Gå til innhold
Arkivverket

hvor finner jeg tilsetninger av fogder og prester på 1600 tallet?

Vidar Maalen
 Del

Recommended Posts

Har en fogd Morten Nilsen i Østerdalen, Han kom fra Danmark i 1661. Ønsker å finne ut mer om han, men sliter med å finne noe. Kan det stå om slikt i Kongebrev? Må prøve å finne en kobling mot familie i Danmark, men Morten Nilsen er et veldig vanlig navn i Danmark.

Har også et par sogneprester i treet i Grue på 1600 tallet. Ansettelse av disse var sikkert ikke fra kongen, men kan det stå noe i ting protokoller? (Lauritz Olufssøn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle embetsmenn dansketide måtte ha kongebrev på sine stillinger.

Fogder ble tilsatt av Rentekammeret. Da må du søke i deres arkiver.  I Digitalarkivet: Lenke.

Prester ble tilsatt gjennom Danske kanselli. Her finner du kongebrev med tilsettelse i protokollen som heter "Norske tegnelser". I Digitalarkivet: lenke. Hvis det erbevart saksdokumenter (søknader osv.), så finner du dem i serien samme sted "Norske innlegg", sortert på datoen for kongebrevet. Lenke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe tilsvarende for tilsettelse av klokkere? Det er et par klokkere i Biri først på 1700-tallet som jeg ikke vet hvor kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg har vore borti tilsetting av klokkarar (siste del av 1700-talet) var det biskopen som gjorde dette. Det kan finnast noko i bispearkivet (kopibok el.l.).

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Terje Tandsether skrev:

Finnes det noe tilsvarende for tilsettelse av klokkere? Det er et par klokkere i Biri først på 1700-tallet som jeg ikke vet hvor kom fra.

Klokkere kan du i alle fall finne både i Konsumpsjons- og folkeskatten og i kopp- og ildstedsskatten i fogderegnskapene. Men jeg tror ikke det hjelper deg til å finne deres opphav, kun funksjonstid sannsynligvis.

Endret av Rune Nedrud
tilleggsopplysning
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.