Gå til innhold
Arkivverket

Problemer med å tolke noen innførsler i kirkeboken... Randi Mathiasdatter Falck Sass Köster - igjen!

Svein Bakkevig
 Del

Recommended Posts

Jeg fikk 15.12.2021 hjelp til å tolke kirkeboken for hennes 3. ekteskapsinngåelse i Ullensaker 4. juli 1775. Hun har ID GD8P-FKB i FamilySearch.

Nå trenger jeg hjelp til å tolke de to andre ekteskapsinngåelsene hennes også:

Første gang giftet hun seg i Oslo domkirke/Vår frues menighet 17.11.1751 med Salomon Andersen Falck/Falch.

SAO, Oslo domkirke Kirkebøker, SAO/A-10752/F/Fa/L0004Ministerialbok nr. 4, 1743-1786, s. 40-41
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061005010199

Andre gang giftet hun seg (også) i Oslo domkirke 9.10.1764 med Peder (Jørgensen) Köster.

SAO, Oslo domkirke Kirkebøker, SAO/A-10752/F/Fa/L0004Ministerialbok nr. 4, 1743-1786, s. 98-99
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061005010226

I begge tilfeller står det noe om kongelig bevilling. Det er uklart for meg, men kan være interessant. (Det samme var tilfellet for hennes 3. vielse 4. juli 1775 i Ullensaker.)

Hun skal være født/døpt på (Heggen?) Modum i 1728 eller 1729, men jeg har ikke funnet nøyaktig dato. Noen som har dette?

Hilsen

Svein Bakkevig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk:

Vielse 1:

Salemon Andersen Falch og Rag-

nild Matthiisdaatter Sahs cop.

udj Kirk: med Kong. Brev

af Pr: Paludan

Vielse 2:

Peder Køster fælt(?) Prest(?) og Enken

Randj Falch cop. med Kong. Brev

i Huuset af Pr: Holmboe

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bidragene.

Mitt problem nå er at jeg har to navn: Randi/Randj og Ragnild. Men jeg har (foreløpig?) kun en av dem (=Ragnild) registrert som født og døpt!

Er det riktig å anta at de s.k. kongebrevene ble utstedt for å slippe forlovelse og/eller lysning? Og at prestene hadde en slags fullmakt til å utstede disse på vegne av kongen?

Hilsen

Svein Bakkevig

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Svein Bakkevig skrev:

I begge tilfeller står det noe om kongelig bevilling. Det er uklart for meg, men kan være interessant. (Det samme var tilfellet for hennes 3. vielse 4. juli 1775 i Ullensaker.)

I det første tilfellet står det ikkje noko direkte om kvifor dei har "kongebrev".

Det står at dei er i vigde i kyrkja ("udj Kirk:" ), så det er ikkje løyve til vigsel i heimen.

Vi ser at dei fleste andre para har ei opplysning om dato for truloving, og at dette manglar her. 

Det tyder på at dei har kongeleg løyve til vigsel utan truloving (og lysing i kyrkja) før vigsla.

I det andre tilfellet er visgsla "i Huuset"; og det måtte dei ha løyve til. Det står ikkje truloving her heller, så

løyvet kan gjelde fritak for dette i tillegg.

Kongebrev kjem frå kongen.

Når det står "af Pr: Paludan" og "af Pr: Holmboe", så må dette vere presten som utførte vigsla.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Svein Bakkevig skrev:

Mitt problem nå er at jeg har to navn: Randi/Randj og Ragnild. Men jeg har (foreløpig?) kun en av dem (=Ragnild) registrert som født og døpt!

Det er ikke ukjent at navnene Randi og Ragnhild er forvekslet og sammenblandet i kildene. De to navnene har nok hatt forholdsvis lik uttale i en del dialekter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for innleggene.

M.h.t. personen Randii/Randj/Ragnild tror at det bærer mot en sammenslåing. Jeg tar det opp i det vanlige Brukerforum, for en runde med kommentarer før det evt. blir gjennomført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider