Gå til innhold
Arkivverket

Finnes det en Martha Elisabeth Tidemann nevnt som datter og arving av arvelater?

Berit Søreng
 Del

Recommended Posts

8 timer siden, Berit Søreng skrev:

Kan det være at Martha Elisabeth Tidemann var en synder som var sendt på straffarbeid til Flakstad? Her er kanskje forklaringen på at amtmannen i Finnmark var i Flakstad.

Fortegnelsene som er sitert her hadde vært fint å lest:

Det er vel rimelegvis amtmannen (i Nordland) som var mottakar for desse listene. Altså kan du leite i embetsarkivet hans (Statsarkivet i Trondheim; neppe skanna.)

Elles er det vel ein fare for at praksisen med innsending av lister ikkje var så godt gjennomførd frå først av (1790).

8 timer siden, Berit Søreng skrev:

Den 9.6. 1793 var Lorntz Sverdrup fadder for Ane Marie Sophia, Samuel Buddes datter. Så der kom svaret på at Lornts Sverdrup var i Flakstad da Martha Elisabeth Tidemann blir gravid med en av hans ansatte.

Er det snakk om ein ny graviditet, eller går det litt i surr med samanhengen?

Det var Marta Elisabet som var "i Condition [teneste] hos Hr. Lorentz Sverdrup", ikkje barnefaren. Og den aktuelle graviditeten her må vel ha vorte

til i 1791 eller tidleg 1792.

Sverdrup heldt til i Flakstad, og Budde kom dit sommaren 1792 ilf. kjelder ref. av Leif ovanfor.

12 timer siden, Berit Søreng skrev:

I følge en diskusjon i et tidligere forum hadde Samuel Bugge Budde gitt beskjed til overformynderiet at han ikke kunne utstede dåpsattester grunnet manglende ministerialbok. Jeg ser at presten fikk barn samme år som Martha Elisabeth jordfester sin sønn Peder Johannis. Jeg har ikke klart å finne når Peder Johannis døde. Der ville det kunne stå Martha Elisabeths fødested.

Jeg har observert at det var et yrende liv i Nusfjord, Flakstad på den tiden grunnet lofotfiske. Mange "finere" slekter bosatte seg der, eller var innom der. Så om amtmannen, eller en ansatt hos han var der, er kanskje ikke så rart?

Jeg har ikke klart å finne straff for leiermålet. Jeg sjekker videre med dna for å se om evnt presten kunne komme unna med noe her. I linken jeg legger ved ligger skiftet etter presten, i 1800. Om Martha Elisabeth hadde vært ansatt på noe vis hos han kunne det være at hun ble nevnt med lønn til gode. Klarer ikke tyde alt, så det har jeg ikke funnet ut av. 

Så er spørsmålet om det finnes noe folketelling/manntall med Samuel Bugge Budde eller amtmann Sommerfeldt. Men, hun står jo oppført som i condition hos Hr. Lorentz Sverdrup. Han drev vertshus og etter det jeg har lest, også butikken i Nusfjord der hun jobbet. Så, at hun skulle arbeidet for presten eller amtmannen, er vel noe søkt?

https://slektogdata.no/slektsforum/viewtopic.php?t=135722

Det Budde vart referert på i den tidlegare tråden, var at han ikkje kunne skrive attestar for handlingar før hans tid, fordi kyrkjebøker manglar før 1792.

Han kunne nok skrive attestar for det han hadde utført sjølv.

Uklart kva presten skulle "komme unna" med her, eller kva DNA skulle vise.  Det er vel ikkje noko som tyder på at Budde har noko med

barnet til Martha å gjere?  

Det er vel heller ikkje noko som tyder på at Marta var i teneste hjå presten, slik at ho hadde løn til gode i skiftet etter han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider