Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Ole Engebretsen ca 1766 på Napstad teglverk, Vardal 1801?

Jan Byfuglien
 Del

Recommended Posts

Jeg søker etter hvor Ole Engebretsen f. ca 1766 som var teglarbeider på Napstad teglverk i Vardal 1801, kom fra og hvor familien forsvant. Han var g. m. Kjersti Olsdatter ca 1757 og hadde ei datter Marte ca 1792 og Eli ca 1796- ikke født i Vardal. To andre som bidrog ved teglverket kom fra henholdsvis Løten (Jens Jonsen) og Vang (Mikkel Svendsen), så antagelsen har vært at han kan ha kommet fra samme område. Hans kollegaer forsvant ganske raskt til teglverk v. Nordby og I Aker, så kanskje han og familien dro i samme retning. Muligens ble datteren Marte gift i Vardal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Engebretsen og Kierstine Pedersdatter(!) Napstad i Vardal hadde også sønnen Peder døpt 30.9. 1798 og begravet 3.11. 1798, 5 uker.

Hvis moras farsnavn er riktig så er det en mulig kandidat her: Dragon og ungkar Ole Embretsen Gollersrud og pike Kirsti Pedersdatter Gollersrud giftet seg i Romedal 16.10.1795 og hadde dattera Eli døpt i Romedal 1.1. 1796, født på Gollersrud. Denne familien finner jeg ikke i Romedal 1801 og de er ikke nevnt under Gollersrud i Romedal bygdebok. Ole Engebretsen på Napstad i 1801 var også dragon.

Men så er det også ei datter Marte født ca. 1794. Finner ikke henne døpt i Romedal med disse foreldrene, og hun må i så fall være født før foreldrene giftet seg. Det er derfor kanskje ikke så sannsynlig at paret som giftet seg i Romedal seinere kom til Vardal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje. jeg synes dette er et bra forslag. Det er vel sannsynlig at kona het Kjersti Pedersdatter (som i kirkeboka og feil i tellingen), og det med Eli 1796 stemmer også. Som nevnt; det ser ut som det ble rekruttert noen fra området Løten, Vang (og dermed Romedal) i forbindelse med oppstart av teglverket på Napstad, så dette passer også inn der. Det med Marte 1794 er en gåte, men hun kan f.eks. være Kjersti sitt barn, ev. ikke født i Romedal? Jeg har sett at noen har ment at hun ble gift i Vardal med en husmann Paul Knutsen og finnes i 1865 tellingen. Spørsmålet er også hvor Ole og Kjersti dro videre ettersom det er vanskelig å se spor i Vardal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider