Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Jonas Olsen Toske i Loppa 1797

Ole Christian Høibakk
 Del

Recommended Posts

Hei 

Har nylig bedt om hjelp til å tyde et lengre skifte etter Jonas Olsen Toska i 1793. Jeg har nå funnet en registrering til for samme mann, i samme skifteprotokoll, dette fra 1797. Dette er adskillig kortere, og jeg hadde satt stor pris på litt hjelp også her:
https://www.digitalarkivet.no/sk20081209640368

Ole Christian Høibakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk:

01 Aar 1797 den 9de Julii indfant Skiftteforvalteren sig

02 paa Loppens Handelstæd i Vest Finmarken, for paa lovlig Maade at tage

03 Sterv boet under Behandling eftter den der samme Stæds boende, og ved

04 Døden afgl: Kiøbmand Jonas Olsen Toske. – Ved dette Dødsfald

05 maatte Skiftteforvalteren anmærke at bemeldte Toske var i September

06 Maaned f. A. afreist her fra Finmarken til Archangel i Rusland, med

07 sit eiende Brig Skib Nicolay kaldet, og siden den Tiid har man ingen Efterret-

08 ning haft om ham før nu i sidste afvigte Julii Maaned, da Skiftteforvalteren

09 ved sin Nærværelse paa Kiøllefiord Ting blev underrettet ved et Rygte at

10 et Skib var forulykket 2 a 3 Miile fra Kiøllefiord, og ved nærmere An(?)-

11 søgelse er det befunden at dette er det Skib den Afdøde selv førte, da Toske

12 blev funden alleene liggende død i land, men ingen %anden% af de øvrige med

13 Skibet farende Folk, ligesom det og er befunden at intet af Skib eller levning

14 er eller kan berges, da intet deraf var i Behold; Denne Ulykke formoder

15 man er hendt i afvigte Decbr: Maaned, og da dette er passeret paa et

16 øde Stæd hvor ingen Folk er boende paa nærmere end toe(?) Miile, og hvor

17 Ingen passerer Vinter Dag, har man herom saa meget mindre kundet

18 erholde nogen paalidelig eller sikker Eftterretning, – Det var derfor

19 nu Skiffteforvalterens Hensigt, som det første det var ham mulig at

[363a]

01 returnere her til Stædet, formedelst de forehafte(?) Ting der endnu continuerede(?) for

02 dette Sogn, at tage dette Boe under lovlig Skifttebehandling imellem Credi og Debitor

03 samt den afdødes Arvinger, for Stærvboe Enken Mad. Anne Margaretha Toske, og

04 deres i Ægteskab sammenavlede %Børn% og i live værende 4re Døttre, neml. 1. Giertrud

05 Elisabeth Toske 19 Aar 2. Abrahambine Toske 13 Aar. 3. Regine Magdalene Christine

06 Toske 11 Aar. 4. Jacobine Christine 9 Aar – Og til den Ende havde medtaget de

07 2de Vidner Lensmand Poul Berg og Urbanus Mogensen, men Skiffteforvalter-

08 en blev da overleveret af Enken Mad. Toske een hende og hendes afdøde

09 Mand meddeelt Kongelig allernaadigst Bevilling af 23de Febr: 1781 eftter

10 hvilken den lengstlevende er berettiget at sidde i uskifttet Boe, og at dee-

11 le med Samfrender, m: v: eftter sammes Indhold saalydende. –

Så kommer kongebrevet i sin helhet. På grunn av dette brevet oppheves forretningen.

Kan selvsagt tyde brevet også, men for det første er det ikke spesiellt interessant – for det andre må øynene mine få en pause 🙂

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Even Stormoen skrev:

Kan selvsagt tyde brevet også, men for det første er det ikke spesiellt interessant – for det andre må øynene mine få en pause 🙂

Mvh

Tusen takk for god hjelp. Jeg fant mye info om Jonas Toske på nb.no, og et par artikler jeg ikke hadde full tilgang til antydet at han omkom i et forlis. Nå er det bekreftet 🙂
Det store spørsmålet jeg sitter igjen med er hva det er, det jeg trodde var skifte etter samme Toske den 4. september 1794? (laget egen tråd om dette før jeg fant skiftet for 1797). Med mindre fyren avgikk med døden to ganger, må det jo være noe annet. Jeg holder en knapp på at det er noe annet.😄

Ole Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Ole Christian Høibakk skrev:

Det store spørsmålet jeg sitter igjen med er hva det er, det jeg trodde var skifte etter samme Toske den 4. september 1794? (laget egen tråd om dette før jeg fant skiftet for 1797). Med mindre fyren avgikk med døden to ganger, må det jo være noe annet. Jeg holder en knapp på at det er noe annet.😄

Ole Christian

Jeg svarer meg selv her da jeg innser at det er jeg som har tatt feil. Jeg har tatt for gitt at boken er fylt ut i kronologisk rekkefølge, og jeg har tatt skribentens 2-tall for et 7-tall. Skiftet som ikke ble gjennomført pga kongebrevet er ikke fra 1797, det er fra 1792 og er derfor ført inn året før det som står et par hundre sider tidligere i boka. Jeg antar derfor det da ble gjennomført et skifte allikevel året etter.

Ole Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøksvis gjort et slag resymé av det andre ‹mystiske› skiftet. Som faktisk er selve skiftet.

Etter at det ikke ble noe skifte sist pga tillatelse for enken å sitte i uskiftet bo, har det dukkket opp en veksel fra et handelskompani i Archangelsk de krever innfridd, hvilket enken ikke klarer. Derfor forlanger kompaniet skiftebehandlingen.

Så repeteres noenunde ordlyden i forrige skifteforretning ang. forliset, hvem som er arvinger, kongebrevet etc. Sistenvnte gjentaes forsyne meg i sin helhet denne gangen også. Pga dette brevet har skifteforvalteren maattet fratrede Skiftebehandlingen.

Kunngjøring som er rykket inn i danske og norske aviser gjengies – også i sin helhet.

Så gjengies (behøver jeg si – i sin helhet?) skrivelse fra det russiske kompaniets norske representanter

Deretter noe jeg ikke får helt tak i, hvor gjelden omregnes fra rubler til hollandske Styver og så til Dansk Courant?

Og – en avregning på hollandsk, i sin helhet. (Puh!) [ – det begynner å demre for meg at handelskompaniet i Arkangelsk er nederlandsk, Becker & Co.] Gjelden ser ut til å være 7-8000 et-elller-annet – 1200 Riksdaler Hollansk Courant.

Og nå skjønner jeg hvorfor Sorenskriveren/Skifteforvalteren må fratre: Han skriver til Becker & Co sin norske representant Jepsen i Trondheim. Hele brevet gjengitt? Åjada.  – at siden Becker & Co. anlegger søksmål mot dødsboet kan han ikke agere som både dommer og ‹part› i saken. Dessuten er alt som Toske eier allerede pantsatt med prioritet til den Kongelige finmarkske Handels Realisations Commision for ca. 3000rd. Han tror derfor at Becker & Co nok kan skyte en hvit pinn etter pengene sine.

Videre skriver Skifteforvalteren:

For Enken har ieg ellers anmeldt Kravet, og fordret Betaling, men uagtet jeg endnu intet Svar har erholdt, kan jeg dog sige, ieg kiender Hendes Forfatning saa nøye, at ieg ved det hende ganske umulig at tilveiebringe den fordrede Summa.

Likevel krever Becker skifte.

Det skrives frem og tillbake, for vidløftig juridisk for mitt hode, men Becker vil betakke seg for å få sitt krav godtgjort i løsøre og slikt. Her gjelder ‹Hårda Cash›. Auksjon kreves.

Selv om skifteforvalteren lar skinne igjennom i korrespondansen med kreditor, at han synes dette er bortkastet og unødvendig, skal han likevel utøve sin embedsplikt som forlangt.

Så plomberes pakkhus og naust, og registrering av boet går i gang. (nesten 3 tettskrevne sider) Samlet beløp ender på

2099rd 4ort 5s.

Utestående fordringer hos Almuen (nesten 2 sider) er 208rd 1ort 8s.

Så fremlegges gjelden han har til handelskommisjonen 3375rd 14s. i form av et PM fra. amtmann Sommerfeldt som etter Rentekammeret i Kbh.s forlangende formaner at kommisjonens Ret efter Obligation, maatte blive i alle Maader Observeret.

Så fremlegges selve gjeldsbrevet. Deretter hva han allerede har nedbetalt, ser ut til at restgjelden er 2975rd 3ort 14s.

Men her er også innkommet flere regninger fra diverse bergenskjøpmenn. Ser det ut som. Nok en gang klarer jeg ikke å navigere økonomiens irrganger, men det kan også se ut som her foregår noen slags gjeldsforhandlinger, eller at Mad. Toske har lånt ytterligere penger av sine gode forbindelser for å dekke gjelden til de natige hollenderne. Jeg vet ikke.

Men solide bergensnavn florérer: Dischingtun, Geelmuyden, Giørbitz, Holterman, Bøschen, Cappe – bl.a.

En litt kuriøs brevveksling imellom sistnevntes (Cappes) representant Klæboe og Sorenskriveren/Enken. – Klæboe antyder i brev til Sorenskriveren at registreringen av boet ikke har gått riktig for seg, at det finnes skjulte verdier. Enken svarer ganske skarpt:

Ieg kunde ikke noksom forundre Over at Hr. Klæboe forlanger en nye Registering. – Det er almindelig bekiendt at ieg da der blev Registeret eftter min Sal: Mand maatte erholde mig nye Creditorer og tillige de Ting der udfordres til at begynde en liden Handel, med som ieg med megen Møye har erhvervet mig, det følger da af fornødenhed at de Ting som ieg fra den Tid har forværvet mig ikke kunde blive Auctioneret, hvad Hr. Klæboe udi hans P:M: omtaler at der muligviis kunde været noget blevet forglemt at Registere da forsikrer ieg at ikke det mindste med mit vidende er bleven forglemt. Jeg beklager mig og høyligen som en Enke med mange Faderløse Børn der heller trængte til hielp og understøttelse en eftterstræbelser og fornærmelser, og forundrer ieg mig ei mindre at en Mand som Hr. Klæboe vilde i den min beklagelige tilstand, end søge at giøre den beklageligere.

Tøff dame.

Og tøff sorenskriver som i en lang Decision blankt avfeier Klæboes krav i krasse ordelag.

Nå begynner hodet å bli fullt kjenner jeg, men til syvende og sist ser det ut til at en god del av kreditorene får godtgjort i hvert fall en del av sine krav ved å overta div. utestående smågjeld den før nevnte «Almue» har til Toske.

Og mirakuløst nok ser det ut til at boets gjeld og inntekt balanserer til slutt.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt strålende! Jeg har selv forsøkt å forstå et skifte, etter at jeg fikk det transkribert. Vanskelig nok med tungt, formelt språk og regning uten ti-tallsystemet. Imponerende at du får det til, og at hodet henger med 🙂
Jeg har funnet i en lokalhistoriebok at handelsstedet Loppa ble solgt til handelsfirmaet Stuhr & Comp. i Flensburg, i det de antok var en tvangsauksjon i 1799. Madam Toske bodde på Loppa i 1801, hun eide fortsatt noen eiendommer og levde av sin formue - så dama kom nok igjennom skiftet med noen verdier i behold.

Tusen takk for at du tok deg tid!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider