Gå til innhold
Arkivverket

Släktsök

Marie HanssonP
 Del

Recommended Posts

Hej,
Jag heter Marie och söker info om min släkt. Jag bor i Sverige, och tillsammans med mina kusiner försöker jag hitta våra norska rötter.
Vi har sökt på så många sidor, läst kyrkböcker och vi har funnit mycket. Dock är det en person saknas, för att veta om vi hittat rätt familj.
Personen i fråga som vi inte finner, är en bror till vår morfar. Hans namn ska vara  Tor Olsen (eller variant tex. Thor, Torbjörn eller liknande. Vi vet inte om Tor är hans namn eller en förkortning.
Min morfars föräldrar heter: Ole och Olga , men då det finns flera olika så är vi lite vilse. Vi har hittat två familjer som är intressant, och kan vara dem vi söker. Men vi är lite tveksamma till vilken familj som är rätt. Därför ber jag er om råd och tips. Eftersom namnen är väldigt vanliga så blir det väldigt förvirrande. Men de som (jag) funnit som jag känner stämmer bäst är:
Ole Johansen f. 1890     Olga Louise el (Lovise)   1892 -02-02. Orter som nämns är: Glemminge, Fredriksstad, Omberg. Om de stämmer för vår familj vet jag inte, men familjen jag söker var bosatta i Hauge.
Vår morfar hette Norwald Wilhelm med ev. alternativ stavning på Norwald (Norvald ,Norvall) Även alternativ stavning på Wilhelm (Vilhelm)
Hans syskon hette
SOLVEIG
OLGA (alt. Olgen)
LUCIE, alternativt Lussi
JOHAN
SARA
KNUT
TOR
Men i sökandet hittade även jag, en Sonja Johanne 1920-10-07 Som blev ett litet frågetecken..
Därför undrar jag om ni vill vara snälla och berätta var vi kan finna info om denna man som heter TOR med ev. variant till annat namn.
Eftersom vi inte har någon nu levande släkt som vi känner till i Norge som vi kan fråga, så vet vi inte hans födelsedatum.
Våra mammor har olika upplevelser av familjen, och mina kusiners mammor är glömska. Min egen mamma och jag har aldrig levt i närheten av min morfar och släkten, utan fick kontakt först 1989, då jag forskade och slutligen fann dom alla.
 Dessvärre blev det aldrig av att prata om familjens rötter, då den familj som levde/lever prioriterats. Mamma har kontakt då och då med sina systrar nu, och jag har en bra kontakt med mina kusiner. Vi är tre som forskar vidare och delar intresset. Av det lilla som deras mammor kommer ihåg, så ska troligen TOR vara den yngste i barnaskaran.
Om mina upptäckter är riktiga, är alla barnen födda väldigt tätt, ett år emellan, men 2 år emellan i två fall.
Solveig Madelene          1912-04-19
Olga Otilie 1913-05-19
Lucie Josefa1915-03-17
Johan Ludvig 1917-
Sara Marie 1918-97-21
Knut Gunnar 1919-03-06
(Sonja Johanne 1920-10-07) ?
Norwald Wilhelm            1921-03-30(vår morfar)
Morfar Wilhelm kom till Sverige under kriget, min mamma föddes 1942, men då hade morfar redan flyttat. Han bodde sen i Forsa Hudiksvall, där gifte han sig och fick ytterligare en dotter med en norsk kvinna. Senare flyttade de tillbaka till Norge.
Jag undrar också om ni har tips om hur jag kan få veta mer om SONJA JOHANNE  
Vårt sökande har inte varit lätt, pga den andra familjen.
Ole Johanesen och hans fru Olga Davidsen.
En av mina kusiner har tankarna åt det hållet, fast han hittar inte barnen så det stämmer.
Den andra familjen som är den jag tror på:
Olga Lovise Olsen 1892
Ole Johansen 1890
Om någon vet något om dessa personer, skulle jag bli väldigt glad för information. Men tar gärna tacksamt emot tips på vart jag kan finna mer info
Med vänlig Hälsning 
Marie Hansson Peters
Färila, Hälsingland, Gävleborgs län, Sverige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Marie HanssonP skrev:
Men i sökandet hittade även jag, en Sonja Johanne 1920-10-07 Som blev ett litet frågetecken..

Jag undrar också om ni har tips om hur jag kan få veta mer om SONJA JOHANNE 

Sonja Johanne er datterdatter av Karl Ludvig Olsen, som eier huset der Olga og barna bor i FT1920. Hun er ikke Ole og Olgas datter:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01073661002949

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at Ole og Olga er oppført bosatt hos sine respektive foreldre i FT1920 med barna fordelt mellom seg. Her er Ole med 3 av barna:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01073661002293

Det står kommentarer hos begge om at huset deres har nylig brent, så derfor bor de midlertidig med foreldre/besteforeldre. Dette er da deres egentlige adresse, som er oppført uten beboere i folketellingen:

https://www.digitalarkivet.no/census/rural-residence/bf01073661002297

Endret av Carl Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider