Gå til innhold
Arkivverket

NO: Kirkebok Alstahaug 1744 - finner ikke dåp 25. april - Malena Olufsdatter med far Oluf Jonsen.

Gry.Onarheim.Dahlmo
 Del

Recommended Posts

Jeg har søkt i kirkebøkene, men klarer ikke å finne dåpen til Malena, med far Oluf Jonsen. Alstahaug prestegjeld inneholder mange kirkesokn, men intet resultat så langt.
(Hadde håpet å plassere henne i Herøy/Dønna).

Dåpen skal være 25. april - 1744: Cantate, 4 p. Pascha    26 April    4 søndag efter Påske 

Hun er oppført under: 
Annen liste: Alfabetisk dåpsregister, 1737-1767
https://media.digitalarkivet.no/view/16572/327

Hva er gårdsnavnet?

image.thumb.png.bb4aff979c83a48329ddbfd4fa649319.png

Fra FS:

image.thumb.png.d5ef8c9d7319d97af74519bc96fffc17.png

Endret av Gry.Onarheim.Dahlmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

Jeg har søkt i kirkebøkene, men klarer ikke å finne dåpen til Malena, med far Oluf Jonsen. Alstahaug prestegjeld inneholder mange kirkesokn, men intet resultat så langt.

Dåpen skal være 25. april - 1744: Cantate, 4 p. Pascha    26 April    4 søndag efter Påske 

Fra FS:

Hei i 1744 er Dom. Cantate, 4 søndag etter påske den 26 april. 

I 1744 i kirkeboken Alstahaug 1737-1767 er det ingen gudstjenesten mellom Fest Visitationis Mariæ (21 mars) og Domin 6. p. Trinitatis (5 juli) https://media.digitalarkivet.no/kb/contents/16572

I 1744 i kirkeboken Alstahaug 1737-1768 er det en gudstjeneste den 26 april, men da gravlegges det kun noen personer. https://media.digitalarkivet.no/kb/contents/16573

Konklusjon: Avskriften du har funnet er feil. Det er ikke første gang jeg sjekker opp slike avskrifter av 1700-tallet som ligger på Familysearch og som viser til hendelser som man faktisk ikke kan finne i kirkeboken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

Fra FS:

Spørsmålet er jo om året er feil, siden Dom cantate i 1744 er 26 april og ikke 25 april. Hvis man skal anta at Dom Cantate er korrekt dato, så må du finne ut hvilket år kan Dom. Cantate falle på den 25 april. 

F.eks 1743 er Dom Cantate 12 mai, mens i 1745 er dette den 16 mai. Anbefaler at du sjekker denne kalenderen. https://trinitatis.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding, Renathe- Johanne. 
Vet at du har god erfaring i Helgeland med alle dine transkriberte kilder 😊

Ja, jeg skrev og mente da tiden omkring 26. april fra gregoriansk kirkekalender siden det lettere for andre å finne dåpen. Men det er 25. april ref FS, og nok en gang ikke korrekt avskrift...

Jeg leter videre etter Malena Olsdatter født ca 1745 (skal lage et tema over henne når "alt" er undersøkt). Hun kom til Ofoten og ble gift med styrmann Niels Nielsen født på Austbø, Altra - sør for Dønna og Herøy.

Endret av Gry.Onarheim.Dahlmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

Hun er oppført under: Annen liste: Alfabetisk dåpsregister, 1737-1767
https://media.digitalarkivet.no/view/16572/327

Hva er gårdsnavnet?

image.thumb.png.bb4aff979c83a48329ddbfd4fa649319.png

Renathe-Johanne: jeg ble først nå klar over at jeg redigerte innlegget med ny informasjon samtidig som du skrev svar. Beklager dette.

1 time siden, Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket skrev:

...

Konklusjon: Avskriften du har funnet er feil. Det er ikke første gang jeg sjekker opp slike avskrifter av 1700-tallet som ligger på Familysearch og som viser til hendelser som man faktisk ikke kan finne i kirkeboken. 

Jeg er vil anta at dåpen er notert i kirkeboken, siden Malena er nevnt som døpt 1744 ref kirkebokens "Annen liste - Alfabetisk dåpsregister 1737-1767".

Hva står det etter hennes navn: ? og ? og endelig 1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Dumpa over denne tråden. Adressa til «Oluf Jonsen» er  Wog, mens adressa til «Malena Olusdtr» vel er Vaag.

Vi har mange vågar i  området, så men du har kanskje forlengst funne fram.

Dette var forresten ein god illustrasjon på at kyrkjebøkene for ALstahaug for denne perioden er vanskelege å finne fram i, sjølv om ein meiner å ha notert gode referansar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er praktisk at det er alfabetisk register for døpte i kirkebøkene for Alstahaug, men enkelte ganger kan det være mer til forvirring

enn til hjelp. Ofte er det like greit å bare gå rett på kirkeboka. En annen ting er at det også er 2 kirkebøker for samme periode når det

gjelder perioden 1737-1767(og den andre er vel 1737-1768)

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider