Gå til innhold
Arkivverket

Johan M. Andersen f. 10.10 1866

Audun Aas
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvem denne personen kan være. Vi fant et bilde av en Johan M. Andersen i kjelleren hos min morfar på Verket i Hurum. 

Eneste informasjon på bildet:

10.10.1866 - 01.10.1917

Hvem kan dette være?

Jeg trenger hjelp til å finne ut mer om hvem dette er. 

Takk på forhånd!

B429F5A8-D7D3-43A9-A42E-ED5000C2517E.jpeg

Endret av Audun Aas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Audun Aas changed the title to Johan M. Andersen f. 10.10 1866

Johan Martinius Andersen ble født 10.10.1865 (ikke 10.10.1866):

Kirkebøker: SAKO, Hurum kirkebøker, SAKO/A-229/F/Fa/L0012Ministerialbok nr. 12, 1861-1875, s. 36 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Han døde 01.10.1917:

Johan Martinius Andersen - Klokkerbok for Hurum prestegjeld, Hurum sokn 1908-1922 (0628P) - Digitalarkivet

og

SAKO, Hurum kirkebøker, SAKO/A-229/G/Ga/L0005Klokkerbok nr. I 5, 1908-1922, s. 158
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060912110159

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Frank. 

Det er interessant. Bildet ble funnet her i huset til min morfar på Verket. Samme sted som han på bildet bodde. 

Men: Min Andersen-familie flyttet til Verket rundt 1955, så vi kan ikke være i samme familie. Men kan forklare hvorfor vi har bildet. 

Er det noe mer om denne mannen som finnes der ute? Hadde han etterkommere og familie - som vi kan levere tilbake bildet til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen mellom Olaus Andersen og Elen Johanne Andersdatter i 1859 (Johan sine foreldre):

Olaus Andersen - Ministerialbok for Hurum prestegjeld 1847-1860 (0628P) - Digitalarkivet

og 

SAKO, Hurum kirkebøker, SAKO/A-229/F/Fa/L0011Ministerialbok nr. 11, 1847-1860, s. 242
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051116020229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Heisan!

Ja, det er rimelig å tro at eiendommen han bodde på het Eriksgaarden i 1910. Den ser dog ikke ut til å ha hatt et formelt bruksnummer på denne tiden.

Jeg ser av matrikkelen i 1950 at bnr 73 under Hov het Eriksrud og er eiet av en Arthur Andersen. Er det dette bnr'et dere har i dag - Fjordvn. 37?

Vi er en prosjektgruppe som skriver på Hurum gårds- og slektshistorie for tiden, og skal også der skrive endel om tettstedene, deriblant (Glass-)Verket. Det hadde vært intr å vite hvor Johan bodde og hvor han drev Landhandel. Vi har en viss mulighet til å finne ut hvilket hus han vokste opp i, så det hadde vært intr å få avklart om det var det samme huset han senere drev Landhandel i?

mvh Erik Bjune

for Gårds- og slektshistorie-prosjektet

Hurum historielag

Lenke til kommentar
Del på andre sider