Gå til innhold
Arkivverket

Peder Bergstrøm f. 27.12.1866

Kenneth Juel Stavik
 Del

Recommended Posts

I fjor dukket det opp et veldig interessant bilde, nederst i en skuff på Frelsesarmeens hovedkvarter. På første rekke sitter Peder Bergstrøm. Han var til stede januarkvelden i 1888 da Frelsesarmeen holdt sitt første møte i Norge. Han er den første som registrerte seg som frelsessoldat i det norske territoriet. Han fikk tidlig store oppgaver, og i perioden 1891-1892, var han organisasjonens nestleder (sjefssekretær).

For å gjøre en lang historie kort…. Bergstrøm og kona Emilie får flere forskjellige oppgaver de neste årene. Først får han ansvaret for etableringen i Nord-Norge, siden blir han kalt til internasjonale ordre i Danmark og Sverige. Jeg har fulgt karriereveien hans ved å se igjennom diverse digitaliserte årganger av Frelsesarmeens blad, Krigsropet.

Fra 1900 står det mindre om Bergstrøm. I landets aviser leser vi at han har etablert handelsfirmaet «Boyesen og Bergstrøm» sammen med sin søster, Hilda. Han har mistet sin rang i Frelsesarmeen, men deltar fortsatt i en del av aktivitetene. Men nå taler han også ved andre menigheter, blant annet «Den frie missionsforening» og «Vennekredsen». Han sitter trolig også i styret i Bethesdastiftelsen/Bethesda sykehjem.  Han er også kasserer i Dissentertinget
 og formann i Kongens dissenterdeputasjon.

I 1906 står det en artikkel i Øvre Smaalene avis.  Det skrives at Bergstrøm har snyltet en god del mennesker for penger – og at han nå har rømt. Firmaet er også i søkelyset.
(https://www.nb.no/items/c6aaf3e60880c7b9017957f182a82dcc?page=1&searchText="peder bergstrøm")
Jeg finner ikke denne artikkelen, eller noe annet lignende, i noen andre aviser - noe som jeg synes er litt merkelig.

Søk viser at han har forlatt landet og reist til Amerika. Alene, uten kona og sine fire sønner. I søknaden om amerikanst statsborgerskap fra 20-tallet, står det at Bergstrøm ankom Amerika fra Liverpool i juli 1906. Jeg finner ham ikke i emigrantlistene fra Kristiania.
Fire år senere, i 1910, blir eldstesønnen William (f.1891) arrestert for tyveri. Han sitter inne i ett år. Rett etter han slippes fri, emigrerer også han. Emilie og de resterende sønnen reiser ikke til Amerika før ca 1920. 

I Amerika har Bergstrøm tatt navnet P. Houlder Brown. I diverste avissøk finner jeg ham som pastor, men også som medlem i en frimurerkirke. Ved folketellingen i 1930, er familien igjen samlet i Chicago. Han står da oppført som «clergyman, methodist church».
Emilie dør i 1932. På den tiden står Peder som pastor i «First Christian Church, Portmouth/Berkley» og generalsekretær i ”Gospel Missionary Movement”
Peder Bergstrøm dør i 1938.

Jeg har fått tilsendt både anmeldelsen og politiets protokoll over saken, men slik jeg forstår det, gir  de opp straffeforfølgelsen. Verken Peder, Emilie eller noen av de fire sønnene returnerer på noe tidspunkt til Norge.

Det kunne vært interessant å finne noen flere spor fra hans siste år i Norge - og hans første år i USA. Polititidende må leses på et eller annet tidspunkt...

Her er lenke til et eksemplar av Krigsropet hvor Peder og Emilie Bergstrøm er avbildet på forsiden. https://www.nb.no/items/d55e7d8213ffbbf81c117a6503ec7f23?page=0&searchText="bergstrøm"

Endret av Kenneth Juel Stavik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Kenneth Juel Stavik changed the title to Peder Bergstrøm f. 27.12.1866

Dette tenker jeg er Peders ankomst i Amerika i 1906:

Massachusetts, U.S., Arriving Passenger and Crew Lists, 1820-1963 - Ancestry.com

Peder Bergstrom

in the Massachusetts, U.S., Arriving Passenger and Crew Lists, 1820-1963

Name: Peder Bergstrom
Nationality: Norwegian
Birth Date: abt 1866
Departure Place: Liverpool, England
Arrival Date: 19 Jul 1906
Arrival Place: Boston, Massachusetts, USA
Last Residence: Norway
Friend: Pehl Fursberg
Ship: Saxonia

image.thumb.png.306b9d842b51380f8d198661276165e2.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, Kenneth Juel Stavik said:

Søk viser at han har forlatt landet og reist til Amerika. Alene, uten kona og sine fire sønner.

Kan se ut som at Peder hadde fem sønner:

Chicago Tribune (Chicago, Illinois)

13 Sep 1938, Tue

Page 14

image.png.fe415bf164f12c16d8b83731616bebfb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Kan se ut som at Peder hadde fem sønner:

Chicago Tribune (Chicago, Illinois)

13 Sep 1938, Tue

Page 14

image.png.fe415bf164f12c16d8b83731616bebfb.png

Ja, det stemmer. Unøyaktighet fra min side. John het egentlig John Emil,  George het Johannes, og Frank het Fritz.
Har relativt god kontroll på de siste årene. Der jeg mangler litt "kjøtt på beinet" er når det gjelder etterforskingen rundt falsknerisaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Dette tenker jeg er Peders ankomst i Amerika i 1906:

Massachusetts, U.S., Arriving Passenger and Crew Lists, 1820-1963 - Ancestry.com

Peder Bergstrom

in the Massachusetts, U.S., Arriving Passenger and Crew Lists, 1820-1963

Name: Peder Bergstrom
Nationality: Norwegian
Birth Date: abt 1866
Departure Place: Liverpool, England
Arrival Date: 19 Jul 1906
Arrival Place: Boston, Massachusetts, USA
Last Residence: Norway
Friend: Pehl Fursberg
Ship: Saxonia

image.thumb.png.306b9d842b51380f8d198661276165e2.png

Ja, dette er hans ankomst. Men jeg finner han altså ikke ut av Norge. Kan det hende han reiste under falskt navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Kenneth Juel Stavik said:

Ja, dette er hans ankomst. Men jeg finner han altså ikke ut av Norge. Kan det hende han reiste under falskt navn?

Han er oppført som "machinist" ved ankomst Boston. Han kan ha tatt hyre til England, og reist videre fra Liverpool til Boston som passasjer. Da vil han ikke stå som passasjer i emigrantprotokollene. Har du sjekket sjømannsrullene? Skjønt begrepet "machinist" her kan ha en bredere betydning enn skipsmaskinist.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk. Har god kontroll på historien hans i Frelsesarmeen - og også sønnens fengselsopphol.
Tror jeg har "runda" Nasjonalbiblioteket og Digitalarkivet når det gjelder denne familien 🙂

Det er de mer utilgjengelige kildene jeg håpet noen skulle ha tilgang til, som f.eks Polititidende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kenneth Juel Stavik said:

I Amerika har Bergstrøm tatt navnet P. Houlder Brown. I diverste avissøk finner jeg ham som pastor, men også som medlem i en frimurerkirke. Ved folketellingen i 1930, er familien igjen samlet i Chicago. Han står da oppført som «clergyman, methodist church».

Har du link til denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie Bergstrøm og sønnen Fritz (Frank) ankom New York fra Norge 1920. Informasjonen antyder at dette var Emilies andre tur til USA, første turen er antydet rundt 1919.

Hun er oppført som gift, men det var sønnen William hun skulle besøke, ikke ektemannen Peder. Mon tro om Peder satt i fengsel? Dette kan forklare at han senere tok navnet Houlder Brown. Han synes også litt merkelig lite omtalt i årene etter ankomsten i 1906. Fengslet?

New York, U.S., Arriving Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957 - Ancestry.com

Name: Emilie Bergstrom
Ethnicity/ Nationality: Scandinavian
Marital status: Married
Birth Date: abt 1865
Birth Place: Nrw
Other Birth Place: Modum
Last Known Residence: Kristiania, Norway
Departure Port: Kristiania, Norway
Arrival Date: 8 Nov 1920
Arrival Port: New York, New York, USA
Final Destination: Chicago, Illinois
Years in US: 1 Year
Citizenship Intention: No
Height: 5 Feet, 8 Inches
Hair Color: Dark
Eye Color: Blue
Complexion: Fair
Money in Possession: 50
Person in Old Country: Christiane Hensen
Person in Old Country Relationship: Sister
Person in Old Country Residence: Dremmen
Person in US: William Bergstrom
Person in US Relationship: Son
Sibling: Christiane Hensen
Ship Name: Bergensfjord
Search Ship Database: Search for the Bergensfjord in the 'Passenger Ships and Image

image.thumb.png.53b619f0f2985666b7c6893f11a4c02f.png

image.thumb.png.3a2bc4522fce939ba5dc4a25e71ff919.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant familien i Census 1930:

1930 United States Federal Census - Ancestry.com

Peter Brown
Birth Year: abt 1867
Race: [White]
Age in 1930: 63
Birthplace: Norway
Marital Status: [Married]
Relation to Head of House: [Head]
Home in 1930: Chicago, Cook, Illinois, USA
Map of Home: Chicago, Cook, Illinois
Street Address: Logan
Ward of City: 38 Com Area 21
Block: 267
House Number: 3050
Dwelling Number: 217
Family Number: 319
Home Owned or Rented: Rented
Home Value: 75.
Radio Set: No
Age at First Marriage: 21
Attended School: No
Able to Read and Write: Yes
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Language Spoken: Norwegian
Immigration Year: 1902[1906]
Naturalization: First Papers
Able to Speak English: Yes
Occupation: [Clergyman]
Industry: Nuttivate Club[Methodist Church]
Class of Worker: Wage or salary worker
Employment: Yes
Household Members Age Relationship
Peter Brown 63 Head
Emily Brown 63 Wife
Einar Brown 38 Son
George Brown 28 Son
Frank Houlder 25 Son
Grace Houlder 22 Daughter-in-law
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har god kontroll på når de forskjellige dukket opp i USA - og også at det er samlet i 1930. Har til og med kommet i kontakt med etterkommere av sønnen William- som ikke kjente til verken Peders eller Williams kriminelle fortid. Så nyere historie enn ca 1921, med etterkommere av sønnene osv, har jeg god oversikt over.

Jeg tror at grunnen til at vi hører lite fra han de første årene i USA, rett og slett er at han gjør det han kan for å holde seg anonym - til saken i Norge blir "foreldet."

I adressebøkene for Kristiania står han oppført på samme adresse som resten av familien helt frem til omtrent 1918, men med en notis i margen om at han oppholder seg i USA. Så det er tydeligvis offentlig informasjon - men det er jo godt mulig han levde under et helt annet navn en god stund.

Så, jeg søker egentlig kun info om Peder Bergstrøms liv fra han ble anmeldt i Norge i 1906 - til han ble gjenforent med Emilie i 1921.
Det er disse femten årene som er et lite mysterium.

Endret av Kenneth Juel Stavik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Noen som kunne tenke seg å gjøre et nytt forsøk på å finne denne karen i 1910-folketellinga? Har god kontroll på livet i Norge, og fra ca 1930, men perioden 1907-1929 er fortsatt ikke særlig veldokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider