Gå til innhold
Arkivverket

DNA test?

Erik Hov
 Del

Recommended Posts

1 time siden, Erik Hov skrev:

Kan jo være det. Har mine tvil om Baltisk hvertfall, men finsk kan jo godt hende siden min tipptipptipp het Dahlstrøm til etternavn og ingenting har kunnet fortelle meg noe om hans opphav....og Dahlstrøm er jo brukt både i Sverige og Finland og forsåvidt Danmark. Får flest DNAtreff i Norge med 5000, Sverige og USA med 2000 hver og Finland på fjerdeplass med ca 1000 og så Danmark med ca 200. Hvis det finske har lite med virkeligheten å gjøre, hvorfor tar MyHeritage det med da?

OK, først test hos Ancestry (og evt FTDNA) og så overføre til de andre derfra. Through lines høres jo også interessant ut...

Etnisitet: vel det er en annen endeløs debatt, der man sjeldent får klare svar:

helt ut av det blå er ikke disse gruppene "laget", det viser kun at man deler noe genetisk med personer som i dag bor i disse områdene og som har f.eks. alle sine oldeforeldre fra samme område, det har altså intet med hverken etnisitet eller ditt eget opphav å gjøre slik reklamen påstår (man kan da tross alt dele ganske mye genetisk med en fra Irland uten at du har noen irske røtter)

Niels: FTDNA tar imot overføring fra alle de store selskapene, men da disse ikke analyserer hverken Y-DNA eller mtDNA (unntatt noen svært få markører som 23andMe tester) så har ikke Familytreedna noe rådata som kan brukes til å analysere noes om helst annet enn autosomalt-DNA. (Men du mente kanskje Ancestry?)

Johan: "Tipsene" man får er tilpasset et internasjonalt og amerikansk marked, der vi med våre patronymer ikke helt passer inn, som du påpeker er dette "tips" basert kun på slektstrær og egentlig basert på de samme "tipsene" vi får i treet vi legger ut. Det har bedret seg og spesielt etter at det var mulig å avvise teoriene. Har også sett at Thrulines hos Ancestry treffer bedre med sine treff.  

Erik: Ja, start med Ancestry og overfør dit du kan og eventuelt test Y og mt direkte hos Familytreedna, men som nevnt ville jeg valgt å prioritere test hos sistnevnte hvis det er en eldre person som du ikke er sikker på om du vil kunne teste på nytt og der personen deler en fars eller morslinje til en ane i ditt eget tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

Erik: Ja, start med Ancestry og overfør dit du kan og eventuelt test Y og mt direkte hos Familytreedna, men som nevnt ville jeg valgt å prioritere test hos sistnevnte hvis det er en eldre person som du ikke er sikker på om du vil kunne teste på nytt og der personen deler en fars eller morslinje til en ane i ditt eget tre.

hmm ja, men siden Familytreedna og Ancestry baserer seg på spyttprøve så går vel ikke det så godt med eldre personer allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik Hov skrev:

hmm ja, men siden Familytreedna og Ancestry baserer seg på spyttprøve så går vel ikke det så godt med eldre personer allikevel?

Nei.. Det er 23andMe og Ancestry som baserer seg på spyttprøver, både Myheritage og Familytreedna baserer seg på prøver tatt med vattpinne, de to siste analyseres også på samme laboratorium (GeneByGenes lab) og med tilsvarende like testchiper, de er derfor ganske så like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

Nei.. Det er 23andMe og Ancestry som baserer seg på spyttprøver, både Myheritage og Familytreedna baserer seg på prøver tatt med vattpinne, de to siste analyseres også på samme laboratorium (GeneByGenes lab) og med tilsvarende like testchiper, de er derfor ganske så like.

Så en test hos Familytreedna kan brukes på eldre da hvertfall. Var det sånn at Familytreedna ikke leverte ut til andre aktører f.eks MyHeritage, Ancestry eller åssen var det? eller at man kan overføre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2022 den 9.21, Erik Hov skrev:

Hei.

Har ikke særlig greie på DNA tester, men bare lurte på om noen har noen bra framgangsmåte ang evt DNA test av eldre slektninger? (noen få av mine besteforeldres søsken lever). Og hvilken DNA test er egentlig best, MyHeritage eller Ancestry?. Kan hende dette spørsmålet er plassert i feil forum, men spør allikevel!. Har problemer med å bekrefte hvor en tipptipptippoldefar kom fra, og også hvor tre 4 x tippoldeforeldre kom fra, og skulle tro en DNA test av en eldre slektning kunne være til hjelp der... Er vel sånn at en test av en eldre slektning gir bedre indikasjon på slektskap?

Noen idéer?

Erik

Bruk Familytreedna.com og meld deg inn i www.norwaydna.no . Ftdna har det beste personvernet, og som medlem i Norgesprosjektet du får god hjelp av administratorane til å tolke resultata dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Erik Hov skrev:

Så en test hos Familytreedna kan brukes på eldre da hvertfall. Var det sånn at Familytreedna ikke leverte ut til andre aktører f.eks MyHeritage, Ancestry eller åssen var det? eller at man kan overføre?

Ingen av de nevnte selskapene setter begrensning på hvem man kan laste opp til, da råmaterialet alltid tilhører testeren selv (begrensningen er om dataene er kompatible). Det er svært enkelt å overføre til Myheritage fra FTDNA, mens andre databaser som Gedmatch o.a. må man først laste ned rådataene for å overføre. Ancestry og 23andMe er selskapene som ikke godtar opplasting fra andre. Det finnes selskaper som man ikke kan laste ned sine egne rådata fra, men dette er selskaper som få benytter seg av og ikke særlig nyttige for slektsforskere.

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Erik Hov skrev:

OK, så da er kan jeg ikke bruke Y-DNA test for å finne ut ang min farfars farfars morfars far.

Jau, det kan du forsåvidt greie om du har litt flaks. Finn ut om din farfars farfar mor hadde brør - dei vil då ha arva Y'en som systera ikkje fekk - og så tråklar du deg framatt til notida etter reine manns-linjer. Ofte vil dei fleste linjene døy ut, men som sagt: om du har litt flaks, kan du finne ein nolevande som kan gje deg den y'en. Heile tida forutsett at det ikkje er innblanda postmenn på noko led.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

Ingen av de nevnte selskapene setter begrensning på hvem man kan laste opp til, da råmaterialet alltid tilhører testeren selv (begrensningen er om dataene er kompatible). Det er svært enkelt å overføre til Myheritage fra FTDNA, mens andre databaser som Gedmatch o.a. må man først laste ned rådataene for å overføre. Ancestry og 23andMe er selskapene som ikke godtar opplasting fra andre. Det finnes selskaper som man ikke kan laste ned sine egne rådata fra, men dette er selskaper som få benytter seg av og ikke særlig nyttige for slektsforskere.

Får vel lage meg en liste over alle da Ancestry, 23andMe, MyHeritage og FTDNA og hvilke som overfører hvor eller ikke, og hvordan man tester med de forskjellige osv, så får jeg se om "2 + 2 faktisk blir 4" i regnestykket her!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Jau, det kan du forsåvidt greie om du har litt flaks. Finn ut om din farfars farfar mor hadde brør - dei vil då ha arva Y'en som systera ikkje fekk - og så tråklar du deg framatt til notida etter reine manns-linjer. Ofte vil dei fleste linjene døy ut, men som sagt: om du har litt flaks, kan du finne ein nolevande som kan gje deg den y'en. Heile tida forutsett at det ikkje er innblanda postmenn på noko led.

Gikk litt tull i far og morene der. Skulle vel være farfars farmors farfar, men det er ikke så farlig. Min farfars farmor hadde en bror som hadde barn  bl a 2 sønner. Den ene sønnen var gift 2 ganger og hadde ikke barn, mens den andre sønnen hadde 2 døtre begge døde, så utdødd på mannssiden....så umulig å sjekke med Y-DNA og mtDNA kan man jo glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...er det sånn at mtDNA kan tas av menn for å vise direkte kvinnelinje bakover? Det kan kanskje bevise mer om slekta til min mormors farmors farmors mor... Vet om en som er hennes datterdatters datterdatters sønn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Erik Hov skrev:

Hmmm...er det sånn at mtDNA kan tas av menn for å vise direkte kvinnelinje bakover? Det kan kanskje bevise mer om slekta til min mormors farmors farmors mor... Vet om en som er hennes datterdatters datterdatters sønn....

Alle menn ber mors mtdna, men leverer det ikkje vidare til etterkomarane sine, så har du ein slik, så skal du slå til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Erik Hov skrev:

Skjematisk oversikt over hvilke typer DNA menn arver og fra hvem:

XY.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Alle menn ber mors mtdna, men leverer det ikkje vidare til etterkomarane sine, så har du ein slik, så skal du slå til!

Vet om en ja, og han er den eneste som kan gjøre en slik test, men er lite trolig jeg får han til å gjøre det siden jeg ikke kjenner han. Vet bare hvem han er og har vært i kontakt en gang i 2016.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Får vel prøve å legge sammen to pluss to for å se om det faktisk blir fire!.

Så….stemmer dette?:

1 Ancestry, 123andMe og FamilytreeDNA tar IKKE i mot DNA testresultat fra andre som f.eks MyHeritage etc.

2 Man kan ta DNA test hos ale disse 4 firmaene, men det er bare Ancestry og 123andMe som IKKE tar imot DNA resultater fra andre

3 Ancestry og 23andMe er spyttprøver og MyHeritage og FamilytreeDNA er prøver med vattpinne

Ble anbefalt å bruke testen fra Familytreedna og melde meg inn i www.norwaydna.no men hva med Ancestry sin test?....

Lønner det seg å ta Ancestry sin test i tillegg eller er det bortkastede penger? (må vel det dersom man vil ha lastet opp dit)

Så når lønner det seg å ta hvilken av testene?

Nedsiden er jo at Ancestry og Familytreedna ikke tar imot testresultat fra andre….

Virker som man her er tvunget til å ta test fra begge (hvertfall om man vil ha muligheten til å teste for YDNA eller mtDNA senere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2022 den 14.37, Erik Hov skrev:

Får vel prøve å legge sammen to pluss to for å se om det faktisk blir fire!.

Så….stemmer dette?:

1 Ancestry, 123andMe og FamilytreeDNA tar IKKE i mot DNA testresultat fra andre som f.eks MyHeritage etc.

2 Man kan ta DNA test hos ale disse 4 firmaene, men det er bare Ancestry og 123andMe som IKKE tar imot DNA resultater fra andre

3 Ancestry og 23andMe er spyttprøver og MyHeritage og FamilytreeDNA er prøver med vattpinne

Ble anbefalt å bruke testen fra Familytreedna og melde meg inn i www.norwaydna.no men hva med Ancestry sin test?....

Lønner det seg å ta Ancestry sin test i tillegg eller er det bortkastede penger? (må vel det dersom man vil ha lastet opp dit)

Så når lønner det seg å ta hvilken av testene?

Nedsiden er jo at Ancestry og Familytreedna ikke tar imot testresultat fra andre….

Virker som man her er tvunget til å ta test fra begge (hvertfall om man vil ha muligheten til å teste for YDNA eller mtDNA senere)

Trodde jeg hadde fått svart på denne.. 

1. Kun Ancestry og 23andMe tar ikke imot overføring fra andre.
  2. Det stemmer (samme svar som forrige)
  3. Det stemmer

Selv er jeg ikke i tvil om at det er vel verdt det å teste seg direkte hos både Familytreedna og Ancestry. Da får man muligheten til både å være i den største autosomale databasen i verden (Ancestry) og den største Y-DNA og mtDNA-databasen i verden (Familytreedna). Så kan man heller overføre til Myheritage, eller eventuelt overføre autosomalt-DNA fra Ancestry til Familytreedna og i tillegg teste Y og mtDNA der. 

Familytreedna tar imot testresultater fra de aller fleste databaser, men da det ikke er noen andre som virkelig satser på Y og mtDNA så er det ingen selskaper å overføre fra. Hverken 23andMe, Myheritage eller Ancestry tester Y-STR og kun et fåtall Y-SNPer og ingen av disse bruker disse til matching. Tidligere var det mulig å overføre Y-DNA fra Relative Genetics (kjøpt opp og nedlagt av Ancestry) og National Genographic (nedlagt). Det som har tatt over som konkurrende innen Y-DNA og mtDNA er selskaper som satser på Helgenomsekvensering (Fullgenomes, Nebula, Yseq, Dante etc.), men det er begrenset med nytte uten å benytte seg av tredjeparter som YFull.

3-5 mars arrangeres Rootstech: https://www.familysearch.org/rootstech/next/ noe som pleier å føre til gode rabatter hos flere selskap. Men det er ikke alltid at tilbud hos Ancestry og 23andMe gjelder for norske kunder.. Uansett vent til Rootstech er i gang, så kommer det nok rabatter 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, David Widerberg Howden skrev:

Selv er jeg ikke i tvil om at det er vel verdt det å teste seg direkte hos både Familytreedna og Ancestry. Da får man muligheten til både å være i den største autosomale databasen i verden (Ancestry) og den største Y-DNA og mtDNA-databasen i verden (Familytreedna). Så kan man heller overføre til Myheritage, eller eventuelt overføre autosomalt-DNA fra Ancestry til Familytreedna og i tillegg teste Y og mtDNA der. 

Familytreedna tar imot testresultater fra de aller fleste databaser, men da det ikke er noen andre som virkelig satser på Y og mtDNA så er det ingen selskaper å overføre fra. Hverken 23andMe, Myheritage eller Ancestry tester Y-STR og kun et fåtall Y-SNPer og ingen av disse bruker disse til matching.

Har planer om å ta test hos Ancestry hvertfall, men veldig usikker på FamilyTreeDNA...

1 Har hørt FamilyTreeDNA visstnok er den sikreste på personvern, men er de troverdige å benytte seg av?. Tviler endel....bare spør siden jeg lurer på om jeg burde "stole" på dette som står om FTDNA blant "erfaringene" til disse i denne "artikkelen" (verste eksemplet kanskje men....)???:

https://www.trustpilot.com/review/familytreedna.com

Om bare tredjedelen av alt dette er sant så ser jo ikke dette bra ut i det hele tatt og Ancestry ville være å foretrekke?!!??.

2 og selv om FTDNA skulle være troverdig så er det vel likevel ikke noe poeng å laste opp noe til FTDNA fra Ancestry etc dersom FTDNA allikevel ikke kan ta YDNA eller mtDNA av Ancestrytesten??

3 Om det er sånn som sies at de fleste fra Norge har testet testet hos MyHeritage /FTDNA så er det vel greit å evt overføre fra Ancestry til MyHeritage hvertfall for å få med seg flere norske matcher?? (siden Ancestry går mer på Amerikanske slektninger....og man får vel ikke med seg de norske treffene om man bare lar testen ligge på Ancestry?)

4 hvor lenge ligger egentlig DNA testen hos FTDNA om man velger å ta test der?. Til evig tid?. Kan man få testen ødelagt eller slettet om man ønsker det?. Vet at om man sletter testen på Ancestry må man ta ny test med dem om man fortsatt vil ha testen sin liggende der. Sikkert fordi Ancestry ikke tar imot opplastede DNA tester, selv om testen opprinnelig ble tatt hos Ancestry fra begynnelsen av!. Man kan også velge å få slettet DNA testen og DNA prøva hos Ancestry. (Lest litt om sikkerheten der, men ikke så godt inni FTDNA sin....men om den FTDNA-artikkelen stemmer bare "litt" på noen punkter så er det jo lov å lure).

5 Og åssen er sikkerheten/personvernet Ancestry vs MyHeritage vs FamilytreeDNA?

Ble jo noe spørsmål her også....noen er vel vanskelige å svare på kanskje....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Erik Hov skrev:

Har planer om å ta test hos Ancestry hvertfall, men veldig usikker på FamilyTreeDNA...

1 Har hørt FamilyTreeDNA visstnok er den sikreste på personvern, men er de troverdige å benytte seg av?. Tviler endel....bare spør siden jeg lurer på om jeg burde "stole" på dette som står om FTDNA blant "erfaringene" til disse i denne "artikkelen" (verste eksemplet kanskje men....)???:

Om bare tredjedelen av alt dette er sant så ser jo ikke dette bra ut i det hele tatt og Ancestry ville være å foretrekke?!!??.

Slike "testar" er ikkje alltid så mykje verdt. Og så kjem det an på kva du brukar det til. Dersom du tenkjer å ha heile slektstreet ditt liggande inne, er Ftdna ganske Bad; det er forholdsvis tungvint å legge inn folk og tydeleg lite påkosta, men det er vel dei færraste som tenkjer å bruke det som slektsprogram. 

Kor mykje aktivitet det er i dei ulike gruppene varierer veldig, også her i landet, men der er det så enkelt at også dei som er vanlege deltakarar i ei gruppe, har eit ansvar for kor stor aktivietet blir.  Eg ser også at det blir klaga over at det er vanskeleg å ta i bruk og finne fram, men det handlar om å lese hjelpesider og ta til seg den informasjonen som ligg i skjermbiletet. Slikt finst dessverre ikkje i pille-form, sjølv om det ofte ser ut som folk vil ynskje seg det 🙂

Eg har ikkje brukt ff meir enn eit halvår, men er godt fornøgd så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Erik Hov skrev:

2 og selv om FTDNA skulle være troverdig så er det vel likevel ikke noe poeng å laste opp noe til FTDNA fra Ancestry etc dersom FTDNA allikevel ikke kan ta YDNA eller mtDNA av Ancestrytesten??

3 Om det er sånn som sies at de fleste fra Norge har testet testet hos MyHeritage /FTDNA så er det vel greit å evt overføre fra Ancestry til MyHeritage hvertfall for å få med seg flere norske matcher?? (siden Ancestry går mer på Amerikanske slektninger....og man får vel ikke med seg de norske treffene om man bare lar testen ligge på Ancestry?)

4 hvor lenge ligger egentlig DNA testen hos FTDNA om man velger å ta test der?. Til evig tid?. Kan man få testen ødelagt eller slettet om man ønsker det?. Vet at om man sletter testen på Ancestry må man ta ny test med dem om man fortsatt vil ha testen sin liggende der. Sikkert fordi Ancestry ikke tar imot opplastede DNA tester, selv om testen opprinnelig ble tatt hos Ancestry fra begynnelsen av!. Man kan også velge å få slettet DNA testen og DNA prøva hos Ancestry. (Lest litt om sikkerheten der, men ikke så godt inni FTDNA sin....men om den FTDNA-artikkelen stemmer bare "litt" på noen punkter så er det jo lov å lure).

5 Og åssen er sikkerheten/personvernet Ancestry vs MyHeritage vs FamilytreeDNA?

Ble jo noe spørsmål her også....noen er vel vanskelige å svare på kanskje....

1. Kan virkelig ikke skjønne hva de som har skrevet på Trustpilot har forventet seg, her er det mye unøyaktigheter og misforståelser for hva en DNA-test er og kan vise. Mye er at man er misfornøyd med disse såkalte etnisitetstestene som er lite brukelig og lite å stole på uansett hvilket selskap. Det som er riktig er at siden kunne vært mye mer brukervennlig og treet bør brukes til et begrenset tre og ikke hele slektsdatabasen sin. Familytreedna og Myheritage er mye mer rettet mot det europeiske markedet og har dermed tilpasset seg bedre personvern o.a. behov som er viktig her.
  2. Hvorfor skulle det ikke være noe poeng? Familytreedna var det første selskapet som tilbudte DNA-tester i Norge og var lenge helt i forkant i resten av Europa og dessuten det første kommersielle selskapet i verden som tilbudte DNA-tester. Det vil dermed si at det er mange som har testet seg autosomalt på Familytreedna som ikke finnes hos Myheritage eller Ancestry.
  3. I Norge har de aller fleste testet seg hos Myheritage og FTDNA, både 23andme og Ancestry er selskaper som fokuserer på et amerikansk marked og har egentlig lite med norske kunder sammenlignet med de øvrige. Ancestry kan overføres til både FTDNA og Myheritage og forventer man å finne nære treff er det de to sistnevnte som er mest relevante. Myheritage er et ungt selskap som lanserte sin egen DNA-test i november 2016, Ancestry siden 2012, mens FTDNA har drevet på siden 2000 (autosomalt lansert 2010), det vil dermed si at mange som har tatt testen siden år 2000 hos FTDNA ikke finnes hos Ancestry og heller ikke hos Myheritage.
  4. Det er ingen tidsavgrensing på hvor lenge råmaterialet ligger nedfryst hos FTDNA, men minst 15 år. Man kan be om å få råmaterialet destruert (kjemisk destruksjon) og få alle de digitale rådatene destruert, da er testen fjernet overalt og må tas på nytt hvis man ikke har lastet ned sine rådata. Både det biologiske råmaterialet og de digitale rådatene tilhører alltid den som er testet og det er dermed kun den som er testet som kan å få DNA destruert og man velger selv om resultatene kan brukes til tredjeparts undersøkelser, til å løse alvorlige kriminalsaker og man har selvsagt da alltid selv ansvar for hvilke andre nettsider man laster opp sitt DNA til. Det er også en rekke måter å stille inn hva prosjektadministratorer og DNA-treff kan se.
  5. Familytreedna, Myheritage, 23andMe og Ancestry er fire gode selskaper som hver har sine særegne personvernregler og muligheter til å stille inn hva andre får se. Nøyaktig den store forskjellen på personvern mellom disse selskapene har jeg ikke satt meg nok inn i til å si mye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik:   I went through some of the same analysis and questioning of dna testing  four yrs ago, but am based in USA.   With counsel from two other family members who were very active in genealogy,   one using ancestry,  one using ftdna,   i got the dna test through My Heritage,   made them members and they uploaded their dna raw files to My Heritage,  so that seemed to work well .     The input from the others at the time was to use My Heritage because of better dna analysis tools at that time and more Norwegian records vs ancestry .        Just getting the basic My Heritage did not work for me,  as i had over 3000 records to start,   which exceeded their free tree,  so i have subscribed to the midrange program (not complete)  and it has been adequate with some good and some bad features.    (now over 15000 records, with about 2000 direct) .  

In hindsight,  i would more likely have gotten the dna  test from Ftdna for the Norsk Project now,  and then also imported that into My Heritage,  to  both access and help Davids Norsk dna group.       That said, and decision made with MH at the time,   My Heritage did work pretty well for building and extending a tree, but used with other resources such as the farm book, local histories , arkivvertet and in a few cases local people.   A simple google search is also valuable to locate other references in checking out a record. 

I had to click the ignore button on their smart matching feature once i added a match,  as at that stage I considered the match not verified and they did.    By choosing only records with strong dna matches,  I found it more accurate, and also  if the record was for a direct Ancestor.   If you do not click the ignore link,  you will be spending a lot of effort reverifying a non verified  record as others find it.  Just a caution with any of the  

Good luck:   just some learnings as I started. 

Bruce Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruce.

Thanks for you input. I think I will do a test with Ancestry and then upload it to MyHeritage. I have a relative that are willing to do one DNA test so have to choose between Ancestry and FTDNA. Not sure what to believe reading some of the ”reviews” about FTDNA so I think I will go with Ancestry. My father did a test with MyHeritage, but was also willing to do one with Ancestry. I have most relatives from Norway, but also a few in Sweden since my greatgrandmother was born there ,so looking at it from there….a test with MyHeritage should do it, But since I also have many relatives in America and I can`t upload any DNAtest to Ancestry, it is better taking one with Ancestry I guess.

I also agree that it is very useful to NOT believe all that`s out there of records with the same names, birthyears etc. I might end up with wrong people in my tree, and continue looking for branches not belonging to the tree at all. It`s enough trees around with wrong information. I have also used farmbooks, local histories, digitalarkivet etc.

And MyHeritage`s smartmatching….I don`t quite like it since it adds people to my tree on branches I might not have much on just at the time. I can never know if those ”new people” are correct or not….at least if it is distant relatives. It`s a lot of trees to look at with DNA matches and sometimes hard to actually find a connection even if one of them might be a distant relative…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2022 den 22.31, David Widerberg Howden skrev:

Blir vel til at jeg tar test hos Ancestry hvertfall. En nær slektning av meg ønsker bare å ta test en gang så jeg må velge mellom Ancestry eller FTDNA.....!)

Siden det har seg sånn (Mulig jeg har spurt om dette før)......om en tar test hos Ancestry, kan den da lastes opp til FTDNA for så at de senere kan ta test der av YDNA eller mtDNA??

Eller må man også ta test hos FTDNA for at de skal ta YDNA eller mtDNA test?

På 21.2.2022 den 14.31, David Widerberg Howden skrev:

Kan virkelig ikke skjønne hva de som har skrevet på Trustpilot har forventet seg, her er det mye unøyaktigheter og misforståelser for hva en DNA-test er og kan vise. Mye er at man er misfornøyd med disse såkalte etnisitetstestene som er lite brukelig og lite å stole på uansett hvilket selskap. Det som er riktig er at siden kunne vært mye mer brukervennlig og treet bør brukes til et begrenset tre og ikke hele slektsdatabasen sin. Familytreedna og Myheritage er mye mer rettet mot det europeiske markedet og har dermed tilpasset seg bedre personvern o.a. behov som er viktig her.

Jeg kjenner heller ikke trustpilot eller de som ytrer seg der, men det var hvertfall ikke noe særlig bra ting de sa om FTDNA. Det å laste opp hele slektstreet mitt på MyHeritage, Familytreedna eller Ancestry hadde jeg heller ikke tenkt å gjøre. Kommer til å ha et lite tre på MyHeritage, men har jo et større et på Ancestry fra før så derfor begrenser det på MyHeritage seg til forfedre eller evt enkelte involverte DNA matcher. Vet ikke åssen Ancestry er med personvern i motsetning til FTDNA/MyHeritage.

Hvorfor skulle det ikke være noe poeng? Familytreedna var det første selskapet som tilbudte DNA-tester i Norge og var lenge helt i forkant i resten av Europa og dessuten det første kommersielle selskapet i verden som tilbudte DNA-tester. Det vil dermed si at det er mange som har testet seg autosomalt på Familytreedna som ikke finnes hos Myheritage eller Ancestry.

Hmmm...da burde jo FTDNA være ganske bra å teste seg hos da uansett hva de skriver på "trustpilot"?. Dette går vel igjen tilbake til spørsmålet om man må teste seg hos FTDNA for at de skal kunne gjøre en YDNA eller mtDNA test der eller om man bare kan laste opp til FTDNA fra f.eks Ancestry og at FTDNA evt gjør en test for YDNA eller mtDNA senere......

I Norge har de aller fleste testet seg hos Myheritage og FTDNA, både 23andme og Ancestry er selskaper som fokuserer på et amerikansk marked og har egentlig lite med norske kunder sammenlignet med de øvrige. Ancestry kan overføres til både FTDNA og Myheritage og forventer man å finne nære treff er det de to sistnevnte som er mest relevante. Myheritage er et ungt selskap som lanserte sin egen DNA-test i november 2016, Ancestry siden 2012, mens FTDNA har drevet på siden 2000 (autosomalt lansert 2010), det vil dermed si at mange som har tatt testen siden år 2000 hos FTDNA ikke finnes hos Ancestry og heller ikke hos Myheritage

23andMe er utelukket da det går mer på Helse osv. Har jo mest slekt i Norge selvsagt og delvis Sverige så da ville MyHeritage/FTDNA være de beste. Alt kan jo overføres til MyHeritage hvertfall....men om man laster opp DNAtesten til FTDNA uten å ha tatt test der først (er det sånn betalingsløsning forresten?).....får man da se FTDNA`s DNA-matcher på testen man laster opp?

Det er ingen tidsavgrensing på hvor lenge råmaterialet ligger nedfryst hos FTDNA, men minst 15 år. Man kan be om å få råmaterialet destruert (kjemisk destruksjon) og få alle de digitale rådatene destruert, da er testen fjernet overalt og må tas på nytt hvis man ikke har lastet ned sine rådata. Både det biologiske råmaterialet og de digitale rådatene tilhører alltid den som er testet og det er dermed kun den som er testet som kan å få DNA destruert og man velger selv om resultatene kan brukes til tredjeparts undersøkelser, til å løse alvorlige kriminalsaker og man har selvsagt da alltid selv ansvar for hvilke andre nettsider man laster opp sitt DNA til. Det er også en rekke måter å stille inn hva prosjektadministratorer og DNA-treff kan se.

"rådata"....er ikke det data man får i en excelfil eller noe?. Vil vel da si at om man har de "rådataene" så kan de lastes opp til FTDNA igjen eller MyHeritage for å brukes igjen til å vise f.eks DNA matcher?. Og man skal være forsiktig med å la resultatene bli brukt til tredjeparts undersøkelser eller laste dem opp til "tilfeldige" nettsider!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er forståelig, vel en opplasting fra Ancestry, Myheritage, 23andMe o.a. inneholder kun analyseresultatene for en grunnleggende autosomal-test. FTDNA kan ikke bruke noen få fragmenterte avlesninger av Y eller mtDNA som kan finnes i rådatene. For at FTDNA skal kunne kartlegge Y eller mtDNA må man sende inn en biologisk prøve, da disse analysene er omfattende.

2. Mye av misnøyen er som nevnt basert på helt urealistiske forventninger av hva en DNA-test kan gi, en er foreksempel misfornøyd at DNA-testen ikke kunne vise hva hans egen bestefar het. Og en gjenganger at etnisitetstestene ikke viste det han forventet den skulle.. FTDNA fremstilles også som dyrt i kommentarene, noe de ikke er. Den samme testen som bla. Myheritage og Ancestry tilbyr, er som ofte billigere eller samme pris hos FTDNA og det kreves ikke noe abonnement for hverken slektstrær eller annet. Men det som koster er mer avanserte analyser som andre mer kommersielle selskap ikke bryr seg om å tilby, som Y-DNA og mtDNA, samt avanserte Y-DNA analyser som fort kan bli dyrt. Men der kritikken er helt på sin plass er brukervennligheten, som fortsatt lider av at nettside og database er en av de første og utviklet av forskere, men det bedrer seg skritt for skritt. Noen er også misfornøyd med et DNA-prosjekt, som er prosjekter drevet av frivillige brukere uten binding til FTDNA og ofte med formål om å kartlegge en slekt, en gren av en haplogruppe eller geografisk og nasjonale områder.

3. Selv skiller jeg mellom slektstrær jeg bruker for å kartlegge hele min slekt og de jeg knytter til DNA-profiler, den siste inneholder kun aner og slektslinjer ned til genetiske treff i databasene.

4. Å overføre til FTDNA er helt gratis, da får man tilgang til treffdatabasen o.a. men noen verktøy som kromosomleser og etnisitetsberegning låses opp for 19$ Som jeg vil kalle en "symbolsk pris" for å benytte seg av en tjeneste. Det er også et engangsbeløp eller abonnement ved opplasting til Myheritage.

5. "Rådata" kan man laste ned som en CSV fil, man kan også laste ned en liste over sine DNA-treff, men den siste listen kan ikke lastes opp til f.eks. FTDNA, kun rådataene. Men man kan kombinere lister med treffdetaljer fra kromosomleseren hos 23andMe, FTDNA og Myheritage hos DNApainter (Ancestry viser ikke hvilken del av ditt DNA som deles med andre og kan dermed ikke sammenlignes). Som du er inne på skal man alltid være forsiktig med å dele rådata med alle mulig tredjepartsselskaper (spesielt de med mistenkelig billig analyse). 

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg hvorfor FTDNA trenger egen test.

At en DNA test ikke kan si hva ens bestefar heter er jo egentlig ganske urealistisk, så er nok litt for høye forventninger hos noen.

Etnisitetstestene kan jeg ikke uttale meg særlig om. Den på MyHeritage for min far kan vel stemme ganske bra selv om "finsk og baltisk" høres litt så som så ut...men kan være tilfelle det også.

Har laget meg et slektstre på MyHeritage med min forfedre. Flere DNA treff der jeg vet hvem er men har ikke laget noen linje til dem enda, men er kanskje ikke nødvendig heller...

Har lastet ned rådata, men om det er CSV fil vet jeg ikke, men kan visst åpnes i excel selv om jeg ikke har prøvd det. Lagret dem på to forskjellige eksterne disker. Prøvde også å laste ned DNAtreff og info om delte segmenter på MyHeritage, men ikke fått de 2 mailene enda. Sto man skulle vente noen minutter....men de kommer vel....kanskje.

Uansett, min mor vil bare teste seg en gang, og da må jeg velge mellom Ancestry eller FTDNA!.....

Heller mot Ancestrytest. Får da ikke fordelen av senere å sjekke evt YDNA eller mtDNA hos FTDNA, men får til gjengjeld muligheten til å overføre fra Ancestry til både FTDNA og MyHeritage for å se treffene der. Ancestry tar jo ikke mot noe fra noen av de to nevnte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider