Gå til innhold
Arkivverket

Kransbrott

Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

Når et ektepar fikk sitt første barn "for tidlig", dvs. kort tid etter vielsen, vanket det bot.

På svensk heter dette "kransbrott", dvs. at en gravid kvinne lot seg vie iført brudekransen.

Er det et tilsvarende ord på norsk?

Endret av Turid Fallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et beslektet begrep var "å smykke seg til brud som pike".

I regnskapsåret 1638/1639 måtte Gro Kråkelund i Hedrum, "som vaar beliggen, och doch loed sig Smyche till Brud for pige", bøte hele 30 riksdaler. Se venstre side, nesten øverst: https://www.digitalarkivet.no/rk20080801630069

I samme regnskapsår vanket det 6 riksdaler i bot til Jørgen Hagenes "for leiermaal med sin festemøe, Saa och, for hun loed sig Smyche till Brud for pige". Se venstre side, femte innførsel: https://www.digitalarkivet.no/rk20080801630067

På høyre side er det et par mann som fikk 9 ort (2 1/4 riksdaler) i bot for leiermål med sine respektive festemøer, så det å smykke seg til brud som pike, var tydeligvis en ekstra forseelse.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bidra med min historie: I følge Stjørdalsboka syndet min 7xtippoldefars bror Ola Bjørngaard mot datidens (eller kanskje heller mot prestens moralsyn) ved å være litt "raskt ute" med sin forlovede. Stjørdaksboka noterer følgende: 

"Ola fikk seg en «smekk» pga datidens strenge krav til sømmelighet: I 1648 får han 6 rdlr i bot «for hand haffner besoffed hans festmø før Tiden»"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Hans Martin Fagerli skrev:

mot datidens (eller kanskje heller mot prestens moralsyn) ved å være litt "raskt ute" med sin forlovede.

Dette er ei verdsleg sak, som ikkje presten har noko å gjere med.

I 1648 var det Kristian 4s "Store Recess" (lovbok) frå 1643 som galdt.  (Bok 2, 5. kapittel, art. 4).

https://www.nb.no/items/119d797ed6a304df581c737867edba5b?page=153&searchText=recess

Bok 2 gjeld "verdslige" saker.

Bota var 12 rd for mannen og 6 rd for kvinna. Dersom berre Ola betalte 6 rd, fekk dei 67% "rabatt" (evt. 50% dersom ho måtte betale 3 rd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Dette er ei verdsleg sak, som ikkje presten har noko å gjere med.

Takk for kommentar Ivar - jeg håper prestestanden tilgir meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leitar litt i lenkja ovanfor, kan du sikkert finne ei passande bot...  - kan sikkert betalast til kongen (statskassa); trur det må vere sølvmynt.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var virkelig bøtene SÅ høye! Dette var jo fryktelig mye penger.

Nå er det jo ikke helt det samme som leiermål, siden disse bøtene kommer etter trolovelse/giftermål,

men de får altså samme straff?

Eller er det derfor de får rabatt, nettopp fordi de gifter seg? Boten var likevel høy.

Dette kan jo være flere års årsleie for en husmannsplass, blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får legge til at min slektning fra gamle dager er født noe etter 1606 (da hans bror og odelssøn på gården ble født). "Forbrytelsen" må da ha skjedd rundt 1630 (min antagelse). Bjørngård var en stor gård på den tiden (før oppdeling av gårder ble en løsning på bl.a. store barnekull). Gården hadde også dragonkvarter. Kanskje det var av militære og "disiplinære" grunner at boten ble høy? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider