Gå til innhold
Arkivverket

"Contract" fra 1824

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Hei igjen,

Jeg har tydet en liten husmannskontrakt fra 1824. Jeg har fått til det meste men trenger et annet "øye" for å hjelpe meg med noen ord jeg er usikre på.

På forhånd mange takk 🙂

Link til teksten: https://www.digitalarkivet.no/tl20080626340771
(teksten starter omtrent midt på venstre side).

Her er teksten jeg har:

01           Contract (?) Henrik Gulbrandsen Sørbye gjør herved vitt: at have til Huusmanden Ole Hal-

02           vorsen overladt til Brug og Beboelse her under Gdr Pladsen Teien, som han selv har opta-

03           get af øde Mark, kund saa stor, at han kan føde vel en Koe; og da han har boet her paa Eiendet i 24 Aar, saa

04           skal han og hans Kone have den sin Levetid paa efterfølgende Vilkaar: 1, Den omh:(?) Afgift skal være betalt

05           inden hvert Aars Udgang med 3, siger tre, n: Spdr enten contant ah;(?) mod Arbeide. 2, Pladsen skal bru-

06           ges forsvarlig, og Gjødseljord skal han have i Haugen(?) og Have(?) til 1 Koe og Brændeveed saameget han behøver. 3, Hu-

07           sene angaaende, da skal de have Stuen sin Levetid, og siden hører den Gdr til, men de øvrige høre[r] Huus-

08           manden Ole Halvorsen og hans Efterkommere til. Disse ovennævnte Vilkaar vedtages nu begge til Opfyldel-

09           se i alle Dele og holder sanne(?) efterrettelig. Sørbye d 24 Octbr 1824. Henrik Gulbrandsen mpP. Ole Halvorsen mpP.

10           Til Vitt. L. Andersen og Ole Olsen Viensen(?). _

mvh

Marius

Endret av Marius Holm Enerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Marius Holm Enerud changed the title to "Contract" fra 1824

Noen forslag:

01 Underskr: Henrik . . .

04  . . .  Den aarl: Afgift . . .

06 . . . Havn til 1 Koe . . .

09 . . . holde samme efterettelig . . .

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Marius Holm Enerud skrev:

06           ges forsvarlig, og Gjødseljord skal han have i Haugen(?) og Have(?) til 1 Koe og Brændeveed saameget han behøver. 3, Hu-

Er "Haugen" riktig her?

21 timer siden, Marius Holm Enerud skrev:

10           Til Vitt. L. Andersen og Ole Olsen Viensen(?). _

..og her tviler jeg at det står "Viensen".. Er ihvertfall et ukjent gårds/stedsnavn der jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Hauge/Haugen betyr her Hage/Hagen.

Ok skjønner.

Var det tilfeller der man skrev "Haugen" når man omtalte "Hagen" (at det var en gammel skrivemåte)? 

..og hvordan ville man da omtale en "Haug" - det vi mener med "en haug" idag? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hauge er, som Gunnar sier, gammel skrivemåte for Hage. Jfr.  bl. a. Haugeveien i Bergen som gikk forbi de lengst forsvunnede havene til Munkeliv Kloster.

En ‹nåtidig haug› skrev man vel med «o» – Houg. 🙂

Mvh

EDIT: Bedre med denne lenken.

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2021 den 11.22, Marius Holm Enerud skrev:

og her tviler jeg at det står "Viensen".. Er ihvertfall et ukjent gårds/stedsnavn der jeg bor.

Kan det vera Viengen, med ein g i ordet ovanfor som heng ned og forstyrrer lesinga med ein ekstra sving, slik som i forsvarlig i linje 6? (Eg kjenner ikkje gardnamna i området!)

Endret av Richard Johan Natvig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Even Stormoen skrev:

Hauge er, som Gunnar sier, gammel skrivemåte for Hage. Jfr.  bl. a. Haugeveien i Bergen som gikk forbi de lengst forsvunnede havene til Munkeliv Kloster.

En ‹nåtidig haug› skrev man vel med «o» – Houg. 🙂

Mvh

EDIT: Bedre med denne lenken.

Ofte også "Houge".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider