Gå til innhold
Arkivverket

Rauland, Vinje: Sissel Tarjesdatter død 68 år gammel i 1733, foreldre Tarje og Guri «Bechuus». Er her noen som vet mer om disse folkene?

Åsbjørg Susort
 Del

Recommended Posts

En Sissel Tarjesdatter dukker opp som mor til Ole Vrålsen Opgaarden død 31 år gml i 1731

Aldersmessig passer det jo bra, men finner ingenting om paret Tarje (Torgeir) og Guri Bekhus i bøkene til Rikard Berge.

Han har jo også hatt litt problem med å skille de forskjellige Vrål Olsen og Ole Vrålesen i fleire generasjoner, forståelig nok.

Tar ellers imot alle tips om forfedre her 😄

Ole Vraalsen Opgaarden, nr. 26 her:

Telemark fylke, Vinje, Nesland, Rauland i Vinje, Ministerialbok nr. I 1 (1717-1766), Døde og begravede 1732, Side 144

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061214330152

Sissel Tarjesdatter nr 22 her:

Telemark fylke, Vinje, Nesland, Rauland i Vinje, Ministerialbok nr. I 1 (1717-1766), Døde og begravede 1733, Side 145

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061214330153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du registerbandet til R. Berges "Rauland og Vinje" utgjeve av Vest-Telemark museum i nyare tid?

Utan dette er det nesten uråd å finne fram. Dette bygdebokverket er jo ikkje som andre bygdebøker, det er skrive i forteljande stil utan klare skilje mellom gardar og ætter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun det håpløse registeret utgitt av Lårdal Bygdemuseum i 1994 - kun sortert på farsnavn/gårdsnavn(*). Men har man flaks (og har holdt på noen år med Vinje og Rauland) KAN man få noe vettugt ut av den:

Vraal (Olavson) Haukelid og hans kone  Sissel Torgeirsdotter og deres sønn Olav står det om i Rikard Berge Vinje og Rauland III s.598-599.

Men denne Olav'en døde vel før 1690 og hadde en sønnesønn med samme navn som døde i 1733 så det er mulig jeg leder deg på villspor.

Håper det var til hjelp...

(*) Slike registre skulle selvfølgelig vært sortert på (for)navn...

Endret av tom askerøi
tillegg med kursiv skrift.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noe forvirrende om et par Torgeir'er (Torgeir Hallvordsson og Torgeir Trondsson) ifm Bekkhus står i bind I s.555 - uten at jeg er sikker på at det hjelper deg noe. Men kanskje verd en titt?

Noen Guri Bekkhus har jeg aldri vært borti...

PS

Bygdebøkene til Rikard Berge er relativt ubrukelige for oss som "samler" på slekta, men EN TING skal Rikard Berge ha: Jeg har ALDRI sett noen bygdebøker som har så mange "personlige" historier om så mange mennesker over så lang tid.

Tenk om en kunne lage en bok som følger slektene på gårdene på "moderne" vis - og som for alle omtalte har referanse til Rikard Berges historie(r) i bind X side XXX. DET hadde vært drømmeboka, det!

Endret av tom askerøi
la til et lite PS...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anfinn Bernaas skrev:

Har du registerbandet til R. Berges "Rauland og Vinje" utgjeve av Vest-Telemark museum i nyare tid?

Utan dette er det nesten uråd å finne fram. Dette bygdebokverket er jo ikkje som andre bygdebøker, det er skrive i forteljande stil utan klare skilje mellom gardar og ætter. 

Nei, eg har ikkje det, men med litt fantasi går det faktisk ganske greitt å søke i bøkene. "Bechuus" er "Bekhus" i bøkene hans og "Bækhus" på skiftekort.

Tarje blir Torgeir og Guri kan fort bli Guro i bøkene.

Eg har veldig sansen for alle historiene i bøkene og han har gjort ein fantastisk jobb med tanke på hjelpemidlene han mangla, men som vi har i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tom askerøi skrev:

Vraal (Olavson) Haukelid og hans kone  Sissel Torgeirsdotter og deres sønn Olav står det om i Rikard Berge Vinje og Rauland III s.598-599.

Men denne Olav'en døde vel før 1690 og hadde en sønnesønn med samme navn som døde i 1733 så det er mulig jeg leder deg på villspor.

Han har rota litt med generasjonane ja, men bøkene er veldig gode når det gjeld historiene.

2 timer siden, tom askerøi skrev:

Eg mistenker at han har kobla Sissel til feil Vraal.

(Hvis ikkje er både bestefar og barnebarn Vraal gift med ei Sissel Tarje/Torgeirsdotter, men det virker litt utruleg.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter nå og blar i fogderegnskap. Den Vraal som er gift med Sissel døde truleg mellom 1711 og 1713

Telemark fylke, Øvre og Nedre Telemark og Bamble, Fogderegnskap nr. 2121 (1711-1711), Dokumentside, Side 411

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10081303111419

Torbiorn og hans Qvinde og et barn

Een Hyrde faar til Løn Klæder

Vraal ibid: og hans Qvinde 2 Børn

Telemark fylke, Øvre og Nedre Telemark og Bamble, Fogderegnskap nr. 2124 (1713-1713), Dokumentside, Side 157

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10101411170157

Gunnild og Sidsel

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider