Valgjerd Nauta-Fredriksen Skrevet Januar 10, 2022 Del Skrevet Januar 10, 2022 Min bestemors eldste bror, Erling Ellingsen, født 25.12.1886 i Furusund (nå Furøysund) i daværende Dypvåg kommune (nå Tvedestrand), emigrerte til USA i 1905. Bilde i familiealbum viser at han i 1936 var hjemme på Norgesbesøk med (trodde jeg) kona, Alice, født Olsen. Men i krigsregistreringa for Erling for 2. verdenskrig fra 1942, oppgis en Mrs. Marion Ellingsen, med adresse 303 58th Street, WNY, som hans nærmeste pårørende. I registreringa, ved Erlings navn, er denne adressen strøket, og det står bare: Hudson, New Jersey, etter navnet. Det er imidlertid også oppgitt en annen adresse her, nemlig 119A, 73rd Street, North Bergen/Mrs. Johansen. I nevnte familiealbum finnes et annet bilde, tatt hos fotograf, av Erling, med en for meg ukjent ung dame. Muligens er dette Marion. Og muligens er det et bryllupsbilde. I krigsregistreringa for 1917 for Erling for 1. verdenskrig står han oppført som "single", altså må de eventuelt ha giftet seg etter 1917. Hans adresse var da: 41 Court House Place, Jersey City. Jeg er interessert i å finne ut hvem denne Marion var. Var hun norsk? Hvor kom hun fra? Når giftet de seg eventuelt? I hvilken kirke i New York? Og ellers alt som kan føre til en løsning av dette familiemysteriet. Er der noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carl Nilsen Skrevet Januar 10, 2022 Del Skrevet Januar 10, 2022 Vielse? https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:24QY-6M4 Frank Marton Pedersen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Marton Pedersen Skrevet Januar 10, 2022 Del Skrevet Januar 10, 2022 I august 1937 returnerte Alice Ellingsen til USA. Det kan se ut som at hun reiste alene, kanskje reiste Erling i forkant? Ancestry.com - New York, U.S., Arriving Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957 Dette tyder på at Marion var død eller at paret skilte seg en gang etter vielsen i 1917. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Marton Pedersen Skrevet Januar 10, 2022 Del Skrevet Januar 10, 2022 07 May 1950, Page 27 - The Brooklyn Daily Eagle at Newspapers.com The Brooklyn Daily Eagle (Brooklyn, New York) 07 May 1950, Sun Page 27 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Valgjerd Nauta-Fredriksen Skrevet Januar 10, 2022 Forfatter Del Skrevet Januar 10, 2022 5 timer siden, Carl Nilsen skrev: Vielse? https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:24QY-6M4 Fantastisk! Så flott at du fant dette. Tusen takk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Valgjerd Nauta-Fredriksen Skrevet Januar 10, 2022 Forfatter Del Skrevet Januar 10, 2022 2 timer siden, Frank Marton Pedersen skrev: 07 May 1950, Page 27 - The Brooklyn Daily Eagle at Newspapers.com The Brooklyn Daily Eagle (Brooklyn, New York) 07 May 1950, Sun Page 27 Frank, tusen takk for hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå