Gå til innhold
Arkivverket

Carl August Andersen Kirkerud efter utvandring

Ole Paus
 Del

Recommended Posts

Hej Jag söker uppgifter om var Carl August Kirkerud tog vägen efter sin utvandring till USA år 1888.

Han föddes den 29 maj1869  Valestrand i Sveio, Hordaland av föräldrarna Anders Andersen Kirkerud och Helle Nilsdatter.

År 1885 är han bosatt i Kristiansand där han är "Fyrböder på Eg sindessygasylum" där också hans mor och syster arbetar

Den 14 april 1888 utvandrar han från Kristiansand med målet Michigan (jag vet dock inte om han kom fram till Michigan)

Den 14 maj 1888 anländer han till New York med skeppet Zaandam från Amsterdam - namnet uppgivet som Carl Kerkerud

Sedan har jag inte hittat några spår av honom förrän år 1913 då hans mor avlider den 25 maj i Kristiansand. I hennes dödsfallsprotokoll omnämns Carl August som utvandrad, och arvsberättigad så han bör ju ha varit i liv vid den tidpunkten

Så frågan är var i USA han hamnade och om han gifte sig där och kanske fick barn?

MVH Ole P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ole Paus skrev:

Den 14 april 1888 utvandrar han från Kristiansand med målet Michigan (jag vet dock inte om han kom fram till Michigan)

For ordens skyld - emigrasjonen: 

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000270483

1 time siden, Ole Paus skrev:

Den 14 maj 1888 anländer han till New York med skeppet Zaandam från Amsterdam - namnet uppgivet som Carl Kerkerud

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QVSL-S76Z

Name Carl Kerkerud
Sex Male
Age 19
Immigration Date 1888
Immigration Place New York City, New York, United States
Birth Year (Estimated) 1869
Birthplace Norway
Nationality Norway
Ship Name Zaandam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved ankomst er han oppgitt å være sjømann.

Kanskje et blindspor, men det er en norskfødt sjømann, f.1869, ved navn Charles Anderson som er død i Michigan 16.9.1891

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:N3VJ-HXL

Det stemmer jo ikke med at han er nevnt ved morens død i 1913, men det står i dokumentet (neste side) at foreldrene i Norge er ukjent, så kanskje fikk de ikke beskjed.

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Tack för er hjälp med att hitta Carl August Andersen Kirkerud efter utvandringen till USA.

För mig verkar det vara möjligt att det är "rätt" person som Anne Tonby funnit i Minnesota med dödsfall 1927 och att det kan vara samma familj som syns i census 1910.

Carl Kirkerud var ju på väg till Michigan när han utvandrade och barnen i familjen sägs ju vara födda där så det bör förhoppningsvis finnas något i arkiven i Michigan som kan hjälpa till med ytterligare indikation på om det är rätt spår att följa.

Jag ska söka vidare i Michigan för att se om där finns någon ytterligare information som kan vara till hjälp 

MVH Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Tack för hjälpen med den här kompletterande informationen. Det verkar högst troligt att det är samma familj eftersom Pauline inte är ett särskilt vanligt namn, Carls födelseår stämmer också bra.

Carls far hette Anders Andersen så det känns också möjligt/troligt att det är rätt Carl som jag fått hjälp med att spåra. Jag fortsätter i kommande vecka att leta efter fler spår i Michigan och i Minnesota. Jag ska också se om jag kan spåra hustrun Pauline i Norge innan hon emigrerade till USA

MVH Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider