Gå til innhold
Arkivverket

Militærtjeneste 1850

Truls Corneliussen
 Del

Recommended Posts

Jeg er forfatter av en slektsbok der jeg skriver om tipoldefar som var i militær tjeneste
i Bergen/Voss i 1850.

Tippoldefar var Arve Magnesen Dahle (Rødland) f. 1828 på Voss. Innflyttet til Bergen 1846 og gift i 1850 i Bergen
med «jobbbetegnelsen»  soldat .
Jeg søker om det finnes mannskapslister eller opplysninger hvor jeg kan finne Arve i det militære.

Mvh
Forfatter av slektsbok
Truls Corneliussen

adr:
Galtenesv. 112
5918 Frekhaug   Tlf 90805010
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var 2 kompanier ved festningen på Bergenhus på denne tida. Det ene er det oppbevart rulle til ved Statsarkivet i Bergen og er tilgjengelig via lesesalen vår der. Det er også laget et register til denne. Der fant vi din tipoldefar.

Der vil neppe være stort mer opplysninger i originalrullen, men om du likevel ønsker oppslag i denne må det gjøres via et lesesalsbesøk jf. Arkivverkets serviceerklæring.

Generelt om militære ruller og rulleblad:

https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/militaertjeneste-og-dekorasjoner/militaere-ruller

NB: Dette er kun et rådgivende forum. Eventuell bestilling av oppslag i arkiv gjøres via skjema

IMG_4678.JPG

IMG_4677.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anita

Dette var helt fantastisk, jeg er utrolig glad at du fant ham.

Håper jeg kan stille et oppfølgingsspørsmål.

Kan en anta at han var stasjonert på Bergenhus?

Finnes det en link der jeg kan lese mer om 1. gevorbne (vervede) kompani på Bergenhus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen. Veldig nyttig.

Starter et nytt emne med samme tipoldefar; skipsbygger på Laksevågneset som jeg håper du med tiden har tid til å se på

mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Igjen Anita.

Jeg hadde bare et spørsmål som oppfølging av denne saken. Foran rullen der tipoldefar Arve Magnesen Rødland er nevnt har dere en innledning som Yngve Nedrebø har skrevet.

Skal jeg forstå sammenhengen slik at Arve var vervet i det Bergenhusiske musketerkorps 1. kompani (1817-1876)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Anita
Igjen tusen takk for svaret.
Jeg har hatt kontakt med Bergenhus og Svein-Erik Grieg-Smith der jeg spurte om hvor Arve Magnesen Rødland f. 1828, oppvokst på Bulken, kan ha hatt rekruttskolen sin? Arve kan ha hatt den mellom 1843-1846. Han ble konfirmert okt. 1845 (som 17-åring) på Voss og  han meldte flytting til Bergen 26. februar 1846.

Svein-Erik sier at den han ha hatt rekruttskolen på Voss eller i Bergen og sier en kilde til informasjon kan være:
"I ekserser rapporten / øvingsrapporten fra avdelingen burde det fremgå hvilke navngitte soldater som hadde gjennomført tjenesten.  Hvorvidt den finnes på Statsarkivet vet jeg ikke" 

Kan dere finne en slik informasjon hos dere, eller må jeg henvende meg et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider