Gå til innhold
Arkivverket

Kontrakt skrevet 6.mars 1762 (2. forsøk)

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

I Christiania byfogd, Pantebok nr. 8b, 1759-1764, s. 616-617 finnes en tinglyst kontrakt med vanskelig tekst som jeg gjerne vil ha hjelp med. 

Mitt forsøk på transkribering finnes under bildet av teksten. Jeg har i denne versjonen endret oppsettet slik at teksten er nummerert etter originalen.

Er det noen som vet hvorfor er det %-tegn på hver side av Joh. N. Helbergs navn?

Se høyre side:

https://www.digitalarkivet.no/tl20080717350315

image.png.af8a8c8349b18c5c5f5dd5299670774e.png

1 Underskrevne James Collet, Jens Wedøe og Johan

2 nes Helberg tilstaar herved at have om en her i Staden Priviligeret Karre Fabriqve med hin

3 anden oprette følgende Contract og For ? 1. indtræder vi hver for sin Tredie

4 Parts Interessent, saa at hver af os giør lige Indskud og at de Ind komne faae Penge nyde lige

5 deel  og Udbytte. 2. Men som jeg Johannes Helberg nu ej? er af den formue at jeg kand tilveje

6 bringe min Tredie Parts Indskud saa skal ieg James Collet og ieg Jens Wedøe komme Johannes

7 Helberg til hielp med de Penge Summe som til hands Indskud udfordres imod at han deraf

8 svarer os Aarlig Rente 56 rdl? Hvilket skal Continuere saalenge til han resten selv af egne mid

9 ler kand Bestride Indskuderne eller Fabriqven komme i den stand at fælles udgifterne

10 af dens udkomme kand udreedes? 3. Jeg Johannes Helberg har paataget at være

11 Mester ved Fabriqven, ordinere de fornødne Reede? Ulde Matteria ? det forsvarlig bearbej

12 de, have god til syn med Fabriqvens Arbejdere og Lære de Unge paa beste maade, til dennede? jeg

13 og Be?delig ?? skal ampard? og over legge med mine med Interessentene om de fornødne Ting

14 som enten kunde behøves uden Lands fra at forskrive eller inden Lands at anskaffe. 4. Fra

15 saadan Johannes Helbergs umage som Mester paa Fabriqven tilstaae vi ham 2de rd skriver Toe Rigs

16 daler ugentlig ind til Fabriqven kommer i den Stand at sig kiendelig? kan erfahre den under?

hans Mesterskab har tiltaged fællesskabet til Fordeel, skal samme eftersom? Stand og evne? giøres til

17 ? udi sin Løn? enten Ugentlig eller pr dag in, Ligesom alt af hans By næring?/væringhed? ? eller i and

18 ledning af Fabriqvens større deel?  fælles kand  paaskiønnes og Reguleres. 5. Ligesom vi alle

19 Trende hver for sig har lige Udgifter i Fabriqvens indkiøb, dets Breve og Beholdninger fra for

20 øvrige Indteressentere, og ? have til Arbejdernes Belønninger og andre Udgifter efter den første

21 faste ? og forsk?ehe, Bære Lige Byrde med hinanden og beholde Liige Fordeel, Saa skal

22 og Interessentskabet blive bestandigt saa at ingen maae over vege eller afstaae

23 sin Lod eller deel derudi uden fælles samtycke til andre, men vil en af os fratredde Indteressent

24 skabet da skal den første tilbyde og afstaae  sin Part til de Tvende andre igien til den sidste for

25 en saadan Summa der kan blive vurderet, og ?gen leedes P?stte sig paa Fabriqvens Materialer

26 og Beholdninger ? af kostende ?deel det løbende Aar, sa? Saadan frievillig og samtyk fratredelse

27 og indløsning sker. 6. Ingen maae søge nogen ? fordeel til de andre Indteressentenes

28 ?aade, men vj skal alle være forbunden at ? fælles Beste ? holde ? rigtighed over de an

29 skaffede Materialier og Ulde Materia, og en af Indteressenterne ?? efter Stipulerede

30 Priiser, kand leveres en fra fabriqven som fælles Regning, og for Værdien bliver Indteressentskabet

31 Ansvarlig. 7. Der maae ingen Process og komme imellom Indteressenterne, men om nog

32 en Difference mod Formodning skulle indløbe, da skal der ?um  promoteres paa Voldgifts

33 Mænd. At denne Contract og Forening? ?delig skal holdes og efterkommes, bekræf

34 ter vi under vore hænder og Signeter Christiania den 6te Marty 1762.

35 James Collet Jens Wedøe Joh. N. Helberg»

Endret av Sølvi Løchen
Endret oppsettet til teksten etter originalen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Sølvi.

Først må jeg si at her har du virkelig gjort en gedigen tyde-jobb. Aldeles formidabel.

Og oppsettet er forbilledlig ryddig og oversiktlig. For publisering.

Men dette skaper samtidig et ‹tydemessig›  problem:

Når linjene dine ikke følger originalens, og ingenting indikerer når en ny linje begynner ( i originalen) så blir det

ganske så utmattende å prøve å lete seg igjennom hele teksten for å finne de passasjene/ordene du

ønsker hjelp til.

Du kunne ikke forsøke å re-formattere – sette inn linjenummere?

Det hadde kanskje ikke akkurat gjort verden til et bedre sted, men i hvert fall gledet denne tyderen 😉

Og nok økt sjansene for at andre tydere (bedre enn meg) hadde ‹hevet seg på› 🙂

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Even Stormoen skrev:

Du kunne ikke forsøke å re-formattere – sette inn linjenummere?

Det hadde kanskje ikke akkurat gjort verden til et bedre sted, men i hvert fall gledet denne tyderen 😉

Og nok økt sjansene for at andre tydere (bedre enn meg) hadde ‹hevet seg på› 🙂

Det har du selvfølgelig rett i. Jeg skal sette det opp etter originalen snarest! Takk for rådet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Sølvi Løchen changed the title to Kontrakt skrevet 6.mars 1762 (2. forsøk)

Veldig bra. Takk! ‹Nu går alt så meget bedre› 🙂

Et forsøk med forslag:

01 Underskrevne James Collet, Jens Wedøe og Johan

02 nes Helberg tilstaar herved at have om en her i Staden Priviligeret Karre Fabriqve med hin

03 anden opretted følgende Contract og ForEening Nemlig: 1 indtræder vi hver for sin Tredie

04 Parts Interessent, saa at hver af os giør lige Indskud og af de Ind komne faae Penge nyde lige

05 deel  og Udbytte. 2 Men som jeg Johannes Helberg nu Ej er af den formue at jeg kand tilveje

06 bringe min Tredie Parts Indskud saa skal ieg James Collet og ieg Jens Wedøe komme Johannes

07 Helberg til Hielp med de Penge Summe Som til Hans Indskud udfordres imod at han deraf

08 svarer os Aarlig Rente 5 ProCto Hvilket skal Continuere saalenge til han resten selv af Egne Mid

09 ler kand Bestride Indskuderne eller Fabriqven komme i den stand at fælles udgifterne

10 af dens udkomme kand udreedes[ja] 3, Jeg Johannes Helberg har paataget mig at være

11 Mester ved Fabriqven, ordinere de fornødne Reede Rude* Matteria tilsee det forsvarlig bearbej

12 det, have god tilsyn med Fabriqvens Arbejdere og Lære de Unge paa beste maade, til den ende jeg

13 og Betiudelig(?) skal ampard? og over legge med mine med Interessentere om de fornødne ting

14 som enten kunde behøves uden Lands fra at forskrive eller inden Lands at anskaffe. 4de Fra

15 saadan Johannes Helbergs umage som Mester paa Fabriqven tilstaae vi ham 2de rd skriver Toe[ja] Rix

16 daler ugentlig ind til fabriqven kommer i den stand at sig Kiundelig(?) kan erfahre[ja], den under

17 hans Mesterskab har tiltaged fællesskabet til fordeel, skal Hannem efter een(?) stændig sedvane(?) giøres til

18 læg udi sin Løn[ja] enten Ugentlig eller pr dusin, Ligesom det af hans Besværlighed dermed(?), eller i an

19 leedning af Fabriqvens større(?) Driftt  fælles kand  paaskiønnes og Reguleres. 5te Ligesom vi alle

20 Trende hver for sig har lige Udgifter i Fabriqvens indkiøb, dets Privilegier og Beholdninger fra for-

21 rige Indteressentere, og saavel til Arbejdernes Belønninger og andre Udgifter efter den første(?)

22 faste(?) (??) og forstaaelse, Bære Lige Byrde med Hinanden og beholde Liige Fordeel, Saa skal

23 og Interessentskabet blive bestandigt Saa at ingen maae over vege eller afstaae

24 sin Lod eller Deel derudi uden fælles samtycke til andre, men vil en af os fratredde Indteressent-

25 skabet da skal den første tilbyde og afstaae sin Part til de Tvende andre igien til den sidste for

26 en saadan Summa der kan blive vurderet, og ingen(?) leedes stte(?) sig paa Fabriqvens Materialier

27 og Beholdninger samt af kastende fordeel det løbende Aar, som saadan frievillig og samtyk fratreddelse

28 og udløsning sker. 6te Ingen maae søge nogen handels(?) fordeel til de andre Indteressenteres

29 Skade, men vj skal alle være forbunden at søge Fælles Beste Mæsteren holde god rigtighed over de an

30 skaffede Materiallier og Rude* Materia, og en af Indteressenterne besørger udsahlet efter Stipulerede

31 Priiser, med Leveransen fra fabriqven for fælles Regning, og for Værdien bliver Indteressentska

32 bet Ansvarlig. 7de Der maae ingen Process opkomme imellem Indteressenterne, men om no-

33 gen Difference mod formodning skulle indløbe, da skal der Compromiteres paa Voldgiftts

34 Mænd.»

*Tror det skal være Rude Materia – råmateriale. Selv om råmaterialet nok er ull 😉

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Even Stormoen skrev:

Veldig bra. Takk! ‹Nu går alt så meget bedre› 🙂

Et forsøk med forslag:

Tusen takk! Du har gjort en kjempejobb og mange mysterier er løst. I morgen skal jeg lese gjennom mer nøyaktig 😊

Endret av Sølvi Løchen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2022 den 14.46, Even Stormoen skrev:

Et forsøk med forslag:

I det store og hele er teksten transkribert 🙂 

Noen ord gjenstår som vanskelige å tyde som jeg gjerne skulle hatt mer hjelp til:

03 anden opretted følgende Contract og ForEening Nemlig: 1 indtræder vi hver for sin Tredie (Nemlig?)

13 og Betiudelig(?) skal ampard? og over legge med mine med Interessentere om de fornødne ting (Betiudelig skal ampard...?)

22 faste(?) (??) og forstaaelse, Bære Lige Byrde med Hinanden og beholde Liige Fordeel, Saa skal (faste.. ... og forstaaelse?)

26 en saadan Summa der kan blive vurderet, og ingen(?) leedes stte(?) sig paa Fabriqvens Materialier (ingen leedes fæstte?)

28 og udløsning sker. 6te Ingen maae søge nogen handels(?) fordeel til de andre Indteressenteres (handels?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider