Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde skifte 1739/40 etter Gunild Amundsdtr Ertelien, Tyristrand, Ringerike

Anne Thrane
 Del

Recommended Posts

Hei, 

Første gang jeg prøver meg på å få hjelp her, litt nervøs for å gjøre det galt 😀

Det gjelder skifte etter Gunild Amundsdatter Ertelien (under gården Aasterud) på Tyristrand. Hun etterlater seg mann Gul Carlsen og barna Kirsti, Ole og Amund. Jeg forstår faktisk ikke så mye, noe som irriterer meg veldig mye. Er det aller første skiftet jeg prøver meg på.

Virker som det er 2 parter i arven/skiftet - en er mann og barn, men får ikke med meg den andre.

Ser ut som det er en del gjeld til en Mad. Røe (rør?) i Bragernes blant annet. At de eier en hest, et skap blant mye annet som jeg ikke klarer å tyde.

Jeg vet Guul Carlsen blir boende på Ertelia sammen med sin nye kone (gift igjen i 1740/41) og barn.

Noen som kan hjelpe meg?

Forsøkt å legge ut link til aktuelle side, usikker om jeg har fått det til :

https://www.digitalarkivet.no/sk20090126390361

Ringerike og Hallingdal sorenskriveri nr 12/17.10 1739-1741, folio(side) 351b nederst på siden og fortsetter over flere sider

Mitt forsøk så langt:

Christian Pallidan etc: Sendt (?) bøygdelænsmanden Johannes Tostensen Bye, ? 2de ? Engebret Børgen og Thore Nacherud, giøren vitterligt at An 1740 d 30 april vare vi efter Tilkendelse og foregaaende Proclamation af ..?..  ? , forsamlede paa gaarden Bye i Hoele ? Paa Ringerige til ..?.. at fortage eet ..?.  ..?.. og Arveskifte efter den Sl. innsovede danne kone (KAN IKKE STEMME MED DANNEKONE.?) Gunild Amundsdatter, som boede og døde paa Pladsen Ertelien under gaarden Aasterud paa Tyristranden beliggende ..?.   ..?.. hun sig ..?.. ..?.. efterladt, og det imellom hendes ….?…. Mand Gul Carlsen paa den enne ..?.. , deres børn og ..?.. Amund Gulsen 5 aar gl, Ole Gulsen 2 1/2 aar gl, og Kisti Gulsdatter 8 aar gl., anden Side, ..?..  ..? .. Lund tilfalde. 

Mvh Anne-Lill Thrane

Endret av Anne Thrane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Anne

Velkommen til forumet!

Ta det med knusene ro, du har gjort alt rett – til og med fullt navn som visningsnavn! (Ikke alle som får med seg dét)

Og lenken er i skjønneste orden. 🙂

Her er et forsøk på første siden (351b h. kolonne/spalte)

Litt klønete formulert kanskje, men det er bare Enkemannen og barna som skal skifte boet mellom seg:

01 Christian Palludan etc:

02 Samt Bøygdelænsmanden Jo-

03 hannes Tostensen Bye, Jtem

04 de 2de Mænd Engebret Børe(?)-

05 gen og Thore Nacherud giør

06 er Vitterligt at Ao

07 1740 d: 30 April vare vi

08 eftter Tilbedelse og fore-

09 gaaende proclamation af

10 Kirche Bachen, forsamlede

11 paa Gaarden Bye i Hoele

12 Præstegield paa Ringerige

13 til den Ende, at foretage

14 Eet Rigtigt Deele og Arveskif-

15 te eftter den Sl: hensovede

16 Danne Kone Gunild Amunds

17 Daatter som Boede og Døde

18 paa Pladsen Ertelien un-

19 der gaarden Aasterud paa

20 Tyrestranden beliggende, over

21 hvad Midler hun sig kand

22 have eftterladt; og det

23 Jmellem hendes Jgienle-

24 vende Mand Gul Carlsen(?)

25 paa den Eene, samt deres

26 Børn og arfl: som ere

27 Amund Gulsen 5 aar gl:,

28 Ole Gulsen 2 1/2 aar gl:,

29 og Kisti guls Daatter 8 aar

30 gl:, anden side, belan-

31 gende hvad Eenhver Ar-

32 veligen kand tilfalde. –

33 for Skiftte Retten møtte

34 Enkemanden. – blev

35 saa fremlagt, een Re-

36 gistering og Wurdering o-

37 ver Boets Midler og for-

38 mue, forretted ved

39 forbemte. Lænsmand og de

40 2de Mænd Tron Bere(?)gaar-

41 den og Tore Nacherud %??%

42 d: 9de Marty nest-

43 leden, Der er som

44 følger: =

Litt usikker på hva du videre ønsker tydet? I overkant voldsomt å gå løs på ‹hele greia› – kan du spesifiére?

Mvh

EDIT: Ser nå at du hadde gått i gang selv mens jeg skrev det ovenstående. Strålende! 

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anne Thrane skrev:

den Sl. innsovede danne kone (KAN IKKE STEMME MED DANNEKONE.?)

Dannemann -kone betyr bare hedersmann -kvinne, en bra mann eller kvinne.

Lett å anta at det har noe med adelskap eller å være dansk å gjøre, men nei. 🙂

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk. Dette hjelper meg til å tyde, jeg må jo lære meg å lese selv, komme inn i skriften 😀

Jeg lurer på om det er nevnt noen andre slektninger egentlig, om det kan finnes noe hint om hvor Gunild (og Gul) kommer fra. Plassen Ertelien sies å ha noe med teglverk å gjøre. Men det du sier er vel at arvinger kun er mann, barn og eventuell gjeld. 

Jeg var så dum at jeg trodde dannekone sa noe om at Gunild kanskje kom fra litt finere kår. Takk for oppklaringen 😀 

Anne-Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anne Thrane skrev:

Jeg var så dum at jeg trodde dannekone sa noe om at Gunild kanskje kom fra litt finere kår

Det er ikke å være dum. Den ‹dumheten› har du i så fall delt med undertegnede (og sikkert flere) som lenge trodde det samme. 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anne Thrane skrev:

Jeg lurer på om det er nevnt noen andre slektninger egentlig, om det kan finnes noe hint om hvor Gunild (og Gul) kommer fra.

Overså dette spørsmålet for fem timer siden. Beklager.

Nå har jeg skummet igjennom resten av skiftet, men kan ikke identifisere noen flere slektninger. Skiftet blir stadig vekk utsatt pga. at en obligasjon (snarere gjeldsbrev) fra en Madam Bøe(?) ikke er innkommet. Enkemannen skylder henne i overkant av 29 Rd. Obligasjonen kommer omsider og er en halv mil lang, minst (gjengitt på side 352b).

Enden på det hele er at gjeld og utgifter langt overstiger boets beholdning. Smuler til kreditorene, og ingenting til arvingene.

Ingen formyndere, som ofte var slektninger, oppnevnt for barna siden det ikke var noen arv å ‹formynde›. Og sikkert også fordi deres far i høyeste grad fortsatt var levende . . .

Alt innbo som listes til å begynne med utlegges til kreditorene. Fut og lensmann inkludert.

Stakkars folk.

– Oi, holdt på å glemme: Det nevnes en Eli Johansdatter, tjenestepike, som har til gode 1rd i lønn. Men ingen hint om hvem hun ellers måtte være.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen 😀 
Det er veldig snilt gjort av deg, gir meg et raskt overblikk, og jeg kan øve mer på hele skiftet siden jeg nå vet litt om hva som skjer. 
De kommer seg på bena igjen, og de bor på samme sted. 

mvh Anne-Lill

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2022 den 15.39, Anne Thrane skrev:

At de eier en hest, et skap blant mye annet som jeg ikke klarer å tyde.

Kan jo gjøre et forsøk på den listen også – den er ikke lang. Det var andre tider . . .

(uten verdiene, bare gjenstandene)

1 Gryde

1 ditto

1 Stette Kar

1 Vand Svae(?)

3 Korn fad

6 melke trouger

2 Sørpe Bytter

1 Melke kolle og 1 Spand

1 Skab

1 Roe(?) skab

1 Naver

1 take

1 Bagste fiel

2 Hug øxer

2 Kiaar(?)

Bord og bord krack

1 øll Tønde

1 Grev

1 Bruun Hæst

1 Koe Abel Roos

1 Dito Skierne Rød-

flecket

1 Dito Molig Rød

1 kalv

1 Hæste Sæle

1 Slæde

2 Sigder

1 Blog [plog?]

Mvh

Edit: Bare for ordens skyld og litt rørende – det er kyrnes navn som står: Abel Roos (Abelros/Epleros?), Skierne (Stjerne?) og Molig. 🙂

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk igjen.

Det var ikke mye de eide nei, stakkars folk. 

Takk for at du tok med at det var navnene til dyrene 😀 

mvh Anne-Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider