Gå til innhold
Arkivverket

Pantebok 1868 Nord-Fron

Ole Christian Risdal
 Del

Recommended Posts

Hei! Eg lurte på om nokon kunne hjelpe meg å tyde skøyta på garden Brenden i Skåbu. Det er skøyte frå Jacob Johannesen til Johannes Pedersen Teigen i 1868. Det eg lurer på er om det står noko om seter der og eventuelt når den vart rydda. Setra er i Espedalen. Eg veit at det var Jacob Johannesen som rydda setra setra til Brenden, men ikkje når han gjorde det. Brenden vart delt i to gardar i 1844, men ein veit ikkje om setra var rydda før eller etter delinga. Dette her gjeld søre Brenden. https://www.digitalarkivet.no/tl20070117611341  SAK NR. 11.

Mvh Ole Chr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står dessverre ikke nevnt noen seter. Han selger gården . . . med paastaaende Huse, til- og underliggende Herligheder og Rettigheder, Intet i nogen Maade undtagen . . .

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var eigentleg rart. For det er garantert at setra var med i denne handelen. No har eg sett igjennom alle pantebøkene frå 1844 til 1868 utan å finne noko om denne setra. Men da må eg nok inn i enda eldre pantebøker. Takk for hjelpa!

Mvh Ole Chr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ole Christian Risdal skrev:

. . .det er garantert at setra var med i denne handelen.

Den hører vel muligens inn under alle ‹Herlighetene›, og derfor ikke nevnt spesifikt.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Even Stormoen skrev:

Den hører vel muligens inn under alle ‹Herlighetene›, og derfor ikke nevnt spesifikt.

Du kan stryke "vel muligens".

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen! Så de meiner at dette kan indikere at det er snakk om seter o.l. ? Er dette ein ordlyd som er vanleg?

Mvh Ole Chr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formuleringen med alle tilliggende Herligheder osv. var vanlig formell ordbruk i skjøter etc. Og betyr vel, rølpete sagt, med rubbel og bit. Seter, beiteretter, hugstretter, osv osv kunne godt innbefattes i dette.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var vanligvis fortsettelsen på samme ‹juridiske formuleringsrekke› som fastslo at alle eiendommens rettigheter og forpliktelser (skatter, festeavgift,{whatsoever}) gikk over til neste eier. 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.