Gå til innhold
Arkivverket

Søk på kjønn


Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker på Johanne, kjønn M, for å finne ut om det er noen med navn Johanne om har feil kjønn. Men jeg får alle som heter Johanne, uansett kjønn. Og dette gjelder jo ikke bare henne. Kjønn er tilsynelatende et søkebegrep, men ikke i virkeligheten.

 

Dette forplanter seg tydeligvis til histreg.no, der jeg virkelig trenger kjønn som søkebegrep. Kan dere fikse dette?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg - i avansert personsøk - søker på fornavn = Johanne og kjønn = mann, samt at jeg har variantsøket skrudd av, får jeg 10 000 treff på personer som er registrert med Johanne som fornavn og som samtidig er registrert som menn: https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?no_alias=1&from=&to=&firstname=Johanne&lastname=&genders[]=m&sort=rel

 

10 000 treff indikerer at det er flere forekomster enn som så, men søkemotoren viser maksimalt 10 000 treff.

 

Det er fint om du kan lenke til sitt søkeresultat, dersom du får et resultat som ikke tar hensyn til kjønn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kari Larsen skrev:

Jeg har aldri fått noe søk som tar hensyn til kjønn!

 

Mitt poeng er at du må demonstrere for oss hvordan du søker, for at vi skal kunne gjenskape og forstå ditt problem. Når jeg tolker din beskrivelse og lager et søk på grunnlag av det, blir det - som vist over - tatt hensyn til kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Kari Larsen skrev:

Men er det rett resultat at over 10.000 personer med navn Johanne er MENN? Det er jo det jeg mener må være feil!

 

Ja, det er åpenbart en stor mengde datafeil. Utgangspunktet her var imidlertid feil med søkefunksjonaliteten, men da er vi enige om at det ikke er noe feil med den.

 

Når du søker etter kvinner ved navn Johanne, som har fått kjønnet feilregistrert som mann, vil du også finne menn som har fått navnet feilregistrert som Johanne. De er det tydeligvis mange av, særlig i de såkalte AMF-dataene, men jeg finner også et par tilfeller i bidrag fra andre. Jeg tipper at brorparten av feilregistreringene beror på at Johannes er lest og transkribert Johanne. I AMF-dataene har jeg også sett tilfeller hvor f.eks. far og mor i en dåp eller brud og brudgom i en vielse har blitt forvekslet med hverandre.

 

Mange har meldt seg til å korekturlese og rette AMF-dataene, og da får vi litt etter litt bukt med denne typen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK!

Jeg søker på Johanne Schwartz. Det blir 107 treff, herav 18 med Johanne, de andre er stort sett treff på Johan. Ved søk uten variantsøk blir det bare 18 treff på Johanne.

 

Jeg søker på Johanne Schwartz, MANN. Det blir 90 treff. Det er INGEN treff på Johanne, bare Johan. Nok om det. Her skulle jeg slått av variantsøket.

 

Jeg kan søke på Joh* Schwartz, kvinne. Jeg søker i histreg.no, som (ifølge Lars Holden) sier at det er DAs søkemodul som brukes der. Det er vel en 15-20 kvinner som fremkommer, resten (og det er langt de fleste) er menn, eller ukjent kjønn. Jeg trodde det skulle bli omtrent tilsvarende resultat i DA. Men der var det bare 24 treff på kvinner, herav én Johannes (mor) og tre Josefine (som ikke inneholder Joh). De tre sistnevnte forsvant da jeg klikket av variantsøk, men Johannes ble med. Så der ble jeg gledelig overrasket. Så da kan ikke histreg skylde på DAs søkerutine vedr. kjønn, skjønner jeg. Men hvilket samarbeid er det? Virker som om det er variantsøket som brukes av histreg, med en egen variant av søk på kjønn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kari Larsen skrev:

Jeg søker på Johanne Schwartz. Det blir 107 treff, herav 18 med Johanne, de andre er stort sett treff på Johan. Ved søk uten variantsøk blir det bare 18 treff på Johanne.

 

Det blir disse søkene:

 

Det ser ut til at Johann er lagt inn i databasen som variant av både Johan og Johanne. Dermed regner søkesystemet alle disse tre skriveformene som varianter av hverandre, og det viser en svakhet med variantsystemet, nemlig håndtering av skriveformer som kan vise til flere hovedformer. 

 

1 time siden, Kari Larsen skrev:

Jeg søker på Johanne Schwartz, MANN. Det blir 90 treff. Det er INGEN treff på Johanne, bare Johan. Nok om det. Her skulle jeg slått av variantsøket.

 

Da blir det slik:

 

Det ser derfor ut til at det for personposter med fornavn = Johanne og etternavn = Schwartz ikke finnes tilfeller av feilregistrert kjønn eller tilfeller av at f.eks. Johannes er lest Johanne.

 

1 time siden, Kari Larsen skrev:

Jeg kan søke på Joh* Schwartz, kvinne. Jeg søker i histreg.no, som (ifølge Lars Holden) sier at det er DAs søkemodul som brukes der. Det er vel en 15-20 kvinner som fremkommer, resten (og det er langt de fleste) er menn, eller ukjent kjønn. Jeg trodde det skulle bli omtrent tilsvarende resultat i DA. Men der var det bare 24 treff på kvinner, herav én Johannes (mor) og tre Josefine (som ikke inneholder Joh). De tre sistnevnte forsvant da jeg klikket av variantsøk, men Johannes ble med. Så der ble jeg gledelig overrasket. Så da kan ikke histreg skylde på DAs søkerutine vedr. kjønn, skjønner jeg. Men hvilket samarbeid er det? Virker som om det er variantsøket som brukes av histreg, med en egen variant av søk på kjønn.

 

Her har jeg søkt i Digitalarkivet (avansert personsøk) med fornavn = Joh*, etternavn = Schwartz, kjønn = kvinne og variantsøk på, og det gir 24 treff, som du sier: https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=Joh*&lastname=Schwartz&genders[]=k&sort=rel

 

Med variantsøk skrudd av, blir det 21 treff: https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?no_alias=1&from=&to=&firstname=Joh*&lastname=Schwartz&genders[]=k&sort=rel

 

Her har jeg søkt i Historisk Befolkningsregister (HBR) med fornavn = Joh*, etternavn = Schwartz og kjønn = kvinne: https://histreg.no/index.php/searchresults?name=Joh*&surname=Schwartz&kjonn=f&birthyearfrom=&birthyearto=&birthdate=&birthplace=&place=&job=&searchresults=&fra=&til=

 

Det blir en bråte med treff. Jeg observerer flere ting:

  • Det spiller ingen rolle om man søker med kjønn = kvinne eller kjønn = mann. Man får de samme treffene uansett. Det ser derfor ut til at søk på kjønn ikke fungerer i HBR.
  • Søket i HBR gir ikke mulighet for å skru av variantsøk, og dermed får du med alle fornavn som begynner på Joh og varianter av disse fornavnene.

 

Søket i HBR ser ut til å falle sammen med et Digitalarkivet-søk med fornavn = Joh*, etternavn = Schwartz og variantsøk på (https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=Joh*&lastname=Schwartz&sort=rel), men i HBR er en del av disse forekomstene slått sammen, og da vises kun den sammenslåtte forekomsten i trefflista.

 

HBR bruker Digitalarkivets søkemodul, men i 2021 har Digitalarkivet byttet søkemotor, slik at en del av søkefunksjonaliteten har blitt endret. Det kan virke som om HBR ikke har tatt konsekvensene av dette. Jeg er ikke programutvikler, så jeg kjenner ikke detaljene, men jeg vet at det har blitt gjort noen endringer i Digitalarkivet med hensyn til hvordan søk på kjønn fungerer. Når søk på kjønn ikke fungerer i HBR, kan det være relatert til dette, og da bør nok HBR tilpasse seg endringene i Digitalarkivet. Og så bør nok HBR vurdere å oppdatere sitt søkeskjema med en mulighet for å skru av variantsøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.