Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av mønstringsbok

Åse Anna Markussen
 Del

Recommended Posts

Hendrik (Henrich) Nielsen, født i Vaterland i Fredrikstad 1779 og døpt 9. januar 1780, ble matros med søepatent 1800. (se lenke til mønstringsbok s. 121 under). Han deltok i slaget på København red den 2. april 1801 som utkommandert matros, og fikk medalje.

I mønstringsboken står det noe i anmerkningene jeg ikke klarer å tyde Er det noen som klarer det? Jeg ser medaille og 2 april?

SAO, Fredrikstad mønstringskontor, F/Fb/L0001: Rulle, 1805, s. 55 (s 121 i bokens paginering)

Han står som åttende person.

https://www.digitalarkivet.no/ru20090408610470

https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450...

Han står under Matroser af Fredrikstad, rode 27 med bokstaven K. Hva slags inndeling kan K være?

Og mindre viktig - hadde vært fint med hjelp til navnene på skipperne han har hatt senere også. Jeg gjetter Borresen, Rohde, J. Thoresen. A Riddervold, M. Thrane.

Vennlig hilsen Åse Markussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, et ‹tynt› forsøk:

har Hæders Medaille for 2 April med 15 [og så kjem det je itte kæin 😉 ] i Pension(?)

(??) d. 11(?) april 1811

Siste linje aner jeg ikke hva sier, bortsett fra man kan anta at første ord er ment som forkortelse for tilført (jfr. Ole Jensen over), andre ordet ser ut som Eet, tredje som Raa eller Raad (jfr. innførsel over), så en N (hvis det ikke er d-en i Raad) – 27 R. Betydning? Ingen forslag.

Synes ellers at din gjetting på skippernavnene er strålende. 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Det var god hjelp. Jeg synes det er gøy med hedersmedalje. I http://sydslaegt.dk/wp-content/uploads/2019/05/Norske-matroser.pdf står denne beretningen fra premierløjntnan Bille om tapre "commandeur lader" Jacob Hansen fra Bergen som også fikk hedersmedalje. Kanskje var alle medaljer hedersmedajer. men likevel. Og detaljene i det uleselige kanskje også klarner til sist. Stor takk.

”Agter hjalp Matros Hans Jacob (bytter
om på Jacobs navne) overalt hvor
behøvedes som Commandeur Lader ...
tog han sig af sin og Nabocanoner og
opmuntrede utrættelig i arbejde og
comando iled fra de agterste til de
forreste Canoner. Da vi .... Forind
flyttede canon til og fra Dongporten
og ieg troer han havde den ære at
give Fjenden det siste skud”

Mvh Åse M

• Liker 1