Gå til innhold
Arkivverket

Hva står det mer om bruden enn Kirsti?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

3 timer siden, tom askerøi skrev:

Vielse nr 23 nederst på venstre side. Her vies soldat Ole Amundsen og Kirsti som det for meg nesten ser ut som to ganger "...daatter". 

Det står det sikkert ikke - men hva står det?

trur du les rett... " ...og Kirsti Olsdaattere er [eller: oc?] Jonsdaatter"

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK!

Jeg har akkurat kommet frem til det samme selv: Et ektepar viet 26/12-1749 (trolovet 29/9) ved navn Ole Amundsøn og Kirsti Ols- eller Jonsdatter. En sønn Amund døpt 6/9-1750 https://www.digitalarkivet.no/kb20061220610164

og en sønn Anders døpt 13/2-1752: https://www.digitalarkivet.no/kb20061220610176

Noen datter Mari/Maren født 1749 har jeg ikke funnet, derimot en Maren døpt 20/7-1749 med far Anders Amundsøn og med Ole Amundsøn som fadder.

Ole Amundsen - Ministerialbok for Eiker prestegjeld 1724-1753 (0624P) - Digitalarkivet

(Det skulle vel også godt gjøres å få en "ægte" datter mellom trolovelsen og Amund?)

En konfirmert Oline Olsdatter - og en viet Oline Olsdatter.

Men ingen døpt Oline Olsdatter og ingen "folketelt" Oline Olsdatter i 1801. 

Jeg tror jeg fortsetter den møysommelige jobben med å gå gjennom samtlige skiftekort, jeg...

Eller har noen noe bedre forslag?

En kan jo lure på om det hviler det en forbannelse over navnet Oline - jfr jakten etter datteren med samme navn... (smil):

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.