Gå til innhold
Arkivverket

Kjøpte boktrykker Damm en gammel smie her?

Viktoria Wettergreen
 Del

Recommended Posts

https://media.digitalarkivet.no/view/21038/48
nederst på side 88, punkt 23- fortsetter på neste side. 
Det jeg tror jeg leser (korriger om jeg tar feil); 

-Kjøpekontrakt fra undertegnede Johan Henrik Ballerud til bokbinder Dam med søndre (??) del av Udsigten (Høvig) til Bærum thinglaug av kjøpesum 20spd…. -

så snakker de om noe jeg ikke forstår helt, før jeg tror jeg ser ordet «smid» dukke opp og Skarpsno. Følger smia med på kjøpet? Har den et navn? For det står noe etter smid, og noe om imellom Udsigten..  

Videre snakker de om grensene for tomten- og dette er også interessant, men jeg forstår dessverre lite av dette tross iherdig forsøk på å tolke det. 

Setter stor pris på all bistand, jeg forsøker å lære meg å tolke, men kommer ofte til kort på de vanskeligste formuleringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Viktoria.

Nok et forsøk på tekst fra Høvik. Fullt av sedvanlige spørsmålstegn, men må nok allikevel skuffe deg (tror jeg) mht. en Smie. Klarer ikke å se en sådan beskrevet her.

Uansett:

01 Nr 23 Kjøbekontract. 1. Jeg undertegnede Johan Henrik Ballerud erkjender herved

02 at have solgt til Bogbinder Dam min eiende Deel af Udsigten ( : Høvik : )

03 i Bærums Thinglag for Kjøbesummen 20 Spd, toti Speciedaler, som skal mig ud-

04 betales inden 16 denne Maaned. 2. Dette af mig solgte Stykke er en smal Strimmell,

05 der er beliggende imellem selve Udsigten i Sydvest og Skarpsno i Nordost(?) s??te mel-

06 lem den gamle Hovedvei i Nordvest og dets nuværende Gjerde, der viser Delet mellem

[side 89]

01 [det]te og det af Skomager Niels Olsen kjøbte Stykke af samme Eiendom i Sydost. 3. Kjøberen har

02 (??) uden Erstatning af selve Udsigtens Eier at holde forsvarligt Gjerde for dette af mig

03 solgte Stykke paa den Side af samme som vender mod Udsigten. Kristiania den 11 Marts

04 1867, J. H. Ballerud. Ovenstaaende Overeenskomst vedtages af Dennem(?) #(?) Dags Dato modtaget

05 derpaa(?) 10 Spd ti Speciedaler. Kristiania den 14(?) Marts 1867. J. H. Ballerud 11/4(?) Betalt 5 Spd

06 J. H. Ballerud #(?) Dags Dato er Resten af Kjøbesummen mig udbetalt med 5 Spd fem Specie-

07 daler 26/7 67. J. H. Ballerud

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Even Stormoen skrev:

Hei, Viktoria.

Nok et forsøk på tekst fra Høvik. Fullt av sedvanlige spørsmålstegn, men må nok allikevel skuffe deg (tror jeg) mht. en Smie. Klarer ikke å se en sådan beskrevet her.

Uansett:

01 Nr 23 Kjøbekontract. 1. Jeg undertegnede Johan Henrik Ballerud erkjender herved

02 at have solgt til Bogbinder Dam min eiende Deel af Udsigten ( : Høvik : )

03 i Bærums Thinglag for Kjøbesummen 20 Spd, toti Speciedaler, som skal mig ud-

04 betales inden 16 denne Maaned. 2. Dette af mig solgte Stykke er en smal Strimmell,

05 der er beliggende imellem selve Udsigten i Sydvest og Skarpsno i Nordost(?) s??te mel-

06 lem den gamle Hovedvei i Nordvest og dets nuværende Gjerde, der viser Delet mellem

[side 89]

01 [det]te og det af Skomager Niels Olsen kjøbte Stykke af samme Eiendom i Sydost. 3. Kjøberen har

02 (??) uden Erstatning af selve Udsigtens Eier at holde forsvarligt Gjerde for dette af mig

03 solgte Stykke paa den Side af samme som vender mod Udsigten. Kristiania den 11 Marts

04 1867, J. H. Ballerud. Ovenstaaende Overeenskomst vedtages af Dennem(?) #(?) Dags Dato modtaget

05 derpaa(?) 10 Spd ti Speciedaler. Kristiania den 14(?) Marts 1867. J. H. Ballerud 11/4(?) Betalt 5 Spd

06 J. H. Ballerud #(?) Dags Dato er Resten af Kjøbesummen mig udbetalt med 5 Spd fem Specie-

07 daler 26/7 67. J. H. Ballerud

Mvh

Tusen hjertelig takk igjen! 🙏🏻🙂 Jeg forstår at min hjerne løper litt løpsk i mine forsøk på å tyde! 😳 Er det noen gode tips i å bli god på dette? 😅 

Når det er sagt, at de stresser sånn med gjerdene rundt Udsigten ; antar at det enten er for at folk ikke skal ramle ned fra Udsigten (bratt den dag i dag) eller avgrense eiendom. 
Uansett, mange takk; hvis du ønsker vil jeg gjerne gi deg et eksemplar over boken dette blir til slutt! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider