Gå til innhold
Arkivverket

Svensk flytteattest fra 1794 - min 3xtippoldefar Peter Werngren

Kjell Åvendal
 Del

Recommended Posts

Mulig dette er litt på siden av hva som er vanlig å poste her, i og med at kilden er hentet fra Sveriges Riksarkiv. Men jeg har erfaring med at det er veldig mange flinke folk her inne, som er gode til å tyde nesten hva som helst, så da tar jeg sjansen å legge ut denne:

Jeg har noen svenske aner, der tønnemaker/bøkker Abraham Peterson Werngren, født utenfor Gøteborg i 1806, endte opp i Sokndal i Rogaland, der han etter hvert kjøpte et gårdsbruk på Rosland. Min bestemor fortalte litt om denne svenske oldefaren hennes, men fram til for et par uker siden, har det aldri lyktes meg å grave fram noe håndfast om familien fra svenske kilder. Det endret seg da jeg fikk tilgang til et dokument fra Öckerööarnas Släktforskarförening, et dokument som hadde flere kildehenvisninger om familiens bevegelser. Peter Werngren var født i Malmø i 1775, men kom til Gøteborg-området i 1794 for å arbeide som bøkker. På den tiden ga de rike sildefiskeriene på Sveriges vestkyst arbeid for tusenvis av mennesker.

Det er flytteattesten fra Malmø jeg håper noen klarer å tyde. (se vedlegg) eller følg denne linken: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0042586_00060#?c=&m=&s=&cv=59&xywh=1345%2C239%2C4930%2C2755

En eller annen gang før 1822 forlater Peter og hans sønn Abraham Sverige, og setter kursen mot Norge. Silda har uteblitt i Sverige, mens den etter mange års fravær har siget inn mot den norske vestkysten. Peter slår seg ned i Skudeneshavn, mens Abraham fortsetter videre til Sokndal i 1828. 

Setter veldig pris på det hvis noen tar utfordringen 🙂

peter werngren 1974 flytteattest.jpg

Endret av Kjell Åvendal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokolunde slik, håpar andre kan korrigere:

Ynglingen Petter Werngren, som nu läver[?]
vara på 17de Året gl. är född och upfödd i mal-
mö af beskedeliga och Christeliga Föräldrar.
Han blef förledit år första gången til den
h. Nattwerden admitterad, med det wilkor
at han skulle söka förlofvan i sin Christendoms-
kundskap; Hans wandel har föröfrigit wa-
rit anständig och beskedelig. Vid Michaelj
tiden , reste han härifrån til Götheborg och
Derifrån nu om Präste[?] Bewis anhållit.
Han Recommenderas ödmjukeligen til thet
Bästa.   Nils Malmros
Malmö d. 3 April
1794.

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for hjelpen Gunnar!

Veldig spennende når trådene begynner å nøstes opp etter at en har stanget med hodet mot veggen i mange år når det gjelder en familiegren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider