Gå til innhold
Arkivverket

Hvor oppriktig er folketellingene?

Cathrine Johansen
 Del

Recommended Posts

Heia

Jeg spør dere som er bedre og "eksperter" på slektforskning.

Jeg leter etter oldemors søster og hennes mann,finner de i Rjukan i 1923 hvor de drar til Hamburg med båt og vidre til Brasil.

Her på en passasjerliste finner jeg de å de har med seg et pikebarn på 5 år,som ingen har hørt el viste om.

Vi vet de hadde et tantebaen (pleiebarn) men hun ble satt bort til en annen pleiemor her i Norge å vokste opp og døde her.

Jeg har nå lett i folketellinga i tinn kommune fra 1920 å etter å ha gått igjennom 23270 personseddler så finner jeg de å der oppfører de et pikebarn

født i ekteskap,i sarpsborg,å at de er medlemer av statskirken.

Nå giftet de seg i Den Evangeliske Brødremeninghet i sarpsborg i 1917,så statskirke stemmer vel ikke helt.

Jeg finner ikke fødsel/dåpregrister til dette pikebarnet i sarpsborg,tinn,rjukan eller i myheritage eller digitalarkivet.

Er det vanlig at alt ikke stemmer på personseddlene til folketellingene? Hvordan ble ting sjekket at opplysningene stemte det som ble skrevet ned på disse tellingene.

Kan de ha tatt til seg et pleiebarn/adoptert men skrevet det inn som født i ekteskap

Har sett andre par har skrevt opp barn som pleiebarn på deres personseddler når de har tatt til seg et barn.

Har dere noen andre ideer hvor jeg kan lete etter dette barnet?

For vi i familien vet de kom til Brasil,å de var 1 av 3 familier som klarte seg der men 1932 er det siste oldemor hører fra sin søster.

Screenshot 2022-01-11 23.47.23.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god del opplysninger i folketellingene er gale. Oftest skyldes det nok misforståelser, dårlig husk eller manglende kunnskap om personer man fylte ut seddelen på vegne av. Men det er heller ikke umulig at noen kan ha gitt gale opplysninger med overlegg. En åpenbart gal opplysning, som f.eks. at noen fylte ut "norsk konge" som yrke, ville nok blitt oppdaget. Om en person i Tinn fylte ut Sarpsborg som fødested, når han/hun i virkeligheten var født i Fredrikstad, ville det nok derimot ikke bli oppdaget, med mindre vedkommende som samlet inn sedlene kjente denne personen meget godt og visste hvor han/hun faktisk var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

En god del opplysninger i folketellingene er gale. Oftest skyldes det nok misforståelser, dårlig husk eller manglende kunnskap om personer man fylte ut seddelen på vegne av. Men det er heller ikke umulig at noen kan ha gitt gale opplysninger med overlegg. En åpenbart gal opplysning, som f.eks. at noen fylte ut "norsk konge" som yrke, ville nok blitt oppdaget. Om en person i Tinn fylte ut Sarpsborg som fødested, når han/hun i virkeligheten var født i Fredrikstad, ville det nok derimot ikke bli oppdaget, med mindre vedkommende som samlet inn sedlene kjente denne personen meget godt og visste hvor han/hun faktisk var født.

Så det er lurt å prøve steder rundt Sarpsborg...å der de selv er født Rakkestad og Stokke som vil si Østfold og Vestfold..blir noen timer letting her også skjønner jeg😀 Takk for svar. Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn, for eksempel av en ugift datter eller søster i folketellingen 1920, kan godt være oppført som "pleiebarn" i et hushold.

I enkelte tilfeller har jeg sett at et barn kan ha fått oppgitt en stefar som far, for eksempel ved konfirmasjonen, dersom barnemoren har giftet seg (med en annen enn barnefaren) senere. Enkelte andre "kreative løsninger" finnes også. Det var nok godt ment, for å beskytte barnet i oppveksten i en tid der det kunne være lite morsomt å ikke være "ektefødt".

Fødselsdato og år kan også være feil i tellingen (i 1910-tellingen er det en del av det).

Kontroll med dataene som ble levert på sedlene, var nok heller overfladisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Et barn, for eksempel av en ugift datter eller søster i folketellingen 1920, kan godt være oppført som "pleiebarn" i et hushold.

I enkelte tilfeller har jeg sett at et barn kan ha fått oppgitt en stefar som far, for eksempel ved konfirmasjonen, dersom barnemoren har giftet seg (med en annen enn barnefaren) senere. Enkelte andre "kreative løsninger" finnes også. Det var nok godt ment, for å beskytte barnet i oppveksten i en tid der det kunne være lite morsomt å ikke være "ektefødt".

Fødselsdato og år kan også være feil i tellingen (i 1910-tellingen er det en del av det).

Kontroll med dataene som ble levert på sedlene, var nok heller overfladisk.

Ja vet at å være uekte eller et pleiebarn på den tiden ikke var lett.. De var gift da de tok til seg tantebarnet som pleiebarn,som de vidre ga fra seg til en pleiemor på Hadeland i Lunner,å dette pikebarnet fikk et godt liv der enda hun var sett på som handikapet med et bein som var lårhalt.

Etter mine beregninger så må tanta vært gravid når hun og mannen tok henne til seg,de må ha vært gravid før de giftet seg,kanskje derfor de valgte å gifte seg i et annet tro samfunn? 

Jeg prøver nå å finne det "ekte" barnet Solveig s fødselregister rundt i kirkebøker i vestfold,østfold og Kristiania der de holdt til men mens jeg skriver så kanskje jeg bør sjekke tinn kommune også..

De ble med en gruppe fra den Syndikalistiske bevegelsen i Rjukan til Brasil for å starte et samfunn der,men vet nå de kom litt etter i en annen båt fra hamburg å godt var det for det brøyt ut sykdom på denne første båten så denne gruppen fikk ikke gå i land med det første.

Vet ikke om de møte/ble sammen med denne gruppen igjen.

Oldemor hadde brev kontakt frem til 1932,Solveig er aldri nevnt i disse brevene å mamma som vokste opp med sin bestemor ,hørte aldri noe om Solveig,så vi lurer på om hun da også er et pleiebarn de har tatt til seg men som da er "friskt"

En ting er sikkert med denne slekt forskninga,man skal ha tolmodighet,god tid,litt flaks..for jaggu er det et skritt frem og ni og nitti tilbake😀

Mvh cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider