (1905-1922), Viede 1921, Side 173
https://media.digitalarkivet.no/view/1793/177

 

Her emigrerer skipstømmermann Sivert Østensen fra Stavanger i 1903 - reisemål: Capstaden - det er vel Cape Town? 

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000355266

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så den og lurte litt på den Trofast i Farsund, men siden det en rulle fra Stavanger og oldefar bor samme sted har jeg foreløpig lagt den til side.

 

Det er litt merkelig at det ikke finnes mer om han i rullene etter 1880. Det kan være at jeg ikke er flink nok til å lete i rullene. Folkeellingen i 1891 er han matros på dampskip Kong Olaf. Det står også i rullen at "Ny sjøfartlog af 21/2.91. Reist til England for at søge hyre". Kan det være Trofast (Farsund)?

 

Det er ikke moren som dør i 1919, men første kone. Han kommer hjem fra Sør-Afrika etter at konen (min oldemor) er død.

Har informasjonene ellers bortsett fra lysningen.

 

Takk for all hjelp så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Arne Østensen skrev:

Her står det en anmerkning "Rømt fra Trofast uden at komme ombord - defi: 20.80".

Det står kanskje "dep: 20.80", men kva det betyr veit eg ikkje, 80 kan bety 1880.

Ettersom Trofast ikkje står på lista av skuter han var på tolkar eg dette som at han hadde avtale om å mønstra på Trofast men kom aldri ombord. Og fordi dette er ført inn så langt oppe tolkar eg det som at det gjeld før dei andre mønstringane her, eg tipper i 1880 (ikkje 1891 som du lurer på).

 

16 timer siden, Arne Østensen skrev:

Jeg har søkt litt etter skipet Trofast og finner et dampskip nevnt i "Stavanger sjøfarts historie" side 225. Kan dette være rette skip, og er det noen som kjenner skipets historie?

Det kan vera rette skip, men umuleg å vita utan meir informasjon. Det er inga hindring for at han kunne ha mønstra på ei skute som ikkje var Stavangerbasert.

 

Denne sjømannen var ikkje uvan med å rømma. Det gjorde han allereie i 1879, i New York, jf. annotasjonarullene:

SAST, Stavanger sjømannskontor, F/Ff/L0010: Annotasjonsrulle, patentnr. 3605-5225 (dublett), 1878-1900, s. 21
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru10081106091021
 

SAST, Stavanger sjømannskontor, F/Ff/L0006: Annotasjonsrulle No 2, patentnr. 3586-5505, 1878-1900, s. 25
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru10051102221025
 

Og igjen i 1888 i Melbourne, jf. denne dubletthovudrullen:

SAST, Stavanger sjømannskontor, F/Fb/Fbb/L0020: Sjøfartshovedrulle patnentnr. 4803-6004 (dublett), 1879, s. 429
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru10051105181430
 

1 time siden, Arne Østensen skrev:

Det er litt merkelig at det ikke finnes mer om han i rullene etter 1880. Det kan være at jeg ikke er flink nok til å lete i rullene. Folkeellingen i 1891 er han matros på dampskip Kong Olaf. Det står også i rullen at "Ny sjøfartlog af 21/2.91. Reist til England for at søge hyre". Kan det være Trofast (Farsund)?

 

Årsaka til at han ikkje er å finna i rullene etter 1888 kan vera ein svikt i rulleføringa (sidan han var matros på dampskipet Kong Olaf i følgje 1891-folketellinga (1. januar 1891) (Personseddelen: RA, Folketelling 1891 for 1301 Bergen kjøpstad, 1891, s. 64522
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10171506414153)

 

Men når han reiste til England gjorde han det ulovleg, altså ei ny rømming for så vidt, ettersom han var vernepliktig: "Ny sjøfartbog af 21/2.91. Reist til England for at søge hyre. [ny handskrift:] uden Tilladelse (Reist i Sessionstiden)". Etter dette kan han ha reist med utanlandske skip, det ville ikkje bli ført i dei norske sjøfartsrullene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Richard Johan Natvig skrev:

Det står kanskje "dep: 20.80", men kva det betyr veit eg ikkje, 80 kan bety 1880.

Ettersom Trofast ikkje står på lista av skuter han var på tolkar eg dette som at han hadde avtale om å mønstra på Trofast men kom aldri ombord. Og fordi dette er ført inn så langt oppe tolkar eg det som at det gjeld før dei andre mønstringane her, eg tipper i 1880 (ikkje 1891 som du lurer på).

 

Det kan vera rette skip, men umuleg å vita utan meir informasjon. Det er inga hindring for at han kunne ha mønstra på ei skute som ikkje var Stavangerbasert.

 

Denne sjømannen var ikkje uvan med å rømma. Det gjorde han allereie i 1879, i New York, jf. annotasjonarullene:

SAST, Stavanger sjømannskontor, F/Ff/L0010: Annotasjonsrulle, patentnr. 3605-5225 (dublett), 1878-1900, s. 21
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru10081106091021

Denne dubletten har jeg nok oversett. Her var det en tur med et Bertha(?) Stavanger-New York i 5 79 hvor han rømte. To turer med skonnert Emilie i 1878 og 1880 med skipsfører Jac. Natvig (slekt?). Er du enig i min tolkning av teksen?
 

SAST, Stavanger sjømannskontor, F/Ff/L0006: Annotasjonsrulle No 2, patentnr. 3586-5505, 1878-1900, s. 25
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru10051102221025
 

Og igjen i 1888 i Melbourne, jf. denne dubletthovudrullen:

SAST, Stavanger sjømannskontor, F/Fb/Fbb/L0020: Sjøfartshovedrulle patnentnr. 4803-6004 (dublett), 1879, s. 429
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru10051105181430
 

 

Årsaka til at han ikkje er å finna i rullene etter 1888 kan vera ein svikt i rulleføringa (sidan han var matros på dampskipet Kong Olaf i følgje 1891-folketellinga (1. januar 1891) (Personseddelen: RA, Folketelling 1891 for 1301 Bergen kjøpstad, 1891, s. 64522
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10171506414153)

 

Men når han reiste til England gjorde han det ulovleg, altså ei ny rømming for så vidt, ettersom han var vernepliktig: "Ny sjøfartbog af 21/2.91. Reist til England for at søge hyre. [ny handskrift:] uden Tilladelse (Reist i Sessionstiden)". Etter dette kan han ha reist med utanlandske skip, det ville ikkje bli ført i dei norske sjøfartsrullene.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arne Østensen skrev:

Her var det en tur med et Bertha(?) Stavanger-New York i 5 79 hvor han rømte. To turer med skonnert Emilie i 1878 og 1880 med skipsfører Jac. Natvig (slekt?). Er du enig i min tolkning av teksen?

 

Enig i Bertha (tillegg: " /5 79" står i rubrikken for avmønstring, så han rømte i mai 1879. Han mønstra på i Stavanger 17/2).

 

Litt usikker på tolkinga av resten, nemleg om Jac Natvig (ikkje slekt, nei) var skipper også på Emilie, eg les:

faret med Skon Emilie af ?Arendal? i 1878 8 [månader]-27 [dagar]

faret med Skipper Jac Natvig i 1880 2 [månader]-4 [dagar]

Endret av Richard Johan Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.