Gå til innhold
Arkivverket

Forståelse av oppgitt utsæd i folketellinger

Jan Roger Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg ser at det på en del folketellinger er oppgitt hva som dyrkes og avles på gårdene. Jeg regner jo med at når det står ku1 så er det snakk om at de har ei ku, eller få3 så har de tre sauer. Men hva menes når det for eksempel står po4 1/2? Jeg skjønner at dette er et mål på mengden potet som blir dyrket, men hvor mye betyr det egentlig? Det hadde vært fint med en forklaring eller en lenke til en forklaring på dette.

På forhånd takk!

Vennlig hilsen

Jan Roger Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svaret står vel i lenkja til Anne-Grethe (emne frå 2012)- men du kan sjå etter sjølv ved å sjå i den skanna versjonen, som

er lagd ut på digitalarkivet etter 2012.

Til dømes her:  https://www.digitalarkivet.no/ft20090803320184

Oppe til høgre ser du rubrikk 12: "Kreaturhold den 31te December 1865", der det vert rekna i "Stk" - altså 1 = eitt dyr.

Så rubrikk 13: "Udsæd i Aaret 1865", der måleininga er "Td" (tønner). 

"po4 1/2" vil seie at dei sette 4 1/2 tønner poteter.

Kor mykje kvart hushald hausta det eine året, seier/spør ikkje teljinga noko om - men til sist i skjemaet (for distriktet) er det eit spørsmål

om "Hvor mange Fold af ovenstaaende Udsæd kan der i middels Aar antages i det Hele at blive avlet?"

https://www.digitalarkivet.no/ft20090803320195

i dømet her, frå ytre Herøy på Sunnmøre: 6-7 fold for poteter. 

(foll er vel vanlegvis rekna sånn at setjepoteter/såkorn til neste år må trekkast frå; altså 6-7 foll = 5-6 gongar netto overskot.)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.