Gå til innhold
Arkivverket

Oslomarka. Navnsetting på tjern og mulig sammenheng med bofaste

Hans Martin Fagerli
 Del

Recommended Posts

Et litt sært emne, men i dette forumet er det mange med omfattende og varierte kunnskaper!

Bakgrunn: Jeg har i mange år vært en ivrig vandrer i Oslomarka, og har merket meg at en rekke tjern, fortrinnsvis små, har personnavn: eks.: Hjalmarputten, Larsputten, Magnhildputten. Jeg har funnet 35 slike navnsettinger i dette området. Kun en av dem har jeg funnet en forklaring på navnsetting: Knuttjern - skal ha druknet en mann der med navn Knut.

Mine spørsmål til dette forumet er som følger:

Finnes det noen som har nedskrevet noe om bakgrunnen for disse navnene? De må jo i hovedsak skyldes bosetning. Finnes det slektsoversikter for området eller nedtegnelser som kan være interresanne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statens kartverk er vel rette adressat her. Ser at det er gjort vedtak om Magnhildputten i Nannestad (antar at det er et annet Magnhildputten du tenker på, siden du viser til Oslomarka?), og da må mer info være arkivert et eller annet sted. Gjelder alle navnevedtak som er gitt.

Det finnes en FB-gruppe om Østmarka der man sikkert kan stille spørsmål for den delen av Oslomarka, det er mange der med gode kunnskaper.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som overivrig Østmarkatraver i 50-60 år "digger" jeg din problematikk.

MEN: Jeg er redd du favner alt for vidt her - og noen samlet "bygdebok for Oslomarka" finnes ganske sikkert ikke

Det finnes en "Marka fra A til Å - Leksikon for Oslomark" (redigert av H O Christophersen og Trond A Svensson). 

Det finnes bøker om "Nordmarksfolk" (Egil Collet Aabel), bok om Sørmarka,  bok om Lillomarka, og (bygde)bøker om Lørenskog, Enebakk, Lambertseter, Nordstrand og Holmlia (for å ta med dem jeg husker i farten) som sier mer eller mindre om folk som bodde i Østmarka - og du har Østmarkabøkene til Sigurd Senje og "leksikonet" til Even Saugstad - og en bok om Losby Gods (som også har med litt om (små)folkene som bodde og arbeidet der). Så jeg vil anbefale å ta en markadel ad gangen...

Lykke til!

PS

Saugstad nevner (og bekrefter opphavet til navnet) Knuttjern. Christophersen/Svensson plasserer Larsputten og Magnhildputten (uten å si noe om navnenes opphav), men ikke Hjalmarputten...

Endret av tom askerøi
huff glemte et (vesentlig) ikke...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tom askerøi skrev:

Som overivrig Østmarkatraver i 50-60 år "digger" jeg din problematikk.

MEN: Jeg er redd du favner alt for vidt her - og noen samlet "bygdebok for Oslomarka" finnes ganske sikkert ikke

Det finnes en "Marka fra A til Å - Leksikon for Oslomark" (redigert av H O Christophersen og Trond A Svensson). 

Det finnes bøker om "Nordmarksfolk" (Egil Collet Aabel), bok om Sørmarka,  bok om Lillomarka, og (bygde)bøker om Lørenskog, Enebakk, Lambertseter, Nordstrand og Holmlia (for å ta med dem jeg husker i farten) som sier mer eller mindre om folk som bodde i Østmarka - og du har Østmarkabøkene til Sigurd Senje og "leksikonet" til Even Saugstad - og en bok om Losby Gods (som også har med litt om (små)folkene som bodde og arbeidet der). Så jeg vil anbefale å ta en markadel ad gangen...

Lykke til!

PS

Saugstad nevner (og bekrefter opphavet til navnet) Knuttjern. Christophersen/Svensson plasserer Larsputten og Magnhildputten (uten å si noe om navnenes opphav), men ikke Hjalmarputten...

Jeg har nok disse bøkene, og jeg har saumfart dem. Dessuten har jeg lest bøkene til Helge Haakenstad, som har slekt på flere av markaplassene i Nordmarka, men uten at han kommer inn på navnsetting på vann av den typen jeg er blitt opptatt av. Men det er jo helt opplagt at den navnsettingen jeg sikter til, ikke kan være tilfeldig. Det må være levende mennesker som er opphavet til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du nok litt av en jobb foran deg - de fleste opphav er antagelig glemt for lenge siden når ingen av bøkene nevner dem. 

Ellers tenker jeg at Hjalmarputten kunne være der smågutta "var" Hjalmar 'Hjallis' Andersen når de gikk på skøyter?

Kanskje du kan kontakte Even Saugstad på FRIE FUGLERS FORLAG – Friluftsbøker og lokalhistoriske bøker (frie-fugler.no) - han er interessert i mye forskjellig.

Eller ta kontakt med Turistforeningen Oslo og Omegn - kanskje de har en med spesielle interesser der?

Biskop Jens Nilsøn nevner jo mye rart i sine visitasbøker . . .

Nok en gang: Lykke til!

Et lignende spørsmål som jeg har lurt på: Hvorfor har så mange myrer kvinnenavn?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips

17 minutter siden, tom askerøi skrev:

Kanskje du kan kontakte Even Saugstad på FRIE FUGLERS FORLAG – Friluftsbøker og lokalhistoriske bøker (frie-fugler.no) - han er interessert i mye forskjellig.

Takk for tipset, det skal jeg gjøre (og jeg har selvsagt hans bok i hylla...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg mest kjent i Østmarka.

Der vil jeg nevne "Anne-kloppa".  En klopp over en bekk ved skytebanen i Rælingen.

Der ble iflg. sagnet en kone ved navn Anne drept av bjørn.

Sverre Fjeldstad bok Østmarka

https://www.nb.no/items/29293f85fee33842438ac83f788fe79d?page=0&searchText=Østmarka

Eller "De  siste eventyrskogene" skrvet av Gjermund Andersen (2014)

https://www.ostmarkasvenner.no/de-siste-eventyrskogene.5615011-272218.html

Kanskje det er noe her.  

http://www.maridalensvenner.no/hjem.15925.no.html

https://www.sorkedalen.no/befolkningshistorie/Gaarderogplasser.htm

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kontakt med Even Saugstad som noen av dere har nevnt som en god kilde til folk i Oslomarka, spesielt Østmarka. Hans bok "Østmarka fra A til Å" kommer i ny utgave i år! Der har han forklart noen flere navnesettinger (personnavn) i Østmarka enn i de tidligere utgavene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider