Gå til innhold
Arkivverket

Eiker dåp nr 63 (siste) på høyre side: Hva heter Hans Jarens barn? (Söder???)

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Er det "heder" det står. Ja-ja. Jeg ser det når du sier det. Men det ser også ut som om det har stått noe etter "heder" stort sett med skrekkelig dårlig blekk. Men det er et kort navn.

Iflg skiftekortet hadde han to døtre, den yngste, Karen, har en alder oppgitt som passer perfekt med den Karen som jeg fant døpt i 1704.

Så da tenker jeg at jeg har funnet dåpen til den eldste, Else (som var gift og uten angitt alder i skiftet). . .

1000 TAKK for hjelpen!

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, tom askerøi skrev:

Men det ser også ut som om det har stått noe etter "heder" stort sett med skrekkelig dårlig blekk. Men det er et kort navn.

Det du ser etter "heder" er nok helst gjennomslag fra neste side (arkets bakside), hvor det et par steder er brukt godt med blekk.

27 minutter siden, tom askerøi skrev:

Iflg skiftekortet hadde han to døtre, den yngste, Karen, har en alder oppgitt som passer perfekt med den Karen som jeg fant døpt i 1704.

Så da tenker jeg at jeg har funnet dåpen til den eldste, Else (som var gift og uten angitt alder i skiftet). . .

Sannsynligvis har Hans Jaren hatt enda flere barn som døde små. Så jeg ville sjekket begravelseslistene før jeg konkluderte. Kanskje du finner "Hans Jarens lille barn" e.l. gravlagt høsten 1701 eller noe senere.

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, Kristian: Jeg er i prinsippet selvfølgelig enig med deg.

Men kirkeboka er kronologisk. Foreldrene ble trolovet 24/10-1700. Et navnløst barn ble døpt 28/1-1701 og Karen ble døpt 17/8-1704. Jeg kan ikke se at faren er nevnt ellers i dette tidsrommet. Og siden skiftekortet sier at Else er eldre enn Karen er det ganske sannsynlig at det er hun som er "den navnløse" - jeg skriver selvfølgelig (i hennes "notater") at dåpen er uten navn (og derved usikker). 

Denne kirkeboka er rimelig slitsom å stave seg i gjennom, så om de skulle ha fått barn senere som ikke overlevde sine foreldre synes jeg de kan vente til noen "proffer" transkriberer kirkeboka "for meg" - og så kan jeg "kontrollere" dem.)

Og om de skulle finne Else (eller noen andre) mellom den navnløse og Karen bøyer jeg meg selvfølgelig for det også!

Sikkert lite seriøst forskerarbeid, men jeg trenger i hvert fall en pause fra denne kirkeboka en stund. (Jeg har nok av annet å lete etter i mellomtiden...)

(stort smilefjes)

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, tom askerøi skrev:

Sorry, Kristian: Jeg er i prinsippet selvfølgelig enig med deg.

Men kirkeboka er kronologisk. Foreldrene ble trolovet 24/10-1700. Et navnløst barn ble døpt 28/1-1701 og Karen ble døpt 17/8-1704. Jeg kan ikke se at faren er nevnt ellers i dette tidsrommet. Og siden skiftekortet sier at Else er eldre enn Karen er det ganske sannsynlig at det er hun som er "den navnløse" - jeg skriver selvfølgelig (i hennes "notater") at dåpen er uten navn (og derved usikker). 

[...]

Sikkert lite seriøst forskerarbeid, men jeg trenger i hvert fall en pause fra denne kirkeboka en stund. (Jeg har nok av annet å lete etter i mellomtiden...)

(stort smilefjes)

Det er god argumentasjon du kommer med der. Det er seriøst forskerarbeid!

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider