Gå til innhold
Arkivverket

Husmandsseddel, plassen Nygård, 1825

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

Jeg har tydet en gammel husmandseddel(kontrakt) fra 1825.
Som vanlig er jeg litt usikker på en del ord, så jeg håper noen kan hjelpe meg med disse.

Ekstra problematisk er det at venstre del av siden er "forsvunnet" inn i innbindingen på boka, men kanskje det likevel går an å gjette på hva som står her?

Her er teksten jeg har:

01            Huusmandsseddel. Underskrevne Ribecca Angell Petersen, fød Blytt, tilstaaer herved at have

02            ved(?) min tilsagne(?) Laugværges Raad og Samtykke overladt den til Gdr Kykken liggende Plads, Nygaard kaldet, til

03            brug(?) og Benytelse(?) for Hans Poulsen paa følgende Vilkaar: 1. Overlader jeg nævndte(?) Hans Poulsen Pladsen Nygaard

04            med(?) paastaaende(?) Huse til Brug og Beboelse, imod at han svarer i aarlig Huusleie 5, skriver fem, Spd (?) og desuden skal

05            han(?) være forpligtet  til saa længe jeg vedbliver at bruge Gdr Kykken, at tjene mig som Gaardskarl saa længe jeg (?)

06            (?)tast det og imod den Leie vi (?) (?). 2. Pladsens Skigaarde maa han selv holde i tibørlig Stand, imod at

07            han(?) tager de dertil fornødne Materialier i Gaardens Skov efter Udviisning; men skulde han ved S(?)lighed

08            (?) Skigaarden eller paa anden Maade forsætlig ødelægge disse, da anskaffer han paa egen Bekostning

09            fornødne Materialier til at istandsætte Samme med. 3. Pladsens Huse holder jeg selv vedlige, undtagen i det

10            tilfælde(?), at Huusmandens paa en tilregnelig(?) Maade enten tilintetgjør eller forringer disse, da han i saa Fald

11            paa(?) egen Bekostning setter den i forsvarlig Stand. 4. det fornødne Brænde anskaffer han sig selv uden at tage Noget i

12            (?)dens Skov. 5. Fourage maa ikke affine(?) Pladsen. 6. Jordveien maa ikke paa nogen Maade forringes med deri-

13            mod(?) skal han være forpligtet at besørge dens Forbedring. 7. Naar jeg eller efterfølgende Eiere av Kykken tilsiger

14            ham(?) at arbeide, da skal han dertil som forpligtet(?), imod at yde 8 s daglig saavel Sommer som Vinter og skal han (?)

15            (?) være forpligtet til, at møde paa Arbeidet Kl 4 om Morgenen som Sommeren og Kl 5 om Vinteren. 8. I Plogaanden

16            skal(?) han have de fornødne Plog Hæste af Gdr Kykkens Eier og Bruger, imod (?) at yde den Betaling som i Bygden

17            mindelig(?) giver for saadan Kjørsel. 9. Naar Huusmanden ikke længre finder sig f(?) med at bruge den

18            (?) til brug og Beboelse (?) Plads, skal han have det til paa lovlig Maade at frasige sig Samme

19            10.(?) Gaardens Fæhauge haver han Ret til, om Sommeren at have en Koe(?) til Havning. Kykken den 20. Juni 1825.

20            Ribecca(?) Petersen. Som Fruens anlæg(?) er Laugværge Chr. And. Dahl. Til Viterlighed. N.(?) Engh. G Grønvold. Paategning: (?)

21            (?) at naar Hans Poulsen af Alderdomssvaghed ikke selv kan forrette sit Arbeide som Huusmand, da

22            (?) han uden fritaget for at svare flere Arbeidsdage end til han har og arbeidet den (?) Huusleie. (?)

23            (?) Laugværge Chr. And. Dahl. kan (?) er siden anført: I(?) vil jeg herved erkjende (?) af

24            (?)lydende Kontrakt, forbliver jeg mig (?) til at ifylde(?) denne Kontrakts Indhold i alle dens Klausuler og

25            Puncter(?), ligesom jeg og herved forbinder mig til, uden Lovmaal(?) og Dom, at ryddiggjøre Pladsen i Tilfælde jeg ikke

26            (?)lig opfylder (?) denne Kontrakt mig paalagte Forpligtelser. Datum ut supra. Hans Poulsen. Til Vitterlighed

27            (?) Engh. C Grønvold

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080626340809 (starter oppe på høyre side)

På forhånd mange takk for hjelpen 🙂

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våger meg ikke på hva som måtte stå i bretten, men har noen forslag på noe av det øvrige:

02            med(må det nok være) min tilsagne(?) Laugværges Raad og Samtykke overladt den til Gdr Kykken liggende Plads, Nygaard kaldet, til

03            brug(?) og Benyttelse for Hans Poulsen paa følgende Vilkaar: 1. Overlader jeg bemeldt. Hans Poulsen Pladsen Nygaard

04            med(?) paastaaende(ja) Huse til Brug og Beboelse, imod at han svarer i aarlig Huusleie 5, skriver fem, Spd (?) og desuden skal

06            (?)tast det og imod den Leie vi derover enes. 2. Pladsens Skigaarde maa han selv holde i tibørlig Stand, imod at

07            han(?) tager de dertil fornødne Materialier i Gaardens Skov efter Udviisning; men skulde han ved Skjødesløshed

12            (?)dens Skov. 5. Fourage maa ikke afføres(?) Pladsen. 6. Jordveien maa ikke paa nogen Maade forringes med deri-

14            ham(?) at arbeide, da skal han dertil som forpligtet(ja), imod at yde 8 s daglig saavel Sommer som Vinter og skal han des-(?)

16            skal(?) han have de fornødne Plog Hæste af Gdr Kykkens Eier og Bruger, imod derfor at yde den Betaling som i Bygden

17            mindelig(?) giver for saadan Kjørsel. 9. Naar Huusmanden ikke længre finder sig fornøiet med at bruge den

18            (?) til brug og Beboelse overladede(?) Plads, skal han have det til paa lovlig Maade at frasige sig Samme

19            10.(?) Gaardens Fæhauge haver han Ret til, om Sommeren at have en Koe(ja) til Havning. Kykken den 20. Juni 1825.

22            (?) han uden fritaget for at svare flere Arbeidsdage end til han har oparbeidet den aarlige Huusleie. R. Peter-

23            (?) Laugværge Chr. And. Dahl. kan(?) (?) [Muligens Pen ??holdt, altså en form av «med påholden penn»?] er siden anført: Idet jeg herved erkjender Vedtagelsen af

24            (?)lydende Contract, forbinder jeg mig herved til at opfylde denne Contracts Indhold i alle dens Clausuler og

25            Puncter(?), ligesom jeg og herved forbinder mig til, uden Lovmaal(ja) og Dom, at ryddiggjøre Pladsen i Tilfælde jeg ikke

26            (?)lig opfylder de denne Kontrakt mig paalagte Forpligtelser. Datum ut supra. Hans Poulsen. Til Vitterlighed

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider