Gå til innhold
Arkivverket

Hadde Jon Pedersøn Haugfoss og/eller hustru Maren Knutsdatter noen forbindelse til Grønvoldslekten?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Jeg er så frekk at jeg løfter denne opp igjen i tilfelle alle Grønvoll/Modum-ekspertene fremdeles var på juleferie da jeg la ut spørsmålet. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke om dette er til nytte. 

Biørn Joensen - Ministerialbok for Modum prestegjeld 1712-1740 (0623P) - Digitalarkivet

Broren Knud Jonsen bosatt i Søya. Det er rett overfor Grønvold under Verp. Knud Jonssøn - Ministerialbok for Modum prestegjeld 1712-1740 (0623P) - Digitalarkivet

Endret av Jon Mamen
skrivefeil
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang "tillatelsen" som nevnes ved vielsen til Bjørn Jonsøn Fossum og Anne Pedersdatter Tanberg i Jons første lenke:

Transkribenten spør om det er Bjørn som har tillatelse - jeg har lest noe om at noen kunne få tillatelse til å gifte seg hvor som helst for hvilken som helst prest (men kan ikke finne igjen hvor jeg har det fra (så la meg ta et visst forbehold...)*). Kan det være tilfelle her - f.eks. pga militær bakgrunn (eller PENGER)?

Ellers ser jeg av bygdeboka for Modum at Fossum og (denne) Tanberg på denne tiden ble drevet av samme Elias Fossum og senere hans enke, Anne, og fra 1700 hennes (det står så) sønn Peder Eliasøn Fossum. Kan tillatelsen ha noe med at ektefolket var i "for nær" slekt? Og i så fall: er det noen mulighet for å finne tillatelsen eller noe annet som viser slektskapet?

Hans foreldre ser ut til å være funnet - se skiftekortet i åpningsinnlegget. Hennes foreldre derimot er jeg ikke kar om å finne...

(*) = Modums historie VI s.104: "Han [Iver Olsøn Fossum som ikke angår saken] hadde Kongens 'allernådigste bevilling', utstedt på Hirsholm Slott, og den ga ham rett til selv å velge kirke og prest til å foreta vielsen."

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spennende å følge deg, Tom.  Denne Iver Olssøn var Sigdals store mann i sin tid. Han kjøpte kirkene i Sigdal av kongen ved det store kirkesalget. Han eide også Fossum på Moum. Den tillatelsen han fikk, var gitt av kongen. Han kunne selv velge kirke og prest til vielsen. Her er det en tillatelse som ble gitt i Sigdal. Jeg vil anta at den er gitt av soknepresten. Tviler på om den lar seg finne. Det må ha vært Tomas Griis som har gitt en tillatelse. Etterfølgeren Oluf Glad begynte å føre kirkebok.

SAKO, Sigdal kirkebøker, SAKO/A-245/F/Fa/L0001Ministerialbok nr. I 1, 1722-1777, s. 1
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070312630002

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider