Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp med ord i pantebok, 1878

Turid Brox Nilsen
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg skulle gjerne hatt litt hjelp til et ord i 2. linje i følgende skadesløsbrev. Ordet som står etter "forøvrigt", skal det være "Boggjæld"? (Jeg gjetter på at det kan være løpende kreditt i en butikk el. l.?)

Tar gjerne imot eventuell bekreftelse eller avkreftelse for de andre ordene jeg har satt spørsmålstegn etter under også!

Pantebok nr. 11 (1877-1880) for Senja sorenskriveri, s. 223, nr. 21:

https://www.digitalarkivet.no/tl20080415620829

Mitt forslag til transkripsjon:

Skadesløsbrev. Da Hr. Chr. Wadel har tegnet sig som 1ste Endossent paa mine

løbende Vexler og forøvrigt Boggjæld? til et Beløp af Kroner 1500 er

femten Hundrede Kroner, saa giver jeg ved nærværende Skadesløsbrev nævnte Hr. Chr.

Wadel, for Beløbet Kr. 1500, en Panteret i min Eiendom Vigen, MNo 129 LøbeNo 170a

i Lenviks Thinglag med samtlige paastande mig tilhørende Huse og disses? Assur-

ancesum, nest efter tidligere Hæftelser. Dette Skadesløsbrev gjælder altsaa tillige

de mulige Fornyelses-Vexler, samt for Endossement paa nye? Vexler Saafremt Hr. Chr.

Wedel ved denne sin Endossementsforpligtelse, eller forresten skulde have

noget Udlæg for mig, eller lide noget Tab, skal han have Ret til uden Lovmaal?

til Auktion paa min Gevinst eller Tab, for i dets Udbringende at søge skadesløs

Betaling for sine Udlæg og Omkostninger og bliver jeg for det muligens Manglende

fremdeles personlig andsvarlig. Tromsø den 15 juni 1878. P. Brox Wigen. Til Vitterlighed:

Andr.? Hattrem.

image.thumb.png.2ea3938ee8cebed184d9384f22cabf39.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er iallfall noko som heiter bokgjeld ("gjeld som er bokført"), så det er nok rett.

Resten av "?" les eg sånn du gjer (bortsett frå at slutten av "Andr"  ikkje er leseleg)

"Lovmål" = søksmål, nr. 2 her: http://no2014.uib.no/perl/ordbok/no2014.cgi?soek=lovmål#ariadne=[[|191865|,0,|lovmål|]]

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gløymt ei line, Turid!

...uden Lovmaal og Dom og uden Hinder af Løsningsret, som herved fraskrives mig, at sætte Pantet til Auktion...

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider