Gå til innhold
Arkivverket

Darbu (Darboe) i Fiskum i Øvre Eiker. Kjennes familien til Christopher som er fadder 14 ganger 1689-1703 (hvis det da er èn mann...)

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

8/2-1723 er det skifte etter Anne Christophersdatters mann Hans Alfsen:  https://www.digitalarkivet.no/sk20100224630684

20/5-1727 er det skifte etter Haagen Larssons hustru Kari Christophersdatterhttps://www.digitalarkivet.no/sk20100224630685

I 1694 ser det ut som om Christopher er fadder for Mari (Marthe?) Hansdatter fra det første skiftet. Christopher - Ministerialbok for Eiker prestegjeld 1683-1704 (0624P) - Digitalarkivet

i 1701 ser det ut som om han er fadder for sønnen Martin fra det andre paret (men som ikke er nevnt i skiftet - han kan jo være død før 1727) Christopher - Ministerialbok for Eiker prestegjeld 1683-1704 (0624P) - Digitalarkivet

Kan disse damene være søstre - og barn av den Christopher som er nevnt i tittelen?

(Opplysningene her er selvfølgelig for få til å trekke noen slik konklusjon, men er det noe som har vært borti dokumenter som kan be- eller avkrefter "teorien"?)

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på om Anne og Kari var søsken, men jeg er etterkommer etter et par som levde på Fiskum omtrent samtidig: Syver Erichsen Boxerud og Sigri Christophersdatter. Jeg vet ikke hvem disse er sønn og datter av, men Sigri kan eventuelt være søster av Anne og/eller Kari (?).

Syver døde og ble gravlagt på Fiskum 29. april 1723 (nr. 8 på høyre side): https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061220610375.jpg 

Så vidt jeg klarer å tyde er Syver da en godt voksen mann på 62 år, f.ca.1661. Sigri må være en del yngre, - hun satt igjen som enke med 4 umyndige barn, den yngste, Christopher f. 1721, altså bare vel året gammel. 

Ved skiftet etter Syver kommer det frem at han kjøpte Boxerud for 70 rdl i 1711. Denne gjelda hefter fortsatt ved eiendommen ved skiftet, og det er intet annet heller. Skiftekort: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk20100224630336.jpg

Sønnen, Christopher, eide både Boxerud og en del i Søndre Darbo. Dette kommer fram i panteregistret under bl.a. Søndre Darbo mens han levde, og ved skiftet etter hustruen Anne Pedersdatter i 1801. Christopher kan jo ha ervervet del i Darbo på andre måter, men han kan jo også ha arvet det gjennom sin mor (?). Skiftekort Anne Pedersdatter 1801: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk20100224630339.jpg

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du heller skal rett over skigarden for å finne opphavet til de to Kristoffersdøtrene på hver sin del av Darbu søndre?

13/9 1700 var det skifte på nabogården Kolsrud etter Kristoffer Olsson som etterlot seg enken Barbro Hansdatter og døtrene Mari, Kari, Dorte og Anne. I tillegg hadde de en sønn, Ole, som var død og etterlot seg to barn.

Skiftekort:

SAKO, Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, H, 1676-1828, s. 2846
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20100224632848 

Skifteprotokoll: 

SAKO, Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, H/Hb/Hba/L0003a: Skifteprotokoll, 1697-1709, s. 115b-116a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081024630288 

Dessverre står det ikke noe hverken på skiftekortet eller i selve skifteprotokollen hvem døtrene var gift med. Grunnen er kan hende at boets inntekter og utgifter gikk opp i opp slik at det ikke ble noe igjen til arvingene å fordele.

Kristoffer Olsson Kolsrud ble gravlagt 18/6 1699, alder oppgitt til 66 år. 

Dermed er han kan hende den samme Kristoffer som var på Kolsrud i de to manntallene fra 1660-årene, der begge for Eiker er datert med en drøy ukes mellomrom i november 1664. Denne Kristoffer oppgis i begge manntallene å være 26 år, her øverst høyre side i fogdens og sorenskriverens, som er det mest lettleste:

RA, Fogdenes og sorenskrivernes manntall 1664-1666, nr. 5: Fogderier (len og skipreider) i nåværende Buskerud fylke og Vestfold fylke, 1664, s. 98-99
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10041005282061 

Avviket er ikke større enn det bruker å være. 

Barbro ble gravlagt 25/10 1722, alder oppgitt til 91 år, som Hans Jonsson Kolsrud værmoder. Han var gift med datteren Dorte Kristoffersdatter. Og disse går igjen på fadderlistene for Darbu, og vice versa.

Også Boksrud er nabogård til Darbu og Kolsrud, men er navnene ved Kristoffer Kolsruds skifte rett, var Sigrid ikke derfra. Når det er sagt, har jeg gjentatte ganger opplevd å se feil navn i skifter (mange kunne ikke lese, og fikk arvingene det de skulle ha, brydde de seg mindre om hva som sto i protokollen, som gjerne er renskrevet i ettertid og dermed ikke nødvendigvis identisk med hva om ble lest opp for partene på skiftesamlingen).

Jeg ser dog at også familien på Boksrud pleiet nær kontakt med familiene på Darbu gjennom gjensidige fadderskap. Men jeg har ikke grunnlag for å si om det skyldes at de var mer enn bare gode naboer.

Tom, kanskje en ide å se i skifteprotokollen for de to skiftene på Darbu søndre for å se hva det står om deres tilkomst/hjemmel for gården?

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1699 er en Kristoffer Sørensen Darbu nevnt som fadder, jeg har ikke klart å finne noe mer om han.

Ellers har jeg dette fra Ruuds samlinger, som viser en tilknytning mellom Darbu og Boxrud hvertfall

Darbu (Søndre)

Laurits Lauritsen Darbu f.ca 1582-ca 1665 han var gift med enken Siri (enke etter Erik Darbu)

Barn.

Anne ca 1610-1698 g.m Ole Simensen Flesager

Hans

Birgitte g.m Ellen Hansen, bodde på Boxsrud

Haagen

Mari, til Kongsberg

Malene, til Hegstad?

Marthe g 1 g.m Paul Stenset

g 2 g.m Nils Larsen Rød

Laurits hadde søsknene Jon Lauritsen Nyrud og Maren Lauritsdtr g 1 g.m Anders Stensen, g 2 g.m Lars Haagensen Dunserud

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne:

Veldig spennende, men jeg håper du tilgir et par "frekke" spørsmål: Kan det være at Birgitte Lauritsdatter er gift med en Ellev/Ellef (og ikke en Ellen)?

Og det andre er til og med "frekkere": Kan Maren Lauritsdatters 1. ektemann "hete" Anders Stenset (ikke Stensen)? - (Bare en assosiasjon siden gården er nevnt over, jeg vet ikke om det finnes noen slik person - men vil gjerne lete etter rett person...)

Beklager "mistroen" til deg som har gitt meg så mye hjelp.

1000 TAKK til alle tre - dere har gitt meg nok å lete etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tydehjelp av skiftet fra 1727 - se nederst (får ikke lagt den inn i brødteksten): 

Det gis dessverre ingen opplysning om deres tilkomst/hjemmel for gården. Men EN ny opplysning fikk vi:

på Carsten Michelburgs vegne var Kristoffer Stensøn Darbu til stede.

Der fikk vi (kanskje?) navnet på fadderen - og et nytt spørsmål: hvem var Carsten Michelburg og hvorfor skulle han ha vært tilstede? 

Var han en "øvrighetsperson" eller var Michelburg en (husmanns)plass?

Om noen får noe mer ut av tydehjelpen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carsten "Michelburg" tiltuleres sersjant da han giftet seg i 1723 med Mari Vinter. De bodde i Vestfossen da han døde i 1737. "Michelburg" er ingen husmannsplass, men en forvanskning av Mecklenburg - en embetsmannsslekt i området, med en rekke ulike stavemåter av navnet. Også kona hans tilhørte de "kondisjonerte". Heller ikke jeg ser helt hvilken funksjon han hadde i skiftet. Sorenskriver var han i hvert fall ikke. 

Kristoffer Stensen Darbu bodde på nabogården Darbu nordre, der det var skifte etter ham i 1743. Jeg finner ikke vielsen hans, men barna var da fra i slutten av 20-årene og nedover.

Han er helt sikkert ikke den samme som Kristoffer Sørensen Darbu rundt århundreskiftet, som jeg i farten finner nevnt som Sørensen to ganger. Dermed er Sørensen neppe noen feilskrift.

Og deres hjemmel/tilkomst til gården fremgår av det Ivar S. Ertesvåg skriver i sitt andre innlegg på tydeforumet: De hadde "tilforhandlet seg" gården på offentlig auksjon og hadde skjøte av 13/4 1719. Her ville jeg ha slått opp tinglysningen av dette skjøtet.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skiftekortet etter "min" Syver Erichsen Boxerud ovenfor fremkommer det at han kjøpte plassen Boxerud av ASSISTENCERAAD De Michlenburg i 1711 (-hva nå det måtte være for noe?).

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det greit å spørre Tom, jeg har sett både Ellensønner/døtre på Eiker (ikke mange), jeg tror som deg at det er en annen skrivemåte for Ellef/Ellev/Eilert.

Spørsmål nummer 2, Stensen, sett ut i fra at navnet på den ene Kristoffer på Darbu er Stensen, så er det vel ikke usannsynlig at Maren var gift med en Stensen heller.

Nå skal det vel sies at Ruuds samlinger, heller ikke er uten feil

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Inger Sælebakke skrev:

På skiftekortet etter "min" Syver Erichsen Boxerud ovenfor fremkommer det at han kjøpte plassen Boxerud av ASSISTENCERAAD De Michlenburg i 1711 (-hva nå det måtte være for noe?).

Assistensråd Nicolai Mechlenburg (også nevnt som Niels) bodde på den adelige setegården Skjelbred ca. 2 km. nordøst for Darbu og Boksrud. Assistensråd var en tittel brukt innen den dansk-norsk tjenesteadelen i eneveldets tid. Han var en stor jordegodseier og har nok både kjøpt og solgt en rekke gårder uten at jeg har oversikt over det. Han ble selv gravlagt ved Fiskum kirke 16/3 1727, alder oppgitt til 42 år. Konas oppgivelsesskifte 14/1 1739:

SAKO, Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, H, 1676-1828, s. 4452
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20100224634454 

Om ham i Tor Weidlings bok "Eneveldets menn i Norge: Sivile sentralorganer og embetsmenn 1660-1814" (Oslo 2000):

Eneveldets menn i Norge : sivile sentralorganer og embetsmenn 1660-1814 (nb.no) 

Carsten var hans "uekte" halvbror. Faren er omtalt på neste side i boka.

1 time siden, Magne N.G Hagen-Pettersen skrev:

Christopher Darbu blir begravet Dom Latære 1742 i Fiskum, han var 51 eller 57 år https://www.digitalarkivet.no/kb20061220610563

Jeg leser alderen som 57 år. Men jeg er enig; det er ikke alltid helt lett å bli klok på den skjelvende skriften i Eikers kirkebøker på den tiden.

4 timer siden, Magne N.G Hagen-Pettersen skrev:

Selvfølgelig er det greit å spørre Tom, jeg har sett både Ellensønner/døtre på Eiker (ikke mange), jeg tror som deg at det er en annen skrivemåte for Ellef/Ellev/Eilert.

Et søk gjennom Eikers kirkebøker gir en rekke Ellenssønner og -døtre spredt over et langt tidsrom. Jeg har også vært borti at personer med det navnet ett sted kalles Elling, Erling eller Erland i andre kilder eller når de flyttet på seg.  I denne delen av Eiker mistenker jeg at navnet går tilbake til den "Ellian" som i manntallet for bygningsskatten til Akershus slott og festning jonsok 1593 er oppført på den ene delen av gården Måsnes, en nabogård til Skjelbred, men på andre siden av Dørja og dermed i Haug hovedsogn og Sems fjerding. I samme skatteliste har vi også en "Ellin" på Daler. Og så var "Elluff" Rolsrud skysskikker. Det siste navnet kan nok normeres til Eilif e.l. For de to andre er jeg ikke like sikker.

I listene for unionsskatten med forfall jul 1637 har vi "Ehrland" på Vines og Horne og en "Elline" på Hobbelstad. 

5 timer siden, Magne N.G Hagen-Pettersen skrev:

Spørsmål nummer 2, Stensen, sett ut i fra at navnet på den ene Kristoffer på Darbu er Stensen, så er det vel ikke usannsynlig at Maren var gift med en Stensen heller.

Her er jeg tilbøyelig til å helle mot Magnes syn. I mine notater om Stenset har jeg hverken noen Paul eller Anders. Meg bekjent var gården einbølt gjennom hele den aktuelle tiden, og dermed ser jeg heller ikke hvor det skulle være plass til noen av dem. Kan også Paul heller ha vært en Stensen? Jeg finner dog ingen Sten e.l. i de to nevnte skattelistene fra 1593 og 1637. Men gjennomgang av andre kilder kan jo gi andre resultater.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil er det er ikke noe hensikt å kikke etter Kristoffer Steensens far på Eiker. Han var vel innflytter fra Skoger.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Dag Thorsdalen skrev:

Her er jeg tilbøyelig til å helle mot Magnes syn. I mine notater om Stenset har jeg hverken noen Paul eller Anders. Meg bekjent var gården einbølt gjennom hele den aktuelle tiden, og dermed ser jeg heller ikke hvor det skulle være plass til noen av dem. Kan også Paul heller ha vært en Stensen? Jeg finner dog ingen Sten e.l. i de to nevnte skattelistene fra 1593 og 1637. Men gjennomgang av andre kilder kan jo gi andre resultater.

Ehrland som var på Vinnes i 1637, kan kanskje være faren til Sten Erlandsen som dør på Daler i 1694, 90 år gml, kona til Sten, Karen Pedersdtr dør også på Daler i 1694, 61 år gml. Jeg har en mistanke om at den godeste Sten var gift minst 2 ganger, kanskje han ble gift utenbygds? Jeg har ei Marthe Steensdtr som døde ca 1679 på Gullaug i Lier og var gift med Eilert Jonsen (Tordenstjerne?). Og jeg får ikke helt til å stemme at Karen er moren hennes, men Sten på Daler skulle visst være faren. En sønn av Eilert Jonsen og Marthe Stensdtr kan være den Sten :Ellertsen: som er nevnt som fadder et par ganger  for barn på Daler, det ser ikke ut til at denne Sten bodde på Eiker (Eilert sin slekt hadde  vel en del jordegods både i Lier og Skoger). Kanskje den Sten Ellertsen kan være en kandidat som far til Kristoffer S. Darbu?. Nå beveget jeg meg kanskje litt utenfor temaet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit, Magne. 

Dessverre kom det frem av debatten at jeg stilte spørsmålet feil - Kristoffer (Stensøn) Darbu viste seg å ikke være den (for meg) interessante personen - det var faren til de eventuelle søstrene på Darbu jeg egentlig var på jakt etter...

Og vi har vel ikke helt bevist at det var Kristoffer Olsøn Kolsrud?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er for øvrig trolovelsen til Kari Kristoffersdatter og Hågen Lauritsøn 8/10-1695 (nr 46 på høyre side): https://www.digitalarkivet.no/kb20061219670226

Dessverre står det ikke noen gård på noen av dem?

Og her er trolovelsen 12/5-1705 mellom Anne Kristoffersdatter og Hans Alfsøn (nr 15 på venstre side): https://www.digitalarkivet.no/kb20061219670388

Her står det (antagelig) en adresse etter hennes navn som Eiker historielag har tolket til "Fischumfierdingen": Anne Christophersd - Ministerialbok for Eiker prestegjeld 1705-1759 (0624P) - Digitalarkivet

noe som vel heller ikke gir oss noe hjelp i spørsmålet om de kom fra Kolsrud?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2022 den 1.30, Dag Thorsdalen skrev:

Og deres hjemmel/tilkomst til gården fremgår av det Ivar S. Ertesvåg skriver i sitt andre innlegg på tydeforumet: De hadde "tilforhandlet seg" gården på offentlig auksjon og hadde skjøte av 13/4 1719. Her ville jeg ha slått opp tinglysningen av dette skjøtet.

Er det forresten noen som vet om/hvordan jeg finner en slik tinglysning? Ved søk på "Tinglysningsmateriale" og "Øvre Eiker" får jeg ikke noe fra før 1730:

Finn kilde - Digitalarkivet

image.png.c19d1dee09271b17c5082840218c5b62.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, tom askerøi skrev:

Og vi har vel ikke helt bevist at det var Kristoffer Olsøn Kolsrud?

Jeg er helt enig med deg; bevist er det ikke. Grunnen til at jeg trakk fra ham som sannsynlig far var den tette samhandlingen kirkebøkene viser mellom de to Kristoffersdøtrene på Darbu og familien på Kolsrud. Og så ser jeg en viss navnelikhet. Men igjen; det er kun indisier, ikke bevis. Hadde en av dem hatt en datter med det ikke helt vanlige navnet Barbro, kunne vi vært sikrere. Men nå mangler jo kirkebøker for døpte i Fiskum for store deler av den tiden de fikk barn.

Jeg har alt sett på de to trolovelsene/vielsene. Det var helt som forventet at ingen av dem oppgis med gårdsnavn. Så der er det ikke mye hjelp å hente. Det eneste måtte være at Anne Kristoffersdatter må antas å være lokal når hun skrives fra Fiskumfjerdingen. Skjønt slik det er skrevet bør vel det helst tolkes som at begge var lokale.

Det som vel gjenstår er å få mer kjøtt og blod på Kristoffer Sørensen Darbu, den svært så hyppig nevnte fadderen rundt århundreskiftet.

6 timer siden, tom askerøi skrev:

Er det forresten noen som vet om/hvordan jeg finner en slik tinglysning? Ved søk på "Tinglysningsmateriale" og "Øvre Eiker" får jeg ikke noe fra før 1730:

Du finner dem i tingbøkene.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.

Jeg har funnet Tingbøkene(?) - og denne fra 1719 til 1721 har fire-fem sider hvor mye har datoen 13. april 1719: 

https://www.digitalarkivet.no/rg20090223340503 ,

men jeg er ikke i stand til å fatte meningen. Jeg oppfatter bare et og annet ord eller (person)navn innimellom.

På nr 2 synes jeg å ane "sin gaard Kolsrud" (men det er vel Darbu jeg leter etter...?)

På nr 9, 11, 13-16, 19, 23, 24, 27, 29-34, 37-39, 52, (kanskje også 53), 54-57 og 59 innbiller jeg meg at jeg ser datoen 13. april 1719, noen mer eller mindre forståelige "overklassenavn" (som holder auctions-et-eller-annet?) - men lite annet.

Men jeg er kanskje på feil sted i feil bok på feil tid? 

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg på en løs teori her, bevise den blir vel langt værre

Jeg tror Kristoffer Sørensen gifter seg inn på Darbu, muligens med den Berthe Lauritsdtr Darbu som blir begravet i 1704, 47 år (Fiskumstranden)

Et mulig barn av dette paret er jo den Sigrid Kristoffersdtr Darbu som ble gift med Syver Eriksen Bokserud, de har jo også dattera Berthe, Sigrid/Siri navnet finnes jo i tidligere generasjoner på Darbu også

Mulige søsken av Berthe er jo

Haagen Lauritsen Darbo, kona Kari Kristoffersdtr ca 1666-1727

Hans Lauritsen Darbo gift 1693 Martha Eriksdtr (Muligens fra Klunderud?)

Birgitte Lauritsdtr gift 1690 med Einer Hansen Bokserud ca 1666-1699, flere folk fra Darbu som var faddere for deres barn

Mannen til Anne Kristoffersdtr, Hans Alfsen kom muligens fra Kopstad, og mulig sønn av den Alf Hansen som er 20 år i 1665

Jeg må rette opp en feil jeg skrev tidligere, Maren Lauritsdtr Darbu var gift med en Paul, men Stenset er feil,(etternavnet hans var vanskelig og tyde. 

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider