Gå til innhold
Arkivverket

Skifte i Sandsvær 1668

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Det står i Sandsvær bygdebok under gården Ås at det var skifte etter Ingebret/Engebret Tollevsen Ås i 1668.

Det finnes ingen skifteprotokoll da, så jeg tok for med Tingbøker og Pantebøker. Jeg fant denne:

Numedal og Sandsvær sorenskriveri, tingbok nr. I 3, 1668  Har gått igjennom hver millimeter og finlest, men finner ikke noe. Hvis ikke her, hvor i alle bauger og kanter kan dette være da. Finnes det noen kilder jeg ikke vet om, eller kan det være et utrykt diplom. Sandsværbøkene gir jo ingen kilder.

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av det du spør om, men her er vel Ingebret Tollevsen på Ås Nordre:

Buskerud, Vestfold fylke, Sokneprestenes manntall 1663-1666, Manntall nr. 10 (1664-1666), Protokollside, Side 4-5
https://media.digitalarkivet.no/view/35506/13

Buskerud fylke, Lensregnskap nr. 7 (1665-1667), Dokumentside
https://media.digitalarkivet.no/view/76588/111

Buskerud fylke, Lensregnskap nr. 7 (1665-1667), Dokumentside - høyre side: Engebret Aas 
https://media.digitalarkivet.no/view/76588/117

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn, jeg kan ikke umiddelbart gi deg svar på spørsmålet om hvor opplysningen om dette skiftet er hentet fra. Men min erfaring er at opplysninger om skifter som ikke umiddelbart er å finne, kan stamme fra senere dokumenter hvor det er opplyst om et slikt skifte uten at selve skiftet foreligger. Det kan bl.a. være i senere tingbokreferater eller i senere eieres hjemmelsdokumenter, eksempelvis at det i skifte etter senere eier oppgis som hjemmel at gården eller en anpart var utlagt i et datert skifte etter en eller annen. For Ås nordre pågikk det også en rettsprosess i flere på slutten av 1600-tallet om gårdens grenser i utmarken. Jeg leste gjennom saken i tingbøkene for noen måneder siden da den også ga en del opplysninger om folk på nabogårdene, som var de jeg da var interessert i. Jeg husker at det der fremkom en god del om Ås nordre, men ikke om det spesifikt gjelder dette skiftet. Skjerven-folkene førte også flere andre saker og foretok tinglysninger som angikk Ås nordre, og flere av disse synes å være av en slik art at det ikke ville være unaturlig om denne skifteopplysningen kan ha fremkommet i en av dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig. Da fant jeg det selv ved en tilfeldighet. I skiftet etter Eivind Knutsen Nordre Kvån i Botne 9. januar 1686, står dette skiftet nevnt bakerst i skiftet på side 210a

SAKO, Nordre Jarlsberg sorenskriveri, H/Hc/L0001: Skifteprotokoll, 1679-1687, s. 209b-210a 

URN:NBN:no-a1450-sk20081126310217.jpg 

Skiftet foregikk vel 12. februar 1686

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du synes opplagt å ha funnet kilden! Av Sandsværs historie II s. 247 ser jeg at dette skiftet på Kvån nordre oppgis som kildegrunnlag for Ingebrets skifte i 1668 - ikke i 1686, som du skriver.

Gårds- og slektshistorie (nb.no) 

Dermed er nok ikke Ingebrets skifte bevart. Synd! Jeg skulle gjerne ha lese hva som stod der om en av hans andre eierparter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

12 timer siden, Dag Thorsdalen skrev:

Du synes opplagt å ha funnet kilden! Av Sandsværs historie II s. 247 ser jeg at dette skiftet på Kvån nordre oppgis som kildegrunnlag for Ingebrets skifte i 1668 - ikke i 1686, som du skriver.

Gårds- og slektshistorie (nb.no) 

Den som leter, skal finne! Men skal skiftedatoen kanskje leses 12. desember (12 Xbr)?

Ellers ser jeg at bygdeboka for Sandsvær blander Tufte i Gjerpen og Tuft i Sandsvær, hva gjelder Mattis Nilsson.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Kristian vedr. skiftedatoen. En ser tydelig forskjellen mellom her og 15 Febr. i innledningen til neste skifte. 

Sammenblandingen med Mattis Nilsson på Tufte i Gjerpen har jeg også merket meg. Det er av mange feil og sammenblandinger i det eldre stoffet. F.eks. er denne trådens utgangspunkt, Ingebret Tollefsson på Ås nordre i Efteløt, også omtalt på Ås i Tuft, nabogården til Tuft nedre, en gård han aldri meg bekjent noen gang var på eller eide noe i. Dette er delvis et resultat av trange budsjetter for bygdebokutgivelsen og en bygdebokkomite som presset på for tidlig utgivelse. Særlig de første bindene lider under det ved at de måtte ut før resten av bygda var gjennomarbeidet. Dermed har det blitt en del manglende eller feilaktige koblinger. Moralen her må vel bli som med bygdebøker flest; gå til originalkildene for å sjekke om det som står der holder vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2022 den 17.06, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Helt utrolig. Da fant jeg det selv ved en tilfeldighet. I skiftet etter Eivind Knutsen Nordre Kvån i Botne 9. januar 1686, står dette skiftet nevnt bakerst i skiftet på side 210a

SAKO, Nordre Jarlsberg sorenskriveri, H/Hc/L0001: Skifteprotokoll, 1679-1687, s. 209b-210a 

[Bilde kuttet] 

Mvh. Torbjørn.

Brukslenke for sidevisning kan passe.

Og en liten brukstranskripsjon av det aktuelle tekststedet:

Belangende 1/2 part som Sl: Efuend quan af= 30 Rdlrs forhøyelse paa 8 Lißpund godtz med bøxßel Wdj Nedre Tufft Ødegaard, i Sandßuer, som er Sl: Knuds quans arfuinger tillagt paa Skifted efter Sl: Jngebret Tollefßen Aaß ibm:, dend= 12 december 1668 som Skriffueren Sl: Jenß hanßens Lodßeddel UdVißer, Da Huis der af beKommes Kand, børnene her i boed at bør Kommer Ofuenbete deris faders tredje part til gode, Saa og 1 børße hos Knud quan for 3 dlr, som hand den belofuer Strax at Lefuere.

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Dag Thorsdalen skrev:

Jeg er enig med Kristian vedr. skiftedatoen. En ser tydelig forskjellen mellom her og 15 Febr. i innledningen til neste skifte. 

Sammenblandingen med Mattis Nilsson på Tufte i Gjerpen har jeg også merket meg. Det er av mange feil og sammenblandinger i det eldre stoffet. F.eks. er denne trådens utgangspunkt, Ingebret Tollefsson på Ås nordre i Efteløt, også omtalt på Ås i Tuft, nabogården til Tuft nedre, en gård han aldri meg bekjent noen gang var på eller eide noe i. Dette er delvis et resultat av trange budsjetter for bygdebokutgivelsen og en bygdebokkomite som presset på for tidlig utgivelse. Særlig de første bindene lider under det ved at de måtte ut før resten av bygda var gjennomarbeidet. Dermed har det blitt en del manglende eller feilaktige koblinger. Moralen her må vel bli som med bygdebøker flest; gå til originalkildene for å sjekke om det som står der holder vann!

Jeg anbefaler "Engebret Tollevsson på Nordre Ås i Efteløt" som norm. Det er spesielt Nordre Ås fremfor Ås nordre, jeg vil peke på.  *Ås nordre er katalogspråk, noe som er takknemlig om man skal søke i en alfabetisk liste. Først treffer man på hovedelementet Ås, deretter på nordre som er underordnet. Men vi mennesker skal da ikke tenke, snakke og skrive på katalogspråk. Vi bruker sakprosa. Dermed blir det Nordre Ås.

Mvh Are

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider