Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Marion?

Valgjerd Nauta-Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Min bestemors eldste bror, Erling Ellingsen, født 25.12.1886 i Furusund (nå Furøysund) i daværende Dypvåg kommune (nå Tvedestrand), emigrerte til USA i 1905.

Bilde i familiealbum viser at han i 1936 var hjemme på Norgesbesøk med (trodde jeg) kona, Alice, født Olsen.

Men i krigsregistreringa for Erling for 2. verdenskrig fra 1942, oppgis en Mrs. Marion Ellingsen, med adresse 303 58th Street, WNY, som hans nærmeste pårørende.

I registreringa, ved Erlings navn, er denne adressen strøket, og det står bare: Hudson, New Jersey, etter navnet.  Det er imidlertid også oppgitt en annen adresse her, nemlig

119A, 73rd Street, North Bergen/Mrs. Johansen.

I nevnte familiealbum finnes et annet bilde, tatt hos fotograf, av Erling, med en for meg ukjent ung dame.  Muligens er dette Marion.  Og muligens er det et bryllupsbilde.

I krigsregistreringa for 1917 for Erling for 1. verdenskrig står han oppført som "single", altså må de eventuelt ha giftet seg etter 1917.  Hans adresse var da:

41 Court House Place, Jersey City.

Jeg er interessert i å finne ut hvem denne Marion var.  Var hun norsk? Hvor kom hun fra? Når giftet de seg eventuelt? I hvilken kirke i New York? Og ellers alt som kan føre til en 

løsning av dette familiemysteriet.  Er der noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I august 1937 returnerte Alice Ellingsen til USA. Det kan se ut som at hun reiste alene, kanskje reiste Erling i forkant? 

Ancestry.com - New York, U.S., Arriving Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957

image.thumb.png.f9cb4371af763364ee42707b580f51d1.png

image.thumb.png.94ae9c522ee330dbd9ae60623f02911d.png

Dette tyder på at Marion var død eller at paret skilte seg en gang etter vielsen i 1917.

Lenke til kommentar
Del på andre sider