Gå til innhold
Arkivverket

Dokumentasjon om pleiebarn

Cathrine Johansen
 Del

Recommended Posts

Hei

Prøver her da vi har prøvd å finne opplysninger om mammas tante som var satt bort som pleiebarn.

Noe opplysninger har vi,som hennes foreldre navn,fødselsted,dato,hvem som hadde henne først å hvor hun havnet med sin nye pleiemor og pleiesøster,som vi også gjerne vil vite bakgrunnen til..

Hva grunnen var osv.

Vi sendte spørsmål til riksarkivet å fikk tilbake beskjed om å kontakte bufetat som igjen har gitt beskjed om at de ikke sitter på så gamle saker å at vi måtte ta kontakt med dere på hvordan vi skulle gå fram for å få ut dokumentasjon.

Jeg har ikke skrevet ned personopplysningene ennå da jeg ikke vet om det blir noe posetivt svar på om vi er på riktig vi/spor hos dere.

men kommer tilbake med det hvis det er hjelp å få her.

Så har vi et barn (pike) som min oldemor søster tydligvis har fått eller kanskje også er pleiebarn?

Vi finner dette barnet på en passasjerliste fra Rjukan til Hamburg som child å hennes alder.

Å i en avhandling fra Oslo universitet om emigranter fra Norge til Brasil finner vi navnet på pikenavnet.

Etter å ha gått igjennom 23275 personseddler fra folketellinga i Rjukan i 1920 finner jeg henne oppført der,men jeg finner ikke født/døpt i Sarpsborg,Rjukan,Oslo.

Har dere noen ideer her?

Å hvor lett er det å finne slekt nede i Brasil fra denne Norske gruppen av emigranter som dro 1923?

Mvh Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For saksbehandling må du sende inn forespørsel via skjema. Da er det veldig greit om du viser til tidligere saksnummer hos oss, samt legger ved en kopi av svarbrevet fra bufetat. Da vil det være enklere for oss å veilede deg videre.

Når det gjelder barn av din oldemors søster som du har funnet i 1920-tellinga, så kan du der se hvor hun er født og deretter foreta oppslag i fødselsregisteret til sognepresten i det aktuelle området.

Hvordan finne fødsel og dåp i arkivene:

https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/fodsel-dod-og-navn/fodsel#!#step-hva-vil-du-finne-ut  

Jeg kan dessverre ikke hjelpe med veiledning til søk etter slekt i Brazil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider