Gå til innhold
Arkivverket

Sivorg

Tone Halverson
 Del

Recommended Posts

Hei,

Leter etter informasjon om min morfar, og hans engasjement under krigen. Jeg har kontaktet Hjemmefronts museumet, som ikke kunne finne noe bortsett fra at han ble arrestert den 15de Januar 1945. Jeg har et brev fra mormor som beskriver litt hva han gjorde, men ville gjerne funnet flere detaljer. Under har jeg lagt inn en del av brevet. Morfar ville aldri snakke om det han opplevde under fangenskap, eller hva han hadde som oppdrag. Er det noen som vet om det fnnes  litteratur som handler om Sivorg i Oslo, eller materiale hvor jeg kunne finne flere detaljer?

Har også funnet arrestasjonen og har spørsmål om kommentarene her. Er nok tysk. Noen som vet hva P står for under "tilståelse" kolonnen? Unngår å legge inn navn her, siden dette ikke er så veldig lenge siden. 

Takk for hjelpen!

Tone Halverson

image.png.ea81b651b85340a1ad8995916dde4b1e.png

image.png.edc922e1e5dd2c7e243d7e83da75bbc7.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tone Halverson skrev:

Har også funnet arrestasjonen og har spørsmål om kommentarene her. Er nok tysk. Noen som vet hva P står for under "tilståelse" kolonnen? Unngår å legge inn navn her, siden dette ikke er så veldig lenge siden.

image.png.ea81b651b85340a1ad8995916dde4b1e.png

Utsnittet ditt er fra en av de tyske fangebøkene som er tilgjengelige i Digitalarkivet (arkivet Befehlshaber der Sicherheitspolizei und des SD).

I kolonne 7 står det "K IV 1c Laux Heimatfront", som indikerer at vedkommende var involvert i produksjon og/eller distribusjon av illegale aviser og flygeblader. Dette er (etter krigen) notert med blyant på norsk i kolonne 13. Kodene er også forklart her: https://www.fanger.no/stories/arsaker-til-arrestasjon

I kolonne 8 står det under b) "Himmelheber". Etter å ha studert fangeboka tror jeg dette må være navnet på den tyske polititjenestemannen som var ansvarlig for saken. "Laux" i kolonne 7 er muligens også navnet på en tysk polititjenestemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tone Halverson skrev:

Tusen takk! Ja, Max Laux var navnet på en av de som arresterte morfar. Takk for info!

Ja, etter at jeg skrev mitt forrige innlegg fant jeg at Laux er hyppig nevnt i norske aviser etter krigen: https://www.nb.no/search?q="Max Laux"&mediatype=aviser&fromDate=19450101&toDate=19501231

Jeg har også funnet en Himmelheber nevnt: https://www.nb.no/search?q=Himmelheber&mediatype=aviser&fromDate=19450101&toDate=19501231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Jeg lurer på om morfar var vitne i noen av rettsakene. Han satt på Victoria Terrasse en stund også. Der ble han torturert av en nazist; Borgen, som døde bare et par dager etter freden. Så flink du er!

Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for hjelpen. Søkte på samme måten som du gjorde i aviser, og klarte å finne mere informasjon om hva morfar drev med i sivorg:

image.png.c26c9aecf8520e102aa6fd9604984423.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider