Gå til innhold
Arkivverket

1920 folketellingen og sivilstatus, hva var vanlig på den tiden?

Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Min oldemor Marie Johannessen bodde i 1920 folketellingen i Odda. Hun var ei driftig dame med sine 7 barn med 6 menn og meg vidt bekjent så ble hun aldri gift med noen av de. I 1920 folketellingen så bor hun sammen med 3 av sine 7 barn. Men, hun er oppført som enke noe som jeg ikke helt forstår. Jeg har aldri funnet at hun giftet seg med noen av fedrene til sine barn. Flere av de var oppført som gifte menn, så hvordan kan jeg gå frem for å finne ut hvem hun da eventuelt skulle ha vært gift med? Jeg har tidligere søkt i flere kirkebøker i Bergen, Odda og omegn uten å finne ut at hun noen gang giftet seg.
Min oldefar fikk hun to barn med, Elisabet og Kristian, men oldefar fant jeg for noen måneder siden ut at han døde 28 desember i 1923 så kan jo ikke være etter han hun skriver seg for enke. Kan det bare ha vært et "skalkeskjul" for å skjule at hun egentlig var mor med mange uekte barn. Var det vanlig på den tiden? Min mormor var født i 1912 og hennes bror i 1916. I tillegg så fikk hun en sønn i juli 1914 med en gift mann fra Stavanger (står oppført i dåpen), denne sønnen døde i september samme år hvor far fulgte han til sykehuset i Bergen og var der til han døde. Kan liksom ikke tenke meg at hun ble gift med han heller.

Noen ganger så skulle man ønske man kunne gjort en tidsreise så man kanskje fikk svar på mange av disse spørsmålene. Min mormor snakket veldig lite om sin far og ei heller at oldemor ikke hadde vært gift med noen av fedrene til hennes søsken. Morsomme er jo at han jeg kalte oldefar i mange år som hun faktisk giftet seg med i 1922 var ikke far til noen av barna. Har vielsesdatoen deres, men aldri funnet ut hvor de giftet seg.

Marie Johannessen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Solfrid Vestaberg skrev:

Morsomme er jo at han jeg kalte oldefar i mange år som hun faktisk giftet seg med i 1922 var ikke far til noen av barna. Har vielsesdatoen deres, men aldri funnet ut hvor de giftet seg.

Det kan se ut som de giftet seg borgerlig i Odda i 1922.

Norsk Kunngjørelsestidende nummer 220 - onsdag 13. september 1922:

JOHNSRUD.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sven Hjortland skrev:

Det kan se ut som de giftet seg borgerlig i Odda i 1922.

Norsk Kunngjørelsestidende nummer 220 - onsdag 13. september 1922:

JOHNSRUD.jpg

Jøsses, hvordan klarte du å finne det? Jeg som har lett høyt og lavt. Tusen hjertelig takk ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider