Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å lese lysingsprotokoll fra 1853

Arnfinn Smith Andersen
 Del

Recommended Posts

Godt Nyttår! 

Min tippoldemor Martine Olsdatter fikk en sønn (min oldefar)  uten å være gift mens hun var tjenstepige på Krikemo gård i Målselv i 1847. Far til barnet var bonden på Kirkemo, (gift mand) Nils Rasmussen. Min oldefar, Hans Nilsen Kirkemo (f. 13 jan 1847, Målselv)  blir boende på Kirkemo helt til han er 17 år da han drar til Tromsø for å begynne i bakerlære. Det er uklart hva som skjer med sønnen Hans og moren Martine i tiden etter fødselen. Adopterer hun bort sønnen?  Nils Rasmussen flytter med sin familie til Livelten gård som han kjøper i 1849, og kaller seg da N R Livelten. Kirkemoen blir overtatt av Ole Pedersen Kirkemo, som er gift med Nils Rasmussens søster Guri Rasmusdatter. Har disse to adoptert min oldefar? Martine gifter seg 1 jan 1854 med Lars Olsen, og de får etter hvert en stor familie og driver gården Bjørnsmo. Men min oldefar, Hans, ble boende på Kirkemo gård. Fant lysingsprotokollen til Martine og Lars fra 1853, men skriften er så vanskelig å tyde. Noen som kanskje kan hjelpe? Og jeg  vil jo gjerne vite litt om hvor en eventuell adopsjon er registrert.  Lysningsprotokollen:  https://www.digitalarkivet.no/kb20060504010138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arnfinn Smith Andersen skrev:

Godt Nyttår! 

Min tippoldemor Martine Olsdatter fikk en sønn (min oldefar)  uten å være gift mens hun var tjenstepige på Krikemo gård i Målselv i 1847. Far til barnet var bonden på Kirkemo, (gift mand) Nils Rasmussen. Min oldefar, Hans Nilsen Kirkemo (f. 13 jan 1847, Målselv)  blir boende på Kirkemo helt til han er 17 år da han drar til Tromsø for å begynne i bakerlære. Det er uklart hva som skjer med sønnen Hans og moren Martine i tiden etter fødselen. Adopterer hun bort sønnen?  Nils Rasmussen flytter med sin familie til Livelten gård som han kjøper i 1849, og kaller seg da N R Livelten. Kirkemoen blir overtatt av Ole Pedersen Kirkemo, som er gift med Nils Rasmussens søster Guri Rasmusdatter. Har disse to adoptert min oldefar? Martine gifter seg 1 jan 1854 med Lars Olsen, og de får etter hvert en stor familie og driver gården Bjørnsmo. Men min oldefar, Hans, ble boende på Kirkemo gård. Fant lysingsprotokollen til Martine og Lars fra 1853, men skriften er så vanskelig å tyde. Noen som kanskje kan hjelpe? Og jeg  vil jo gjerne vite litt om hvor en eventuell adopsjon er registrert.  Lysningsprotokollen:  https://www.digitalarkivet.no/kb20060504010138

Les om adopsjon her: https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/farskap-og-adopsjon/adopsjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fyldig info om adopsjon! Mitt tilfelle er altså lenge før lov om adopsjon kom, og det eneste jeg vet er at oldefar Hans Nilsen Kirkemo ble boende på Kirkemoen i Bardu. gjennom hele sin barne- og ungdomstid, mens begge hans biologiske foreldre bodde andre steder (om enn i samme geografiske område - på gårdene Bjørnsmo og Livelten). Skulle man ikke tro at hvis et barn ikke skulle bo sammen med noen av sine foreldre, så ville dette bli registrert på en aller annen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra sida som det ble lenka til i innlegg nr 2:

Dersom begrepet adopsjon ble brukt før 1917, betegner det forhold vi i dag vil kalle fosterhjem eller fosterforeldre. ………..

Selv om det ikke finnes adopsjonssaker før 1917, kan det finnes opplysninger om foster- og pleiebarn i ulike arkiver og registre, først og fremst i kommunale arkiver.

Og om du følger lenka over så finner du bl.a. at om dette ble ordna innen familien så vil det sannsynligvis ikke finnes i offentlige arkiver, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Heller vel til at det ble ordna innen familien. Barnefaren, min tipp-oldefar, hadde også to barn med en annen tjenestejente på Kirkemo, pluss sine barn som han hadde med sin kone --- så det kan jo hende at hans søster syns det var på sin plass å hjelpe til med et av dem???

Lenke til kommentar
Del på andre sider