Gå til innhold
Arkivverket

Registrering i annotasjonsrullene

Olga Frøland
 Del

Recommended Posts

Hei !

Er det noen som vet hvordan registreringen i annotasjonsrullene foregikk ? Måtte de som ble registrert møte personlig eller ble de bare registrert automatisk

på et tidspunkt ? Jeg har en person som er oppført det året han fylte 18, men da skal han etter det som er sagt allerede være dratt til Amerika.

Det er ingen påmønstringer på han.

Med vennlig hilsen

Olga Frøland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen for info. Jeg har ikke lest akkurat dette før, bare punktet over. 

Mannen heter Sigurd Ingvald Severinsen Sandvik, født 10.10.1891, konfirmert 30.9.1906. Sande Prestegjeld og sogn på Sunnmøre.

Jeg fant han i Trondheimsbasen. 

image.png.8a54724d1061e2025acef723d86b88d0.png

Slekten (ikke min slekt) sier han dro til Amerika mellom 1905 og 1907, men siden han ble konfirmert i september 1906 er det kanskje lite sannsynlig han  dro før 1907.

De sier han også dro fra Bergen. Har lett i emigrantprotokoller både for Bergen og Ålesund t.o.m. 1910. Så jeg tenkte at han kanskje var påmønstret et skip og hoppet av.

Men her er ingen påmønstringer. Så da ble spørsmålet om man må være personlig tilstede for å føres inn i rullene? I såfall kan han ikke ha dradd før etter 12.3.1909. Eller om de førte opp alle som var kommet opp i en viss alder ? I såfall, etter det som står i linken du sendte, burde han kanskje vært innført det året han fylte 16 ? Eller ved konfirmasjonsalder ?

Hilsen

Olga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Sigurd som du viser til i denne påmønstringssiden, blir gift 13 november 1918 på Herøy i Møre og Romsdal. Se siste brudepar på denne siden 

https://www.digitalarkivet.no/kb20060821010013

Du finner han også i folketellingen 1920 https://media.digitalarkivet.no/view/74078/2942

Her oppgir han at han har vært i USA mellom 1908 og 1917.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Tusen takk. Jeg visste at han var relativt raskt tilbake i Norge igjen og giftet seg, men jeg tenkte ikke på å sjekke folketellingen for 1920 for opplysninger om tilstedeværelse ved innrulleringen.  Det betyr vel at unge menn ble ført inn i annotasjonsrullene uansett om de var til stede eller ikke ? Da vet jeg det. Kan være nyttig :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider