Gå til innhold
Arkivverket

Hendrich Pedersen Sogn(1764-1850) - tyding av skjøte på Sandager

Lars Kjønø
 Del

Recommended Posts

Henrich Pedersen overtok brn. 2 Sandakerhuset i Rygge av Christian Olsen Sandaker i 1795. Jeg finner selve skjøtet men ser ikke av dokumentet at det er noen pris nevnt her. Mulig det ikke er noen kjøp/salgs kontrakt men et skjøte hvor skylden(leien) på bnr. 2 Sandager overføres til Henrich? Ser at Hendrich er oppført som husmann der i tellingen i 1801. Er dette en husmannskontrakt? 

Tinglysingsmateriale: SAO, Moss sorenskriveri, SAO/A-10168: Pantebok nr. 4, 1792-1805, s. 138 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortest mulig: Henrik Pedersen kjøper Eegelia(?) av Christian Olsen og dennes mor for 198rd. Summen står på linje 6.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da kan du jo få et forsøk på ‹lang versjon› også:

01 Skiøde No.9 (??)de 1795 1 Rdr. Jeg underskrevne Christian Olsen, boende paa Gaarden Sand-

02 [ag]er i (??) Præstegield, giør herved vitterligt at have solgt og afhændet tilligemed min kiære Moder

03 [Sid]sele Olsdatter samt hendes medunderskrevne Laugværges Hans Oudensen Kølstads(?) Raad og Sam-

04 [ty]kke en under vores paaboende bemelte Gaard Sandager tilliggende og fælleds hidindentil eiende

05 (??) Eegelia(?) tilligemed en Hestehauge eller Braate, som ligger paa den østre Side af veien (??)

06 (??) til Henrik Pedersen for omforeenede Kiøbe og Løsnings Summa 198rd. Og som nu Kiøberen

07 bemeldte Henrik Pedersen os denne Kiøbesumma Et Hundrede, Halvfierdsindstyve og Aatte Rigs-

08 daler udi Contant har erlagt, saa skiødes og beskrives(?) ham herved indbemelte Eiendom Pladsen

09 [Eg]elia med Hestehaugen / : hvilket nermere(?) ved Lovlig Separations og Skyldsætninsforretning

10 bliver bestemt sin(?) Skyld : / samt Brændeved i Gaarden Sandagers Skov og fri Havne og Fægang

11 til Pladsens derpaa havende Kreature for Eftertiiden og i øvrigt at eie nyde og beholde bemelte

12 Plads Egelia med alt tilliggende uden at vi eller vore Arvinger derudi skal have nogen Lod(?)

13 Deel(?) eller Eiendom, men alt at Følge og tilhøre Kiøberen og Arvinger. Dets til Bekræftelse under

14 vore Hænder og Signeter; Ligesom vi samtlige Lov(?)attestere at om andbemelte Handel ingen

15 Kiøbe Contract imellem os eller nogen paa vore vegne har været oprettet, alt i Overværelse

16 af hostegnede 2de vitterligheds vidner. Moss den 15 April 1795. Som Sælgerske Sidsel Olsdatter med

17 [paa]holden Pen. Som Sælger Christian Olsen med paaholden Pen. Som Lauværge for Enken Sidsel Olsdat-

18 ter af hvilken dette Kiøb vedtages. Hans Oudensen med iholden Pen. Som Kiøber Henrik Pedersen

19 med iholden Pen. Til vitterlighed Botthig(?). Holm.

20 #

21 Separations og Skyldsætningsforretning passeret paa Gaarden Sandager den 30te May 1795, hvorv[ed]

22 dens(?) Eiere Christian Olsen og Sidsel Olsdatter har frasolgt bemelte Gaard Sandager en Plads

23 [k]aldet Egelia som inden sine beskrevne Deelemærker er Kiøberen Hendrik Pedersen paalagt at

24 skatte og skylde 1/4 Hud af bemelte Plads. See viidere Justitz Protocollens Folio.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker så meget Even. Disse gamle tekstene er jo gull verd. Jeg ble litt forvirret da Hendrich bare noen år senere i 1801 er oppført som husmann. Da må han vel på et vis ha mistet gården.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider