Gå til innhold
Arkivverket

Slektsforskning i Nederland

Laila Sandbæk
 Del

Recommended Posts

Takk @Ivar Moe. Ole hadde visst også et skip ved navn Maren Marie - etter døtrene antakelig, 1758. Den eldste Maren Marie døde bare 5 år gammel av "børnekopper". 

Jeg finner ingen Hillemann som samsvarer med Lourens Hilleman i mine registreringer på første forsøk, men det er nærliggende å tro at det er en fra den slekten, ja.

Niels Krag har jeg ikke klart å plassere. Jeg har googlet på Krag-slekt og forstår at det er flere av dem, både i Danmark og Norge. Men har ikke funnet 'våre' Krags i noen slektstrær eller slektshistorier.

I etterlysningen etter arvinger til Helene Rebekka kom det et brev fra Røros, fra presten Hans Peter Schnitler Krag, men juristene var visst ikke fornøyd med foreslåtte navn forstår jeg det til, for de konkluderte med at ingen arvinger var å identifisere i 1820. Jeg har ikke prøvd å utrede prestens slekt utover det som kan googles frem på wiki.

Endret av Laila Sandbæk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Lars/Lourens Hillemann seilte hyppig mellom Holland og Stavanger. Jeg har koblet ham til Lars Hillemann født 1696 i Stavanger og sønn av Hillemann/Nagel. Men denne skal ha vært gift med Axelia Christiane Schelderup fra 1740 og har antatt at det var hun som var Mad. Lars Hillemanns begravet i 1777 (som fikk 'billig' gravplass i kirken til 8 rdl). 

Lurer litt nå 🙂 

Det hjelper ikke så veldig at de svært gjerne døpte barna sine Lars Hillemann i flere slektsledd i den slekten - både i Danmark og Norge 😄 

Endret av Laila Sandbæk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.1.2022 den 14.53, Laila Sandbæk skrev:

Jeg har funnet vielse for Enoch i 1794 - med Jacobina Schick. I bekreftelsen på at det er holdt 3 lysninger sies det at han er fra Stavanger i Norge. 

Jeg har også funnet skjøting av et hus fra Johan Lodewijk Moller til Enoch Kraagh i 1788, Langeviele Middelburg.

Hvis det er Jacobina som dør 1807 og hun er 31 år, så er det kanskje annet ekteskap - og den Craag som døde 1788 kan være et barn fra et første ekteskap?

Det ser ut som Enoch først var gift med  Anna Maria Berk. 

Mulig det var deres barn som døde i 1788 ?

https://www.openarch.nl/zar:affc7105-af5c-285f-c570-6fcc16ec0efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Det ser ut som Enoch først var gift med  Anna Maria Berk. 

Mulig det var deres barn som døde i 1788 ?

https://www.openarch.nl/zar:affc7105-af5c-285f-c570-6fcc16ec0efe

Supert! 🙂 

Jeg lurer på hvorfor jeg ikke har klart å finne en eneste dåp for en del personer som jeg har funnet begravelsen for og som godt kan tenkes å ha vært barna til Maren Marie. Ikke alle registreringer som er søkbare ennå, eller er det noe jeg gjør galt, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber mye med FamilySearch og har registrert det meste av det vi har funnet her. Så de første treffene på familietreet er registrert av meg. Gjenkjenner ellers deler av de andre Krag-slektene.

Jeg synes verken FamilySearch eller Ancestry har vært til særlig hjelp for søk i Nederland.

Så jeg er kjempeglad for den hjelpen du har gitt meg @Ivar Moe 🙂 hadde vært en murvegg ellers.

Fortsatt ikke funnet noen dåpsregistreringer, men fortsetter å søke.

FamilySearch har kanskje noen scannede kilder hvis jeg leter litt grundigere 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går litt trått i FamilySearch. Finner skannede kirkebøker, men har ikke funnet ut hvordan jeg finner fram til Middelburg.

Byarkivene i Middelburg gikk visst tapt under krigen.

Finnes det noen skifter tilgjengelig? Fant ut at Johan Molther antakelig døde i april 1800. Så skiftet etter ham kunne jo gi mange svar 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Nei, det har jeg ikke, men det burde jeg. Veldig interessant! 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider