Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av vielsesdata

Wenche Søgaard
 Del

Recommended Posts

Samme Dag trolovede jeg Soldate og unge Karl Henrich Joensen med Pigen Olane Andersd Ammerud Caut: Tosten Helgesen Lingsom, Anders Jochumse
Sundbye.

I margen: Copulered d 6t July

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt svar.

Jeg visste ikke at Joensen var et navn, men nå ser jeg at det på siden foran er to med Joen som fornavn. Så i dette tilfellet er det altså riktig transkribert. Jeg har funnet så mange feil tidligere at jeg ikke stoler blindt på det. Det gjør det i hvert fall vanskelig å søke når Reier Svendsen blir til Amund Amundsen, Larsdatter blir Lausdatter og  Pedersen blir Beersen. Derfor henter jeg gjerne fram det som er håndskrevet og ber om hjelp når det er noe jeg ikke klarer lese. Dere er gode å ha 🙂

Er det sikkert at hun han giftet seg med het Olane og ikke Oline?

Jeg tror fortsatt at det skal stå noe som likner ungkarl og ikke unge Karl foran Henrich. Her har jeg sammenlignet med tekst på siden foran.

Jeg vil gjerne ha flere innspill.

MVh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriveren har nok kjappet seg, men jeg mener han har skrevet unge Karl, som Else leser. – Jfr. f.eks. 1ste post v.side. Selv om han der spanderer stor U. 😉 Event. ungeKarl uten mellomrom. At meningen er «ungkar» er uansett hevet over enhver tvil.

Og tror godt det kan stå Oline selv om farten har fått i-en til å se litt a-ete ut. 🙂

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du også tok deg tid til å hjelpe meg.
Fint å få bekreftet at Karl ikke er en del av navnet, for det hadde laget kluss i leitinga mi.🙂

Mvh

Wenche

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider