Gå til innhold
Arkivverket

Digitale adressebøker fra Hamar, og kilder om livet i Briskebyen

StineHansen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker informasjon om familie som i flere generasjoner jobbet for jernbanen og som bodde i Briskebyen på slutten av 1800-tallet og første halvdel av 1900-tallet. Noen som vet om adressebøkene til Hamar på 1900-tallet er digitalisert slik at jeg kan finne ut hvor de bodde etter folketellingen i 1920? 

Jeg prøver også å få hodet rundt fylker og kirkesogn i området. Vang er forvirrende. Stemmer det at det er Vang i Hamar / Oppland, men at det også er Vang i Hedmark? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vang i Hedmark (ofte kalt "Vang H.") er i dag en del av Hamar kommune. Vang i tidligere Oppland =  Vang i Valdres.

Hamar by ble i sin tid (1849) skilt ut fra Vang herred (kommune). Senere utvidelser av Hamar bykommune har "spist" biter av Vang og Furnes (som nå er en del av Ringsaker).

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Hamar_kommune

Jeg kjenner ikke til om det er digitalisert noen adressebøker for Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar. 

Blir dette da riktig?

- Før 1849 er Hamar inkludert i "Vang" som sorterer under Hedmark i digitale kirkebøker

- Etter 1849 under Hedmark i kirkebøkene kan man enten velge Hamar eller Vang (som er Hamarvang og ikke i Valdres)

Et spørsmål til; Er det riktig at Briskebyen etter 1849 lå i Vang kommune og ikke i Hamar? Men som du skriver at Hamar bykommune senere har "spist" denne delen av Vang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg klippet litt fra den oversikten som arkivverket har laget:

Hamar ble ved kgl. res. 29.3.1876 med virkning fra 26.8. s.å. eget annekssokn i Vang prestegjeld. Hamar ble ved kgl. res. 28.3.1908 med virkning fra 1.5. s.å. utskilt som eget prestegjeld. Hamar stiftprostembete ble samtidig forenet med Hamar soknekall. Embetshandlinger før 1.5.1908 må derfor søkes i Vang sokneprestembete.

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/historikk-for-prestegjeld-og-sogn/prestegjeld-og-sogn-i-hedmark

Dette betyr at fra starten i 1849 må du eventuelt lete i Vang (Hedmark) sine kirkebøker. Etter hvert ble det som gjelder Hamar, skilt ut i en egen protokoll for Hamar sogn i Vang, og siden som et eget prestegjeld.

Briskebyen lå i Vang kommune helt fram til 1946, da det ble overført til Hamar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nestleder i Vang Historielag v Hamar. Vi er så heldige å ha et medlem som i en årrekke har arbeidet veldig mye med å kartlegge eiendommer og hvem som har bodd i nettopp Briskebyen. Sammen skal vi etterhvert forsøke å lage en presentasjon av dette omfattende arbeide i form av en digital bokutgave. 

Jeg er litt usikker på hva forfatter av dette meget omfattende arbeide ønsker å dele på nåværende tidspunkt - det må hun selv avgjøre.

Dersom du ønsker kan du fylle ut skjema - så kan vi formidle dette videre. Vær gjerne litt konkret på hva du søker etter

Kontakt oss - Vang historielag (vang-historielag.no)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle for kjempegod hjelp alle sammen!

Jeg har noen spørsmål til jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med. 

• I adressebøkene i linken står det et tall (3-4 sifret) etter personen. Er det ligningsformuen kanskje?
  • Stemmer det at adressebøkene kun viser hvilken krets (for eksempel Vang) en person bor i, men ikke mer nøyaktig adresse?

Og et lite mysterium;

• Hva er de beste kildene til å finne ut hvor en 60-åring som er med i adressebøkene til og med 1938-1939 i Vang (Hedmark) blir av. Jeg finner ham ikke i kirkebøkene under død, heller ikke i dødsprotokollene, ikke i gravminnebasen. Fins det andre kilder til å finne ut når noen er død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, StineHansen skrev:

Hva er de beste kildene til å finne ut hvor en 60-åring som er med i adressebøkene til og med 1938-1939 i Vang (Hedmark) blir av. Jeg finner ham ikke i kirkebøkene under død, heller ikke i dødsprotokollene, ikke i gravminnebasen. Fins det andre kilder til å finne ut når noen er død?

Du kan forsøke å søke efter en dødsannonse i Nasjonalbibliotekets samling av scannede aviser: nb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider