Gå til innhold
Arkivverket

Dannebrogsmann Ole Olsen i Solør med foreldre og avkom

Inger Hohler
 Del

Recommended Posts

Hvem var hans far Ole Pedersen, og hva het hans første koner?
Jeg har forsøkt meg på den norske delen av slekten til "Elly" Olsdatter, fostermor til Erling Tornberg/Lund/Bergendahl, hvor jeg tidligere fikk hjelp til å finne ekteskapsinngåelsen mellom Eli Olsdatter og hennes svenske ektemann m.m.

Etterhvert har jeg samlet en del holdepunkter for at Karen Olsdatter, mor til Eli, var datter av Dannebrogsmannen Ole Olsen og Eli Arnesdatter. Vielse øverst til venstre, Enkemand, Dannebrogsmand Ole Olsen 48 år og enke Eli Andersdatter 34 år året 1834. Hans far het Ole Pedersen Enersrud, hennes Anders Olsen Jonskoven. De døpte en Karen Olsdatter i Grue året 1843, og de bodde da på Rudshagen. Jeg kan ikke være sikker på at det er samme Karen. Antallet Karen Olsdøtre i Solør-traktene på 1800-tallet er muligens bare overgått av antallet Ole Olssønner. Men jeg har klart å eliminere ganske mange av de aktuelle kandidatene enten på grunn av giftemål eller dødsfall. 

Noen ganger er det lettere å nøste fra begge sider, så jeg tenkte jeg skulle prøve å finne ut mest mulig om denne Danneborgsmannen for å se om det kunne hjelpe. Enten for å bekrefte eller avkrefte. Men det var slett ikke like enkelt som jeg hadde håpet, så jeg tenkte å be om litt hjelp eller tips til hvor jeg skal lete.

Jeg kommer til å fylle på med det jeg har funnet om Dannebrogsmannen ganske snart, men hvis jeg bruker for lang tid på å skrive et innlegg blir jeg bare kastet ut. Så det er bedre å bryte opp, og fylle på senere.

Først litt om hvorfor jeg tror han kan være morfar til Elly Olsdatter:
Karens datter het Eli, og det ser ut for meg som om det ikke var uvanlig å oppkalle uektefødte barn etter egne foreldre i området.
Jeg har sjekket ut Ellys faddere for å se om det skulle være noen mulige familemedlemmer der. En av fadderene het  Syver Arnesen Rudshagen. Han var trolig identisk med Syver Arnesen, Gårdbruker, maler og rokkedreier på Rudshagen i 1875. Denne Syver Arnesen hadde en mor som het Eli Andersdatter. Hun bor hos ham i 1875. 

Det finnes skifte fra 1851 etter Ole Olsen hvor gjenlevende enke heter Eli Arnesdatter. Der er en Karen Olsdatter med omtrent riktig fødselsår nevnt som Ole Olsen og Eli Arnesdatters barn, mens en Syver Arnesen ikke er nevnt blant barna. Naturlig nok. 
Men Eli Arnesdatter som giftet seg med dannebrogsmann Ole Olsen var enke da hun giftet seg.
En Eli Arnesdatter fikk sønnen Syver med Arne Eriksen året 1827. De bodde på Enger Pl, og Rudshagen er, så vidt jeg vet en plass under Enger. Årstallet stemmer med Syver Arnesen Rudshagens fødselsår i tellingen av 1875.
"Elly" ble konfirmert fra Hof i 1889, noe jeg fikk hjelp til å finne i den opprinnelige tråden. Hun bodde da på Haugsbo.
I folketellingen av 1891 bodde "Elly" fortsatt på Haugsbro,sammen med blant annet Marte Arnesdatter i Hof. Marte Arnesdatter bodde der allerede i 1865. Marte eller Marta går litt om hverandre, men hun var født i 1825 i følge tellingene. 
Den oktober 1825 døpte Arne Eriksen og Eli Andersdatter Rudhagen under Enger datteren Martha i Grue. Nr. n9 høyre side. Det er ingen andre Martha Arnesdatter døpt i Grue i tidsrommet 1825-1826, i følge klokkerboken. M.a.o. mener jeg Martha/Marthe var helsøster til Syver Arnesen Rudshagen, og dermed halvsøster til  "Ellys" mor.

Dessverre var det intet å skifte etter Eli Arnesdatter da hun døde på Rudshagen i 1880. Hun hadde 5 etterlevende barn, men navnene eller andre opplysninger om dem står ikke oppført.

Ekteskapsinngåelsen mellom en Ole Olsen Dannebrogsmand og Eli Arnesdatter er notert 

Dannebrogsmand Ole Queset, nå Enersrud, står oppført i liste over mottagere av ordnen den 22.September 1808. Han var korporal i den norske hær, den gangen en underoffisersgrad. En Ole Olsen Queset ble konfirmert 18 år gammel i Hoff året 1815. Han er ca. 15 år for ung til aldersoverslaget for Elis mann.
Den 5. mai 1833 bragte Morgenbladet melding om at Dannebrogrmand Ole Enersrud var blitt tilstått pensjon på 16 Spd årlig.

Endret av Inger Hohler
Lagt til spørsmål og lenker og opplysninger, samt Ellys konfirmasjon og tiden rundt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifteforhandlingsprotokoll i forbindelse med Ole Olsen Rudshages død 1851

Det nevnes en fordring til Rigshospitalet.

Skifteutlodningssprotokoll i forbindelse med Ole Olsens Rudshagens død 1851. Enke Eli Andersdatter. Arvinger fra tre ekteskap:
1) Ole Olsen, avdød (avledet av at han har to arvende sønnebarn Johannes Olsen, 10 år og Ole Olsen 8 år, Sander)
2) Karelius Olsen, myndig, Maren Olsdatter, 25 år i 1851, Hermana Olsdatter 23 å i 1851
3) Arne Olsen, 10 år, Karen Olsdatter, 17 år, Oliane Olsdatter 14 år.
De to andre mødrene er ikke nevnt.

En av de som har lånt penger til boet er Syver Arnesen Engerhagen. 

En Ole Olsen husmann og Dannebrogsmann død i Christiania, begravet 1851 Død på Rigshospitalet, rapportert i Grue
En arbeidsmann Ole Olsen død på Rigshospitalet, død og begravet omtrent på samme tid. Han var i Christiania for å selge rokker. Alder helt feil, men ved dødsårsak skjørbuk kan det være vanskelig å gjette personens alder. Det er ikke sikkert at personen som la ham inn på sykehuset kjente ham så godt, og Ole Olsen Dannebrogsmann hadde en sønn Ole Olsen som ville ha vært omtrent så gammel som den avdøde ble rapportert å være - hvis han hadde levd.
Det er bare noen dager mellom opplysningene i de to kirkebøkene.

Jeg tror jeg kan har funnet opplysninger om Dannebrogsmannens sønn Ole Olsen, han som var avdød i 1851. Ole Olsen Jæger og ungkar 29 år, gårdmannssønn, giftet seg med Kristine Kjeldsdatter, Sander, gårdmannsenke, 32 år, i 1840. Hans far het Ole Olsen Enersrud og hennes Kjeld Olsen Pixrud.
En Ole Olsen Sander, 35 år gammel, gårdman, døde 1845. Han hadde hengt seg selv, og i følge ministerialboken var han formodtlig tungsindig.

Se høyre side nr. 97.

Endret av Inger Hohler
Mulig sønn Ole Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Bygdeboka Grue 2:2 gir svar på hvem Ole Pedersen var, så jeg får se om jeg kan finne noen bekreftelse på opplysningene. Men da burde i prinsippet spørsmålene være oppklart 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Rettelse: hans kone nr. 1, som het Karen Christiansdatter - i følge skiftekortet jeg henviste til. Arne Guttormsen var hennes morfar, ikke far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.